Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11

    Standaard

    Je hebt maar 12 noten en daar moeten we het mee doen
    Of je je ze nu nummert of letters geeft, dat maakt niet zoveel uit. Ut gaat om de intervallen en bij piano is het makkelijk tellen om ze op een rijtje liggen
    Bij gitaar vind ik het handiger om te weten waar bv de flat/mol 3 en de 5 liggen tovde grondtoon( mineur chord)
    Oftewel nummertjes voor mij ipv van intervallen tellen
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 23 augustus 2018 om 16:25

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Om het even heel kort samen te vatten: de tonen waar jij (topicstarter) het over hebt (mol 3 mol 6 mol 7) bestaan helemaal niet op jouw gitaar of op een piano en hebben NIETS te maken met cis, as of bes. Die tonen waar jij het over hebt bestaan alleen TEN OPZICHTE van een GRONDTOON (dus mol 3 ten opzichte van c of ten opzichte van bes, mol 6 ten opzichte van d of ten opzichte van f etcetara).

  3. #13

    Standaard

    Het voordeel van gitaar t.o.v. heel veel andere instrumenten is dat je eigenlijk niet eens druk hoeft te maken over de feitelijke namen van de noten. Op een sax (of bv trompet) moet je die wel weten om een ladder of een arpeggio te spelen. En niet in één toonsoort, maar in ze allemaal. Bluesharpisten zijn de andere uitzonderingen. Maar die moet je dan weer geen uitgeschreven lijntje voor hun neus zetten, dat wordt dan ook weer helemaal niets...

    Als je de hals van de gitaar in toonladderposities ziet (wat Guitarkid zegt, maar eigenlijk ook NLF) kom je echt een heel eind zonder je druk te maken over de namen van de noten. Niet dat je dat niet hoeft te weten, maar qua zien en denken is het met spelen wel erg handig als je het gelijk ziet liggen. Als je je pianist of trompettist iets moet uitleggen heb je er dan weer vrij weinig aan.

    Maar goed, dit idee. en als je dat helemaal chromatisch kunt zien, dus alle 12 stappen in zowel de b als # benamingen, kun je razendsnel bedenken hoe je een arpeggio kunt spelen van een akkoord, ook als je die nog niet eerder geoefend hebt. Plaatje kun je gewoon op en neer schuiven, al naar gelang op welke noot je de grondtoon wilt hebben.



    Dit komt trouwens van een site over jazzgitaar af, vandaar dat ze doortellen t/m 13. Wat betreft de b10, dat is natuurlijk ook de #9, maar ook de b3 (in de eerste octaaf) Zelfde geldt voor de 11, in de eerste octaaf had daar eigenlijk een 4 moeten staan... Rare jongens, die jazzcats

    En nog steeds heb ik geen overtuigende reden gehoord waarom een 7#9 akkoord zonodig een 7b10 akkoord zou moeten heten... maar dat is een heel andere discussie
    Laatst gewijzigd door Harald; 23 augustus 2018 om 16:48

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Da's wel n héél beperkt plaatje qua spanwijdte maar t idee is uiteraard valide

  5. #15

    Standaard

    Nog eentje
    Als ik m'n gitaar bv 20 % lager of hoger stem bestaan cissen as e's c's ect niet meer
    Maar als ik de juiste intervallen/nummertjes speel zowel in scales of chords klink het prima (als je samen speelt is wel raadzaam dat je medemuzikaten ook even vertstemmen )

  6. #16

    Standaard

    Ander voordeel als je dit een beetje snel kunt zien is dat je evt. akkoordenschema's toonsoortonafhankelijk (mag dat met scrabble?) kunt noteren en lezen. Dan krijg je of het klassieke systeem voor harmonische analyse, of het Nashville number system.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Da's wel n héél beperkt plaatje qua spanwijdte maar t idee is uiteraard valide
    Zocht snel een plaatje dat het idee duidelijk maakt. Als je gelijk de hele hals in één keer wilt onthouden is dat eigenlijk niet te doen. Maar als het idee duidelijk is, en je het een tijdje gebruikt kom je daar snel genoeg aan toe. En het is al heel snel toepasbaar.

    Zelf verder uitwerken over 12 frets werkt het beste qua gaan onthouden. Over een fret of 5 tot 7 is het echt heel handig om het snel te kunnen zien. Of, over 1 oktaaf, maar dan wel zowel een paar frets onder de grondtoon, als een paar frets boven de grondtoon, en met de grondtoon op alle snaren. Dat zijn een paar behapbare sjabloontjes die samen een behoorlijk compleet beeld geven. En dan nog hetzelfde idee, maar gewoon op 1 snaar, 2 snaren, en 3 snaren.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    Je hebt maar 12 noten en daar moeten we het mee doen
    Of je je ze nu nummert of letters geeft, dat maakt niet zoveel uit. Ut gaat om de intervallen en bij piano is het makkelijk tellen om ze op een rijtje liggen
    Bij gitaar vind ik het handiger om te weten waar bv de flat/mol 3 en de 5 liggen tovde grondtoon( mineur chord)
    Oftewel nummertjes voor mij ipv van intervallen tellen
    Agree. Kiss. Keep it simple stupid.
    Helaas is simpel uitleggen ook moeilijk. Hele verhalen... waar niks op tegen is maar als IK al bij de derde zin de weg kwijt ben...

    De grap is, ik heb er voor geleerd, er les in gegeven en er uit moeten lezen in de praktijk
    maar nog NOOIT ben ik een naam van een toonladder op een papiertje tegengekomen
    lees je enkel op wiki en dit forum wat basically een refrase wiki is
    maar dan ingewikkelder

    de uitdaging is om het simpel inzichtelijk te maken he mannen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    Je hebt maar 12 noten en daar moeten we het mee doen
    Of je je ze nu nummert of letters geeft, dat maakt niet zoveel uit. Ut gaat om de intervallen en bij piano is het makkelijk tellen om ze op een rijtje liggen
    Bij gitaar vind ik het handiger om te weten waar bv de flat/mol 3 en de 5 liggen tovde grondtoon( mineur chord)
    Oftewel nummertjes voor mij ipv van intervallen tellen
    Voor gitaar is dat misschien waar, en voor popmuziek ook. Maar in klassieke muziek is het natuurlijk een compleet ander verhaal. Als jij met 80 mensen samenspeelt en de instrumenten hebben verschillende stemmingen (bes klarinet enzovoorts) dan is het wel heel makkelijk dat je allemaal weet wat er bedoeld wordt als de dirigent zegt "die cis klinkt te lang", dit stuk staat in d groot enzovoorts.

    Overigens zijn er meer dan 12 noten (dat is zo in westerse muziek,maar daar buiten niet, bovendien wordt er in de popmuziek, nogal sterk door blues beinvloed, veel tussen de noten in gespeeld).

    Bovendien: je verhaal klopt zolang je speelt met de moderne standaard pianostemming (wat dus betekent dat alles vals is). Als je met traditionele zuivere stemming op clavecimbel speelt dan gaat je verhaal niet meer op. Dan zul je heel snel merken waarom sommige tonen mol of kruis heten en dat je niet zo maar van de ene in de andere toonsoort kunt overschakelen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Agree. Kiss. Keep it simple stupid.
    Helaas is simpel uitleggen ook moeilijk. Hele verhalen... waar niks op tegen is maar als IK al bij de derde zin de weg kwijt ben...

    De grap is, ik heb er voor geleerd, er les in gegeven en er uit moeten lezen in de praktijk
    maar nog NOOIT ben ik een naam van een toonladder op een papiertje tegengekomen
    lees je enkel op wiki en dit forum wat basically een refrase wiki is
    maar dan ingewikkelder

    de uitdaging is om het simpel inzichtelijk te maken he mannen.
    In de vorige post van de topicstarter over mineurladders heb ik min of meer hetzelfde gezegd als jij Pepe, dat je het vooral allemaal niet te theoretisch moet benaderen omdat dat eigenlijk niet op schiet. Het is ook vaak moeilijk om iets simpels uit te leggen zonder gitaar bij de hand te hebben want dan moet je ineens iets onder woorden brengen zonder dat je t kunt laten zien / horen.

    Meeste theorie komt natuurlijk uit de klassieke wereld. Voor popmuziek ben je toch eerder klaar met: bij 1 minuut 30 schuif je 1 fret omhoog


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top