Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Gebruik Multitrackrecorder i.c.m. een DAW.

    Hallo,

    Ik weet niet of ik de begrippen zo wel goed gebruik want in mijn beleving is een (hardware) Multitrackrecorder ook een digital audio workstation :-)
    Zijn er hier ook mensen die gebruik maken van multitrackrecorder i.c.m. een DAW op PC?
    Zo ja, in welke hoedanigheid gebruiken jullie die dan en wat zijn de voordelen/nadelen er van?

    Onlangs heb ik een leuk artikel gelezen over deze combinatie maar zou graag ook hier nog wel wat ervaringsdeskundigen willen horen.

  2. #2

    Standaard

    Ik gebruik een Zoom R16 (of 2 voor 16 sporen) voor repetitie en live opnames. Mixen doe ik in Cubase. Is dus gewoon een draagbaarheids issue. Alles in één doosje, kabels inpluggen, linecheck en opnamenivo instellen, opnemen. En dan later bij het mixen pas effecten en EQ. Compacter dan een laptop met een externe interface, en ook goedkoper. Zo'n Zoom koop je tweedehands voor 200 euro, of minder als je mazzel hebt. 16 sporen voor 400 euro... en 8 voor de helft. Als 4 sporen genoeg is kan het nog kleiner trouwens. Er zijn van die handheld dingen die dat al kunnen.

  3. #3

    Standaard

    Ik gebruik een Yamaha AW44-16 HD recorder om, net als Harald, de multitracks op te nemen en dat laad ik dan thuis in Cubase om te mixen en te bewerken. De HD recorder is een stuk steviger dan een pc. Je kan er ook op mixen maar lang niet zo gemakkelijk en uitgebreid als op PC.

  4. #4

    Standaard

    ik gebruik live een cymatic audio 16 sporen usb recorder. En mix af in cubase.

    een computer live gebruiken is niet handig. Ook allesbehalve road-proof.

    Terwijl qua mogelijkheden, plugins en interface een PC vele malen handiger is, dan een recorder.
    als je niet minstens een gigantische setup hebt thuis. (en dan stel je deze vraag niet )
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #5

    Standaard

    Dank voor jullie input. Zelf zat ik eigenlijk ook aan hetzelfde soort gebruik te denken.
    Weliswaar hoef ik geen live/bandopnames te maken maar een (kleine) losse MTR geeft gewoon compacte mobiliteit. Thuis maar ook elders kun je opnemen wanneer je wilt en thuis dan overzetten naar een DAW.
    Min of meer heb ik mijn oog laten vallen op de Boss BR 800, mede door de interne gitaareffecten die, voor zover ik kan beoordelen, best goed klinken. Dit geeft naar mijn mening een toegevoegde waarde voor het oefenen. Met een paar studiomonitoren aan de MTR kun je dan op lage volumes thuis oefenen zonder daarbij een pc of versterker te moeten gebruiken. Daarnaast, bij de Boss althans, kan hij meteen als hoogwaardige audio-interface dienen.

    Bevatten jullie MTR's ook bruikbare (gitaar)effecten?
    Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die een MTR als interface gebruiken en de interne effecten via de MTR toevoegen pre-DAW om zodoende de pc/DAW te ontlasten en latency te voorkomen. Doen jullie dat ook?

  6. #6

    Standaard

    Ik zou willen adviseren om goed na te denken over de toepassing. Voor het snel even iets opnemen gaat er niets boven een eenvoudige microfoon recorder (bijv. Zoom H2).

    Zodra je meerdere sporen parallel wilt opnemen, komt de multitrack recorder in beeld. Dan is het belangrijk om te weten hoeveel sporen je tegelijk wilt opnemen. 4 inputs zijn voor een band live-opname die je wilt namixen al snel te weinig. Ik zou zelf voor een band minimaal 8 inputs willen hebben.

    Ik lees uit jouw wensen ook een behoefte voor gitaar effecten en versterker simulaties. Dan is de Boss wellicht interessant. Doe je het voornamelijk voor jezelf (geen band) dan zou je ook de Bos Micro-BR BR-80 kunnen overwegen. Deze heeft ook 8 sporen om af te spelen maar in tegenstelling to de BR-800 maar 1 input.

    Als laatste zou je ook een digitale mixer kunnen overwegen zoals de RCF M18: https://www.rcf.it/en_US/products/pr...il/m-18/291173

    Die is met een app te bedienen, heeft 18 inputs incl. gitaar en bas simulaties.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 1 september 2018 om 11:20

  7. #7

    Standaard

    Zou wel ff kijken naar de kosten een goede geluidskaart met 2 preamps kost ..vanaf 400 euro Dan heb je nog geen recording software en effecten
    Zo'n boss kost 400 en je hebt "alles"
    Zou heel goed kijken waar je proiriteiten liggen.... geluidskwaliteit of gebruikersgemak


    Dat gezegt hebbende laast is m'n id 22 kapot gegaan en ik heb een berry van 60 euro gekocht. Ik hoor het verschil niet iig kwa afspelen, recorden heb ik nog nauwelijks gepobreerd

    Zou altijd gaan luisteren als je serieus wat wilt.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Net als showband heb ik een Cymatic Audio. Ik heb de luxe uitvoering en deze kan zonder een DAW 24 sporen opnemen. Heeft geen pre amps, die haal ik van de mengtafel. Mijn mengtafel heeft genoeg direct out.
    Ik vind dat het beste werken, een scherm, toetsenbord, muis en nogal een gedoe.
    Vriendelijke groet,

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top