Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 34
  1. #11
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik snap dat het produceren van een pathfinder tegenwoordig waarschijnlijk duurder zal zijn dan de moddeling versterkers, maar die combinatie van die versterker met die kleine speaker en de geboden kwaliteit doet je afvragen waarom ze die niet weer gaan produceren.
    zou mij trouwens niks verbazen dat de opbouw van de overdrive van de SD zou lijken op de manier hoe ze dat bij de vox ook hebben gedaan.
    Maar het "voordeel" van versterkers als de Pathfinder is dat de nadruk ligt op tone en niet op mogelijkheden. Ik heb laatst een combo van Line 6 geprobeerd met allerlei effecten ingebouwd. Dan liever een eenvoudige versterker met één of twee geluiden die wel echt goed zijn.
    Laatst gewijzigd door Brad; 12 september 2018 om 10:23

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Ik heb jaren, voor thuis, een Crate 15R gebruikt. Clean vond ik zalig en het overdrive erg goed. Misschien is dit iets voor je.
    alweer een goede tip!

    ergens zou je haast zeggen dat je een soort van solid state appreciation topic zou kunnen starten, ik denk dat velen zo hun herinneringen hebben aan leuke apparatuur

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik heb een beetje een rare tik dat ik van klein en simpel hou
    Soms koop ik ze enkel omdat ze funky of groovy zijn, zoals de Fender Greta en Hagstrom 26
    enniehow, de Wangs krijgt de meeste speeluren, staat aangesloten op de weber van de Fender 600
    gewoon omdat ie het beste klinkt
    sterker nog, ik ga zijn grote broer erbij kopen
    groot in die zin dat ie 5 buizen heeft en maar liefst 5 watt is
    maar is spartaans, zo'n Vox geeft oneindig meer voorzieningen voor je euro
    enkel het geluid en daar moet je hem ook voor kopen

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    alweer een goede tip!

    ergens zou je haast zeggen dat je een soort van solid state appreciation topic zou kunnen starten, ik denk dat velen zo hun herinneringen hebben aan leuke apparatuur
    Ik kom er vandaag achter dat er een heel Solid State Guitar Amp Forum bestaat
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Boss Katana is ook solid state, geen modeling. Katana 50 is een mooie opvolger van de P15R?

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    zou mij trouwens niks verbazen dat de opbouw van de overdrive van de SD zou lijken op de manier hoe ze dat bij de vox ook hebben gedaan.
    Boss SD is meer als een Tube Screamer: cliping diodes in de NFB loop van een noninverting opamp.
    Vox PF is clipping diodes to ground (na een inverting opamp)

    In het eerste geval heb je nooit opamp clipping en wordt een deel van je clean signaal gemengd met de distortion, dit wordt doorgaans 'soft clipping' genoemd.

    In het tweede geval heb je (al dan niet) opamp clipping gevolgd door diodes to ground clipping, hetgeen 'hard clipping' genoemd wordt.

    Afgezien van het feit dat ze frequentie-gewijs mogelijk hetzelfde gevoiced zijn en los van compleet andere topologieën zoals Fuzz Face, Electra, Big Muff etc. kunnen beiden niet verder uit elkaar afliggen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik kom er vandaag achter dat er een heel Solid State Guitar Amp Forum bestaat
    Je kan er schaamteloos over je cheapo ss versterker posten maar erg druk bezocht is het niet. De 'experts' en veelposters (enzo, phatt en vooral teemuk) kom je ook tegen op de 'andere fora' in threads die over ss versterkers gaat.

    @OP: De enige andere goedkope ss versterker die een gelijkaardige cult status als de PF bereikt heeft, is de Marshall Lead 12.
    Bij uitbreiding kan je eventueel nog de Peavey Bandit (red stripe) en de Sessionette toevoegen.

    In 99% van de gevallen vind je in combo's binnen dit segment speakers van Chunil Corp. http://www.kicschunil.com/product.asp
    Dit bedrijf is m.i. voor een groot deel verantwoordelijk voor de algemene slechte reputatie van ss versterkers/combo's omdat ze echt ruk klinkende speakers maken: doorgaans mid-scooped en met heel veel breakup en veel fizz, crackle en sizzle.
    Ze leveren al 20 of 30 jaar aan Vox, Fender, Marshall, Orange, Blackstar en zowat elk ander denkbaar gitaarversterker merk dat 'betaalbare' modellen produceert.
    In een zeldzaam geval werkt het wonderwel toch en de Pathfinder is er een goed voorbeeld van, maar meestal kan je deze speaker best onmiddellijk gewoon weggooien en er een Celestion, Jensen of whatever kwaliteits speaker in stoppen of een speaker-out bijmaken en aansluiten op een extension cab.

    Verder wat de Pathfinder betreft:
    In vergelijking met andere gelijkaardige versterkers (Fender Frontman, Marshall MG, Orange Crush etc.) is de PF het minst geavanceerd qua opzet.
    Het is werkelijk niet meer dan een erg simpel distortion pedaaltje door een cleane chip amp.
    De frontman en MG trachten nog de eer hoog te houden door met wat geavanceerdere technieken als Sallen-Key of T-bridge filters te werken en net zoals bij buizenversterkers de speaker te sturen met constant current ipv constant voltage.
    Mogelijk ligt de uiterst simpele, bijna naieve opzet mee aan de basis van waarom het goed klinkt.

    Het dynamische karakter is vooral een gevolg van het feit dat er veel laag en laag-mid wordt weggefilterd pre-distortion. In die lage frequenties (80-400Hz) zit heel veel energie en als je die niet wegfiltert pre-distortion ga je nooit een aanslaggevoelige ss distortion hebben.
    Het is dus zeker niet het gevolg van één of andere ingenieuze opzet als een cascading diode ladder of iets dergelijk.
    'Toevallig' past dit soort tonaal karakter net goed bij Vox...
    Laatst gewijzigd door jan7; 13 september 2018 om 00:32

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik had uit die tijd de Ultra Chorus (2x65W en 2x12"). Torren en clean ook heel lekker. Maar een wat krasserige distortion en een pedaaltje vond ik er ook niet lekker op werken. Met de Epi Sheraton II die ik toen ook had veel het dan wel weer mee, maar eigenlijk was of alleen clean of 'high gain' te pruimen, een lekker crunch geluidje bleef toch wat rasperig.

    Verder oude transistorbakken die dacht ik wel populair waren, waren de Session Award Sessionette en Rockette (MOSFET eindtrappen). Zo'n Sessionette 75 kon naar het schijnt ook keihard.

    Ook oudjes en transistor was de Roland Jazz Chorus serie, ook dacht ik wel populaire modelletjes in die tijd.

    Zoek je het in het nu dan zit je al gauw in de modelling denk ik.
    Die Performer had een heel aardige drive aan boord. Hij had een 12AX7 buisje in de preamp voor het drive-kanaal. Ik weet niet of het per se daar aan lag, maar de drive was erg goed bruikbaar.

    Ik heb nu als klein oefending idd een modeling apparaatje, daar ontkom je tegenwoordig bijna niet meer aan. Is ook wel veelzijdig. Maar die oude transistorbakkies klonken wellicht beter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht

    Verder wat de Pathfinder betreft:
    In vergelijking met andere gelijkaardige versterkers (Fender Frontman, Marshall MG, Orange Crush etc.) is de PF het minst geavanceerd qua opzet.
    Het is werkelijk niet meer dan een erg simpel distortion pedaaltje door een cleane chip amp.
    De frontman en MG trachten nog de eer hoog te houden door met wat geavanceerdere technieken als Sallen-Key of T-bridge filters te werken en net zoals bij buizenversterkers de speaker te sturen met constant current ipv constant voltage.
    Mogelijk ligt de uiterst simpele, bijna naieve opzet mee aan de basis van waarom het goed klinkt.

    Het dynamische karakter is vooral een gevolg van het feit dat er veel laag en laag-mid wordt weggefilterd pre-distortion. In die lage frequenties (80-400Hz) zit heel veel energie en als je die niet wegfiltert pre-distortion ga je nooit een aanslaggevoelige ss distortion hebben.
    Het is dus zeker niet het gevolg van één of andere ingenieuze opzet als een cascading diode ladder of iets dergelijk.
    'Toevallig' past dit soort tonaal karakter net goed bij Vox...
    Wat clean geluid betreft wint die Vox Pathfinder het ruimschoots van die Marshall MG en Orange Crush (niet de Crush pro serie die is goed) versterkertjes. Die gewone Crush serie klinkt ongelofelijk schel, je moet de treble regelaar helemaal dicht draaien voor een beetje fatsoenlijk geluid.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Wat clean geluid betreft wint die Vox Pathfinder het ruimschoots van die Marshall MG...versterkertjes
    Kwestie van smaak natuurlijk, maar velen gaan het met je eens zijn. (Behalve op dit forum misschien want, om een voor mij onduidelijke reden, zijn 'ze' het hier bij voorbaat oneens met jou)

    Daarenboven, van de Pathfinder zijn er maar twee versies: PF10 en PF15(r). Die zijn beide ietsje anders gevoiced maar door de jaren heen is het schema van beide gelijk gebleven.

    Van de MG zijn er veel versies: 10, 15, 30, 50, 100. En bij elk vermogen zijn er door de jaren heen nog verschillende versies: CD(R), FX, Gold en waarschijnlijk nog wel wat.
    Die MG's zijn onderling allemaal anders gevoiced, dus wat cleans betreft kan je niet over hét 'MG clean' spreken.
    De 10CD klinkt bijvoorbeeld heel jazzy maar dat kan van de 15CDR zeker niet gezegd worden.
    Ze hebben ook nog allemaal verschillende speakers. En 6, 8, 10 of 12 inch speakers klinken per definitie al anders.

    Zoals eerder gezegd, de beste manier om ze te beoordelen is een speaker-out maken en door je favoriete cab spelen, dan sluit je de speaker verschillen uit en ben je tegelijk ook verlost van die krasserige, schelle Chunil speakers.

    Belangrijk daarbij is om de eindversterker in het schema te bekijken want bij sommige van die versterkers is de speaker onderdeel van de NFB loop van de eindversterker en dan moet je vermijden dat de sleeve van de speaker out verbonden is met ground. Dus de - van de speaker mag dan zeker geen contact hebben met het metalen chassis. Het veiligste is om de speaker out jack in het houten backpanel te maken, dan kan het nooit fout gaan.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Een ode aan de Pathfinder 15R: https://wgsusa.com/vox-pathfinder-15r

    Ik begrijp van topics op Gearpage dat de 8 inch speaker vervangen voor een andere 8 inch weinig oplevert, de (Blue?) Bulldog speaker die er inzit is goed genoeg.

    Ik vind wel dat de master volume heel gevoelig is voor thuis spelen, ik kan deze amper opendraaien, volume is snel al heel hoog. Gain heb ik op 11 uur staan. Als hier wat slims voor is, b.v een L pad er tussen zetten, dat zou helpen.
    Laatst gewijzigd door raabje; 13 september 2018 om 14:13

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top