Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Geen idee eigenlijk. Zou ik eens moeten navragen bij Kaj van Kaj’s guitarstore, waar ik hem in 2014 gekocht heb.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Serieus?
    Mijn enige "echte" les paul die ik nu heb is een Burny, met zo'n lp custom "brede" headstock, daar doe ik helemaal niks aan en die is behoorlijk stabiel (011 snaren). Blijkbaar kán het dus wel met een LP headstock.
    Ja, kweenie, 't is gewoonte geworden. Snarenwissel = oude eraf, toets schoonmaken en oliën, tunerschroefjes nalopen, topkam grafieten, nieuwe snaren erop met eventjes goed oprekken, paar dagen spelen en stemmen, intonatie checken. Misschien ook de pickup(pool)hoogte even aanpassen op de veranderde output.
    Iedere gitaar, altijd.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 8 september 2018 om 11:40
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Niet verkeerd, ik neem alleen de tijd nooit, laksheid of zo. Op mijn meest intensief gebruikte gitaren (en dat is niet eens zo intensief) doe ik 2-3 weken met een setje snaren. Veel te veel werk om alles na te lopen. Toets olieen max 1x per jaar of zo.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Kijk, daar zit het verschil, als ik een set per gitaar per jaar verslijt is het al heel veel.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Bij elke snarenwissel boen ik de toets schoon en olie de toets met een schone keuken rol.
    Afstelling is altijd goed, doe ik 1x in de 1,5-2 jaar.
    Doe +/- 6 weken met een set ernie ball slinkies.

  6. #16

    Standaard

    De gegeven tips volg ik ook wel maar ook veel te weinig. Er zit wel potlood in de topkam maar schoonmaken doe ik eigenlijk nooit. Gewoon simpel de snaren vervangen en hooguit wat duidelijk zichbaar stof wegvegen. Serieus schoonmaken doe ik eigenlijk pas als er problemen zijn en ook dat is zelden.

    Maar vreemd. Mijn LP verloopt eigenlijk amper. Net als de andere gitaren ook niet. En toch zitten de snaren soms wel een jaar en langer op mijn gitaren. Door laksigheid, "hij speelt en klinkt toch nog prima".
    Ok, ik speel dan niet meermaals per week op het podium, maar ik speel er toch wel meerdere malen per week op. En dat is inclusief het stevigere ramwerk.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Ik merk trouwens op dat het verschilt van dag tot dag, dat ontstemmen.
    Misschien heeft het weer/vochtigheid er ook een invloed op?

    Mijn snaren zitten er minstens 6 maanden op dus zal deze vervangen en ook potlood aanbrengen, kijken of dit iets oplevert ...
    thanks!

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SloeGin Bekijk bericht
    Ik merk trouwens op dat het verschilt van dag tot dag, dat ontstemmen.
    Misschien heeft het weer/vochtigheid er ook een invloed op?
    Kan, maar volgens mij alleen bij extremen. Maar met de kop tegen de muur zetten bijvoorbeeld of vervoer in een tas kan ook voor lichte aanpassing van de stemknoppen zorgen zonder dat je het zelf door hebt.
    En verder volg ik de anderen dat het vaak de geleiding van de topkam is, slecht gewonden snaren of zwakke stelknoppen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top