Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Let ook op dat je het niet te theoretisch gaat benaderen. Je moet associeren zoals bijvoorbeeld groen >> boom, gras, wit >> sneeuw etc kun je het best een ladder (dorisch harmonisch aeolisch etc) met een liedje associeren. Het gaat om de klankkleur, die moet je voelen / horen / herkennen, dat is veel belangrijker dan de theoretische kant van het verhaal.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    NLF is gonna rock ya!! All aboard all aboard woohoo!!

    En hij zegt wijze dingen! Het gaat idd om de intervallen, hoe die klinken en hoe je de diatonische akkoorden van de toonladder m.b.v. cadenzen tot één liedje breidt. Oftewel: hoe klinkt het. Welke 'kleur' heeft het.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Let ook op dat je het niet te theoretisch gaat benaderen. Je moet associeren zoals bijvoorbeeld groen >> boom, gras, wit >> sneeuw etc kun je het best een ladder (dorisch harmonisch aeolisch etc) met een liedje associeren. Het gaat om de klankkleur, die moet je voelen / horen / herkennen, dat is veel belangrijker dan de theoretische kant van het verhaal.
    yup want als je de majeur ladder over je hele hals kunt spelen kun je in principe ook alle modi spelen
    grondtonen zitten op andere positie per mode daarom zijn de intervallen anders maar makkelijk te spelen/testen/proeven

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    yup want als je de majeur ladder over je hele hals kunt spelen kun je in principe ook alle modi spelen
    grondtonen zitten op andere positie per mode daarom zijn de intervallen anders maar makkelijk te spelen/testen/proeven
    Alleen zijn nogmaals de modi nogal overrated en worden ze niet echt veel gebuikt. Sommige folk, komt in flamenco voor, lydisch bij Vai etc. Je nu t beter zoals ik al zei de majeur, mineur, harmonisch mineur, de maj en min pentatonisch leren. Heb je de meeste Westerse popmuziek mee te maken. Dan maak je wat uitstapjes naar blue notes, chromatische op- en afstappen, omspeling etc. Dan ga je die intervallen waarderen en eindig je bij heel-half octatonisch, lydisch dominant, microtonaliteit etc

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Let ook op dat je het niet te theoretisch gaat benaderen. Je moet associeren zoals bijvoorbeeld groen >> boom, gras, wit >> sneeuw etc kun je het best een ladder (dorisch harmonisch aeolisch etc) met een liedje associeren. Het gaat om de klankkleur, die moet je voelen / horen / herkennen, dat is veel belangrijker dan de theoretische kant van het verhaal.
    Nou...hoe het bij mij werkt: ik volg de theorie en dan hoor ik 1 nootje en dan denk ik <verrek>...dat past ook...en dan voeg ik die toe aan bv een pentatonische toonladder die ik al ken.

    Zo ook die penta toonladder en de majeur toonladder, die heb ik er wel aardig in zitten maar door nu die theorie te volgen pas/voeg ik die weer toe aan wat ik al weet.

    Dus ik denk dat t goed is om eens een keer echt die theorie te volgen en dan te gebruiken wat ik leuk vind........

    En nee......een master-gitarist zal ik nooit worden maar goed, ik geniet wel weer van ieder nootje wat ik er weer bij leer (kan ik we weer weken mee vermaken :-) )

    Dus bedankt voor alle tips!
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Van iedere noot geniet is waar t om gaat.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Alleen zijn nogmaals de modi nogal overrated en worden ze niet echt veel gebuikt. Sommige folk, komt in flamenco voor, lydisch bij Vai etc. Je nu t beter zoals ik al zei de majeur, mineur, harmonisch mineur, de maj en min pentatonisch leren. Heb je de meeste Westerse popmuziek mee te maken. Dan maak je wat uitstapjes naar blue notes, chromatische op- en afstappen, omspeling etc. Dan ga je die intervallen waarderen en eindig je bij heel-half octatonisch, lydisch dominant, microtonaliteit etc
    Behalve de harmonische mineur zijn ze bijna allemaal based op het zelfde patroon
    Maar je ddn k toch niet dat ik aan microtiltonanitijd ga...ben nu met extended chords enzo bezig......jazz..leuk om the spelen en te oefenen maar niet fijn voor m'n gehoor
    Geef mij wat dat betreft maar de 1 5jes

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2005
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    213

    Standaard

    Druk bezig met de theorie maar dan zit 'd'n kop' vol en dan moet er even 'gepield' worden.

    Op mijn want-to-uitzoek-lijstje stond nog de solo van Brian May vh nummer Bicycle Race / Queen zo ergens halverwege.

    Ik uitzoeken...wat blijkt....komt me dat nu na deze theorie ineens bekend voor.....

    speelt 'ie eerst een D Aeolisch stukje (vanaf root G snr, 7e pos omhoog) en dan A Mixolydisch (vanaf D snaar 7e positie omhoog)......

    Weer een -verrek- momentje :-)

    Past kennelijk goed in elkaar: X Aeolish --> (X de Ve) Mixolydisch.... (X=A - G#)

    En zo is de (kwinten-?) cirkel weer rond! :-)
    it's not the size of the scale that matters......
    it's how you use it

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top