Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Kan ik deze diode buis vervangen door solid state?

    Wederom oude 50s juke gerelateerde vraag:

    Ik heb een schakeling met een 6x4 gelijkrichterbuisje. Ik heb 2 exemplaren maar het gaat niet goed als deze ingeplugd zit (knetteren binnenin). Ook als er achter deze 6x4 niks van buizen ingeplugd zit. Hier de schakeling:

    https://photos.app.goo.gl/BkRa1Y4jAhE4V7fXA

    Nu staat de 6x4 bekend als een trafo-killer en das het laatste wat ik wil. Dus mijn vraag kan ik hem vervangen door 2 solid state diodes?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In principe kan dat wel maar een beetje rekening houden met de elko's. De startstroom is veel hoger en de spanning ook. Bovendien direct aanwezig dus onbelast. De werkspanning van je elco's moet daar wel op berekend zijn.

    Verder kan ik ook je schema niet zien. Als ik de link klik staat er "moge sabel" wie dat ook mag zijn.
    edit: probleem van mijn nokia33, met laptop gaat het wel.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 september 2018 om 12:41

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Tnx obi.

    Het schema geeft een heel ander beeld met plus aan massa . Beetje vreemd maar het kan altijd. Zonder het hele schema valt er niet over te oordelen.

    De eerste buis kun je vervangen door een enkele 1N4007, liefst met een serieweerstand om de buis zoveel mogelijk te imiteren.

    De OA2 zijn voor zover ik weet voltage stabilizers, natuurlijk is daar een silicium variant voor te gebruiken of een simpele vervangende schakeling voor te maken met een MOSFET. Als ze niet werken heb je een ongestabiliseerde spanning en het effect is zo te meten. Ze werken ongeveer als een zener dus die zou je kunnen gebruiken als je de specs van de OA2 nog kan vinden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Okee ja sorry, ik zal hieronder een groter schema posten. Heb je daar meer aan?

    Het gaat idd alleen om de eerste buis hoor, de 6X4. Omdat die nu al raar doet en bekend staat als trafo killer. Daarom zou ik m liever solid state maken. Wat voor weerstand zou ik in serie? En dan aan de anodes / voor de eerste elko?
    Moet ik dan 2 diodes parallel zetten?

    Het is het write in / read out circuit van een Seeburg Tormat.

    https://photos.app.goo.gl/7SD4mmtNKArNsSRP7

    **edit: sorry ik weet niet hoe ik de afbeelding direct moet tonen, dus toch een linkje weer**
    Laatst gewijzigd door Agent_Smith; 8 september 2018 om 22:33
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6

    Standaard

    Dit schema is beter. Dit is echt de gehele unit en klopt met de schakeling zoals ik hem in de unit heb nagekeken:

    https://photos.app.goo.gl/eHRFkAHpNA4pcXdn8
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    **edit: sorry ik weet niet hoe ik de afbeelding direct moet tonen, dus toch een linkje weer**
    Is ook lastig...

    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Is ook lastig...
    Maar hoe dan? Kan nooit zo moeilijk zijn, maar heb weinig geduld om dat uit te vogelen eigenlijk.
    Voorheen ging dat makkelijk met photobucket, maar ik zet foto's voor dt soort doeleinden maar noodgedwongen in dat stomme google photo...
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9

    Standaard

    Hoe dan ook: deze 6x4 buisjes schijnen een kathode naar heater kortsluiten te ontwikkelen op een dusdanig geleidelijke manier dat de netzekering vaak heel blijft maar de trafo in rook opgaat... Das echt het laatste wat ik wil. Daarom zou ik de schakeling graag aanpassen naar solid state.

    Hier wordt daar ook over gepraat: https://canadianvintageradio.com/cvr...ube/#post-5442

    Dus hoe en met welke componenten doe ik dat precies? 1N4007 is dus voldoende qua capaciteit? 1 diode? 2? Welke weerstand waar?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou gewoon, zoals de buis er in getekend is. Een 1N4007 heeft toch ook een anode en kathode. In dit geval pijltje naar de middenaftakking op de trafo gericht. In serie 150ohm / 10watt opnemen. Misschien wel iets groter. Ik weet niet hoeveel stroom dit ding trekt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top