Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nou gewoon, zoals de buis er in getekend is. Een 1N4007 heeft toch ook een anode en kathode. In dit geval pijltje naar de middenaftakking op de trafo gericht. In serie 150ohm / 10watt opnemen. Misschien wel iets groter. Ik weet niet hoeveel stroom dit ding trekt.
    Dank je wel. Ja dat snap ik wel dat een diode ook een anode en kathode heeft, maar ging ook even om of 1tje genoeg is en welke weerstand. En vooral een bevestiging is altijd prettig. En of er iets is waar ik niet aan denk ofzo.
    Dus dank je, ik ga kijk wat het doet
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Dank je wel. Ja dat snap ik wel dat een diode ook een anode en kathode heeft, maar ging ook even om of 1tje genoeg is en welke weerstand. En vooral een bevestiging is altijd prettig. En of er iets is waar ik niet aan denk ofzo.
    Dus dank je, ik ga kijk wat het doet
    Heb een mooie datasheet gevonden en gezien dat dit buisje slechts 70mA kan leveren. Een 1N4007 kan 1000mA verwerken dus je bent met een enkele diode aan de ruime kant zogezegd.

    In tegenstelling tot de 5AR4, 5U4 etc is dit net als de EZ81 een indirect verhitte kathode. Zou je sluiting krijgen tussen kathode en gloeidraad kan dat bij een geaard gloeidraad circuit leuk vuurwerk veroorzaken en idd je trafo killen. In jouw schakeling zou een K/ff sluiting betekenen dat de hele gloeiwikkeling op DC level komt te liggen. Als deze gloeiwikkeling vrij van potentiaal is zou dat geen schade kunnen veroorzaken. Verruit de meeste buizenamps met buis gelijkrichter zijn immers zo opgebouwd. Sterker nog, daar is de kathode en gloeidraad een geheel.

    Wat wel kan is een sluiting in de gelijkrichter zelf en dat vermoord wel je trafo. Dit openbaart zich door flink gespetter in de buis zoals jij waarneemt.


    Hier een voorbeeldje van een EZ81 met hetzelfde verschijnsel.

    Laatst gewijzigd door cluseau; 10 september 2018 om 12:10
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13

    Standaard

    Ja precies, dat dus. De trafo meet nu nog prima en ik hoop ook dat hij dat is (is natuurlijk onbelast). Want dat spul uit de jaren 50 is toch lastig te krijgen. Zeker een goede. En het is een trafo met nogal een best aantal verschillende wikkelingen.

    Dus ik ga de 1N4007 toepassen en laat weten hoe dat gaat.
    Bedankt zover hoor!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top