Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 82
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Volgens de handleiding is de masterrr van de Amp 1 idd zo ontworpen dat de stand van de volume knop x10 ongeveer het vermogen is wat op dat moment geleverd wordt.

    Wat betreft dat aantal speakers: volgens mij is het allemaal wat gecompliceerder dan vaak wordt beschreven. Rendement van de speakers is van groot belang. Maar mijn Switchblade over de 4x12 of over de eigen speaker heeft toch wel erg veel verschil in druk.

    Toen ik auditie deed bij de Karaoke band had ik twee 1x12 kastjes bij me en een Peavey Classic 60/60 als eindtrap. Ik kwam er niet door tegenover de houthakker en andere gitarist met Marshall 50 wat halfstack. Dus maar weer aan de 4x12... Met die twee kleine kans hoorde je alleen wat hoog en midhoog..

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Nu ga je er van uit dat het vermogen lineair toeneemt met de master, maar dat hoeft toch helemaal niet per se zo te zijn? Of is dat toevallig voor deze amp wel zo?
    Niet helemaal linear, halverwege is volgens de FAQ 30-40W en op 8 ongeveer 70W.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Alleen een extra speaker kan het geluid eigenlijk niet verdubbelen. Meer luchtverplaatsing kan ook niet "zomaar" ontstaan. Daar heb je vermogen voor nodig, en dus zou je logischerwijs ook dubbel vermogen toe moeten voeren bij een dubbel aantal speakers om 3dB harder te gaan. Anders zou je, als je aan een 5W amp maar genoeg speakers hangt, net zo hard kunnen gaan als met een 180W amp op een halfstack.
    3dB is 1/2 keer luider, voor verdubbeling heb je 6dB voor nodig.
    Het ligt zoals Rinze ook al aangeeft aan het rendement van de speakers en de gehele setup.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluegate Bekijk bericht
    3dB is 1/2 keer luider, voor verdubbeling heb je 6dB voor nodig.
    Huh?
    10xlog2 is toch 3?

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Klopt, maar voor je gehoor is dit niet 2x zo hard.

    Het gevoel van verdubbeling van het volume is voor je gehoor pas bij 6dB harder, volgens bronnen op internet pas bij 10dB harder.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluegate Bekijk bericht
    Klopt, maar voor je gehoor is dit niet 2x zo hard.
    Dat is weer wat anders.

    Punt is: verdubbeling van geluid = 3dB extra.
    Dus een 1W amp naar een speaker = XdB.
    Nog zo'n amp naar nog zo'n speaker = totaal X+3dB toch?

    Maar hang ik 2 van die speakers aan die enkele 1W amp, dan kan ik éigenlijk toch niet 3dB harder gaan (op rendementsdingen etc na)?
    Elke speaker heeft immers maar maximaal de helft van het vermogen te verstouwen?

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik denk dat je dit echt alleen met een decibel meter kunt nakijken, heb ook zeker niet alle wijsheid omtrent de berekening hiervoor.

    Jouw berekening zien er prima uit en en zijn volgens mij ook correct.

    Ik ga het ondervinden donderdagavond of er verschil is met 1 of 2 speakers tijdens het oefenen.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Vanavond geoefend met de twee cabs en je hoort jezelf makkelijker en het scheelt zeg maar 1 standje op de Master.

    Geen tijd gehad on een dB test te doen helaas.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Mooi dat het bevalt!
    Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het vooral de spreiding is (als het louter om het volume gaat kun je je versterker ook harder zetten). Dat ervaar ik tenminste als prettig als ik met 2 ipv 1 4x12 speel.

  9. #59
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik heb Jennifer Batten zien demonstreren bij Bax Amsterdam. De Blue amp stond niet centraal maar een midi gitaarsysteem, maar voor de versterking gebruikte ze hem wel samen met de nanocab. Volgens haar heeft die nanocab een erg goede spreiding en dat was zeker te horen.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Zaterdag eerste optreden gedaan met Amp1 en Fat&Nano cabs.

    Beviel goed, vooral het gemak van het opzetten.
    Ik leg de pedaltrain neer, sluit de twee speakers aan en de gitaar en ik ben speelklaar...

    Daarnaast prima live geluid en met de Gain op 5 voldoende verschillende gain niveau's op de drie overdrive kanalen.
    Volume stond met luide drummer zonder PA op 6, nog voldoende over dus.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top