Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard De '5': het zwarte schaap van de familie?

    Goeden,

    lang lang lang geleden heb ik eens een paar lessen jazz-gitaar genomen, daar werd me verteld dat het in de jazz 'not-done' is om in een akkoord een '5' te spelen.

    Zou te hard en te ruw klinken dus heb ik de akkoorden geleerd zonder de 5.

    Nu ben ik net gestart met de jazz-cursus op jazzguitar.be (bedankt voor de tip Fusion) en daar pakken ze veel akkoorden gewoon, standaard zeg maar, met de 5 er in.

    Natuurlijk, beiden kan maar waar ik benieuwd naar ben, is het zo dat in de jazz de '5' zo min mogelijk gespeeld wordt?

    Wederom alvast hartelijk dank!
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Is een beetje waar, beetje onzin. De 5 is in de wat meer traditionelere jazz theorie idd een interval dat weinig toevoegt. Luister maar eens, het klinkt ehm.... saai, niet spannend, niet 'jazz'. De terts daarentegen is meestal cruciaal, en uiteraard de verdere stapeling van 7, 9, evt 11 (al dan niet #11) en 13, en dim, alt etc versies, dat maakt t akkoord 'jazz', dat levert die lekker spannende intervallen. Dus, idd, de 5 is vaak de eerste kandidaat om weg te laten als je daar zin in hebt, of als je geen vingers meer over hebt etc. Maar, het is geen wet van Perzen en Meden. Genoeg mooie akkoorden met de 5, bijv de 5 in de bas, of een mooie 5 die lekker wringt met een 11 of #11 (die je dan zo pakt dat t een 4 of #4 is) etc. Ik vermoed dat vooral in de jazzrock, de fusion, de 5 best vaak gespeeld wordt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik zit lekker mee te lezen met Joppnl's topics, in de hoop er ook ooit nog eens iets van te gaan begrijpen.
    Dus, domme bonusvraag: waarom is een #11 geen 12?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    De 12 is dezelfde toon als de 5 Tel maar eens van C als 1 zijnde naar 5 (een G), en dan lekker door naar 12 (weer een G). De meeste akkoorden in de pop en jazz worden vaak gecreeerd adhv tertsenstapeling. Niet altijd, maar meestal. Dus Vanuit de 1 (bijv C) een terts verder (E), weer een terts verder (G). Zo hebben we t Cmaj akkoord. Maar als we doorstapelen krijgen we resp de B, D, F en A erbij. De F is dus de 11 en omdat dat gelijk is aan de 4, en deze gangbaar IPV de 3 wordt gebruikt (een SUS4), wordt deze dan vaak weggelaten, of verhoogd naar een #11 (een F# dus in t voorbeeld van een C akkoord)

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ben je lekker op forumvakantie, zegt een stemmetje in mij hoofd dat ik toch nog even op dit deel van het forum moet kijken.

    Beste Joppnl,

    Ik heb een tijdje les gehad in Jazz bij een echte Jazzjongen van het conservatorium. Tijdens de lessen speelde ik altijd jazz akkoorden met de kwint erbij. Dat vond hij in elk geval prima. Ook in lesboeken worden voicings met de kwint erbij niet afgeraden.

    Wel is het in Jazz not done wanneer je volle akkoorden speelt over zes snaren. Voicings van 4 noten bij akkoorden is het credo in Jazz. Wel is het zo dat een kwint, wat een minder belangrijke noot is in een akkoord meestal sneuvelt wanneer een jazzgitarist een wat meer spanning veroorzakende noot toevoegt aan het akkoord zoals een sext.

    Voor dit soort topics keer in overigens graag tijdelijk even terug van reces.-)

    Groeten.
    Laatst gewijzigd door Brad; 25 augustus 2018 om 15:40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard

    mooi...welkom terug van reces...( kan je ook nog iets aan de afschaffing van de dividendbelasting doen?? :-)

    Een ieder, wederom bedankt!
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top