Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard Les Paul ontstemt steeds, vooral G en D snaar

    Ik heb een (hoogwaardige) Tokai Les Paul.
    Echter merk ik vooral de laatste weken dat de G en D snaar constant ontstemmen.
    Aangezien ik zelf niet al te veel verstand heb van een het afstellen van een gitaar (ik wil echt niet liggen klooien met de 'nut' bv.) vroeg ik me af wat ik het beste hieraan kan doen?
    Kent iemand soms een goede luthier die verstand heeft van het afstellen van Les Paul gitaren in Antwerpen?

    Bedankt alvast!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Eerste vraag: hoe oud zijn de snaren?
    Tweede quick fix: even wat potloodslijpsel onder de snaren op de topkam doen.
    Derde check: de tuners hebben meestal een klein schroefje bovenop de sleutel, even aandraaien.
    Als dat allemaal in orde is dan kun je verder zoeken.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.147

    Standaard

    Afstelling heeft er niets mee te maken. Meestal zijn het teveel wikkelingen op de tuner. (Dit werkt goed: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...naren-opzetten )
    Ook kan het aan matige tuners liggen, maar bij een dure Tokai ligt dat niet voor de hand.
    Je noemt al de nut. Als die te krap is voor de snaardikte die je gebruikt zal een snaar na opdrukken niet helemaal terugglijden en is je snaar te laag gestemd. Gaat het stemmen met schokjes of geleidelijk? Schokjes komt door een te krappe topkam. Beetje grafiet wil wel eens helpen. https://www.youtube.com/watch?v=GA_8l1lwMYg maar dat is symptoombestrijding natuurlijk.
    Als het inderdaad de topkam is, dan inderdaad maar even naar een luthier als je ruimer maken zelf niet durft.
    Maar goed te doen als je je een beetje inleest en als je te ver gaat laat je er alsnog een nieuwe benen of graphtech topkam op zetten.
    ALLES IS VERKOCHT!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.147

    Standaard

    O ja, ouderdom snaren, good one Midwolda.
    ALLES IS VERKOCHT!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Vooral de G is redelijk berucht bij les pauls natuurlijk.

    In Antwerpen heb je bijvoorbeeld Jan Rammeloo, die kan je wel helpen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    Afstelling heeft er niets mee te maken. Meestal zijn het teveel wikkelingen op de tuner. (Dit werkt goed: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...naren-opzetten )
    Ook kan het aan matige tuners liggen, maar bij een dure Tokai ligt dat niet voor de hand.
    Je noemt al de nut. Als die te krap is voor de snaardikte die je gebruikt zal een snaar na opdrukken niet helemaal terugglijden en is je snaar te laag gestemd. Gaat het stemmen met schokjes of geleidelijk? Schokjes komt door een te krappe topkam. Beetje grafiet wil wel eens helpen. https://www.youtube.com/watch?v=GA_8l1lwMYg maar dat is symptoombestrijding natuurlijk.
    Als het inderdaad de topkam is, dan inderdaad maar even naar een luthier als je ruimer maken zelf niet durft.
    Maar goed te doen als je je een beetje inleest en als je te ver gaat laat je er alsnog een nieuwe benen of graphtech topkam op zetten.
    Eerlijk gezegd doe ik dat standaard bij iedere snarenwissel op iedere gitaar...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Eerlijk gezegd doe ik dat standaard bij iedere snarenwissel op iedere gitaar...
    Serieus?
    Mijn enige "echte" les paul die ik nu heb is een Burny, met zo'n lp custom "brede" headstock, daar doe ik helemaal niks aan en die is behoorlijk stabiel (011 snaren). Blijkbaar kán het dus wel met een LP headstock.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gister weer opgetreden met mn tokai lp. Nauwelijks hoeven bijstemmen ondanks de nieuwe snaren. Dat ding is echt stemvast.
    Wel moet ik erbij zeggen dat de topkam van been is. Ook zijn de sleufjes met een doorzichtig goedje ingesmeerd wat de boel ook bevorderd.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.147

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Eerlijk gezegd doe ik dat standaard bij iedere snarenwissel op iedere gitaar...
    Kan ook geen kwaad natuurlijk, ook minder kans op breken, maar met een goede topkam ook weer niet echt nodig. Lijkt mij. Denk ik. Misschien. Weet ik veel. Ik zeg ook maar wat.
    ALLES IS VERKOCHT!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Doorzichtig goedje?
    Als in vaseline, of als in epoxy? (Niet verwisselen op het nachtkastje....)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top