Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard Mesa rectifier FX mod

    Ik heb een single rectifier solo 50 head (versie 1). Klinkt als een torretje, maar het bekende fx loop probleem: mijn fx pedals werken niet naar behoren. Nu las ik dat je dit kan oplossen door een simpele mod zoals deze tekening:



    oftewel: 3 draden van de mixpotmeter afsolderen, linker draad aftapen en 2e en 3e draad (van links) aan elkaar tapen/solderen. Is dit echt zo simpel (DIY) of toch maar niet doen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Ah, een lus. Je moet even helder hebben waar je naartoe wilt. Mesa heeft de bekende 5-95% mix, zou ik het op houden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    Ik wil de parallel fx loop serieel maken, ivm losse fx pedals. De oude mesa's zijn parralel, vandaar dat er genoeg op google te vinden is. Volgens mr google zou ik dan de 3 wires van de potmeter afmoeten solderen, linker draad op foto aftapen, 2e en 3e wire aan elkaar solderen, om het serial te maken. Klopt dit?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De mix potmeter krijgt aan de ene kant signaal van de send jack en aan de andere kant van de return jack. Deze signalen gaan natuurlijk naar de beide buitenaansluitingen van de potmeter. De draad die van de send jack afkomt moet je los knippen.

    Kun je de draadjes niet volgen dan een loze plug in de send prikken (je onderbreekt hiermee de seriele verbinding). Bij alleen een seriele loop zou je signaal helemaal moeten wegvallen maar doet dat niet door de parallelle omleiding via de potmeter. Het is die verbinding die je moet killen. Draai nu de mix potmeter naar de kant waar je de hoogste output waarneemt. De kant waar je nu heen draait is de omleiding en die moet je los knippen van de potmeter. That's all
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    Hier gebeurd hetzelfde dan wat ik bedoel....

    https://www.youtube.com/watch?v=9kMamfOLRmE

    lijkt mij niet meer dan wat ik had beschreven.... toch?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phx Bekijk bericht
    Hier gebeurd hetzelfde dan wat ik bedoel....

    https://www.youtube.com/watch?v=9kMamfOLRmE

    lijkt mij niet meer dan wat ik had beschreven.... toch?
    Nou om te beginnen is het gebruik van een stukje tape op z'n zachtst gezegd amateuristisch. En wat ik zeg is niet hetzelfde. Hij gaat alle drie de draden los solderen en af tapen maar je hoeft maar een draad los te knippen. Dat is toch wel degelijk iets anders hoor, komt geen soldeerbout of tape aan te pas. Wil je het netjes doen is een stukje krimpkous aan het eind van het afgeknipte draadje aan te raden. Meer bedoel ik er niet mee.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    Bedankt voor je hulp. Dus het linker draad (zoals op foto links) alleen afknippen en krimpkous eromheen is voldoende? Moeten die andere 2 draden niet met van de mixpot afgekoppeld worden en aan elkaar verbonden?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard



    en deze geeft dit ook aan....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phx Bekijk bericht
    Bedankt voor je hulp. Dus het linker draad (zoals op foto links) alleen afknippen en krimpkous eromheen is voldoende? Moeten die andere 2 draden niet met van de mixpot afgekoppeld worden en aan elkaar verbonden?

    Nee hoor, nergens voor nodig. Als je de potmeter naar max serieel draait zijn ze zoiezo met elkaar verbonden maar ik denk dat de potmeter stand niet veel uitmaakt voor het signaal niveau, zoja kun het serieel signaal nog enigsinds in niveau regelen. Wel houd je de amp zo origineel mogelijk en is de mod makkelijker ongedaan te maken. Minder risico op storing ook.

    Zou je perse die twee draden aan elkaar willen hebben kun je ook een soldeerbrugje tussen de twee overgebleven aansluitingen leggen maar nogmaals, nergens voor nodig.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    Superbedankt, ik ga jouw versie proberen met 1 kabel. Zal m er netjes uit solderen en krimpkousje eromheen solderen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top