Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Buizen amp lang niet gebruiken, schade?

    Hallo Forum,

    Beetje suffe vraag, maar, stel dat ik een buizenversterker van ca. 20 jaar oud op zolder parkeer, voor een paar jaar, kan deze dan stuk gaan omdat de amp niet gebruikt wordt?

    Of andersom, moet je een buizenamp regelmatig gebruiken om deffect gaan te voorkomen, uitdrogen van componenten e.d?

    Waarom deze vraag, ik heb een 2 x 10 inch combo, en die is openback, en ik heb er zelf een closed cabinet van gemaakt (greenback klinkt beter met closed back), voor een andere versterker, die beter klinkt. Om de 2 x 10 combo te gebruiken moet ik de achterwand (1 deel) los schroeven en bedrading aanpassen. Geen probleem natuurlijk om dat af en toe te doen. Ik moet nog de achterwand in 2 delen zagen, voor half verwijderen, dan gaat het wat eenvoudiger. Maar ik vraag me af of het nodig is, de combo af en toe gebruiken? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Volgens mij zijn het alleen de elco's die uitdrogen maar dat zullen ze sneller doen bij regelmatig gebruik dan op zolder geparkeerd. Vocht zal een grotere impact hebben.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    in Jip & Janneke taal: Elco's die lange tijd spanningsloos staan verliezen capaciteit. Behandeling: opnieuw 'formeren'.

    https://www.uploadarchief.net/files/...eren_elcos.pdf

    punten 2 & 3
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Wat ik niet begrijp, het beschadigen van de aluminiumoxide laag kan bij een stilstaande versterker alleen gebeuren door het electroliet....is er nog nooit een materiaalcombinatie gevonden die niet zichzelf opvreet?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Gewoon af en toe een half uurtje aanzetten met alle pots op nul. In uitgeschakelde toestand potmeters even lekker heen en weer draaien.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Okee, dus wel af en toe aanzetten. En ook de pots regelmatig draaien (dat is simpel, die zijn bereikbaar). Bedankt voor het advies!

    Ik moet de nieuwe achterwand die nu in de combo zit in 2-en splitsen, met een mooie rechte zaagsnede, liefst met een zaagtafel, zodat er geen kier ontstaat tussen de 2 delen. Ik heb alleen een handzaag thuis, even iets slims bedenken om dat op te lossen.

    Ik had ondertussen al bedacht dat ik een 2 x 12 closed cabinet wil, i.p.v. 2 losse kasten met 2 x 10 + 1 x 12. Dan kan ik de 2 x 10 combo normaal gebruiken, of verkopen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Okee, dus wel af en toe aanzetten. En ook de pots regelmatig draaien (dat is simpel, die zijn bereikbaar). Bedankt voor het advies!

    Ik moet de nieuwe achterwand die nu in de combo zit in 2-en splitsen, met een mooie rechte zaagsnede, liefst met een zaagtafel, zodat er geen kier ontstaat tussen de 2 delen. Ik heb alleen een handzaag thuis, even iets slims bedenken om dat op te lossen.

    Ik had ondertussen al bedacht dat ik een 2 x 12 closed cabinet wil, i.p.v. 2 losse kasten met 2 x 10 + 1 x 12. Dan kan ik de 2 x 10 combo normaal gebruiken, of verkopen.
    Zaagsnede aftekenen en plankje even meenemen naar de bouwmarkt.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Zaagsnede aftekenen en plankje even meenemen naar de bouwmarkt.
    Ja, als ze zo een klein plankje (ca 55x37) kunnen klemmen op de machine. Ga ik vragen. Ik had eigenlijk de grotere plank zo moeten verdelen en zagen dat 2 fabriekssnedes tegen elkaar komen in het midden. Helaas heb ik te laat bedacht dat ik de wand in 2-en moet splitsen. In het ergste geval maak ik de achterwand nog een keer met een nieuwe plank. Of ik plaats nog een dun latje over de kier, tegen lekken van geluid, of een stukje doek of plakstrip in de kier, dan is het opgelost. Komt wel goed.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 augustus 2018 om 14:14

  9. #9

    Standaard

    maar dat zullen ze sneller doen bij regelmatig gebruik dan op zolder geparkeerd.

    Wat een onzin Erik , ga je eens op de hoogte stellen ipv hier dit soort crap te beweren.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Wat een onzin Erik , ga je eens op de hoogte stellen ipv hier dit soort crap te beweren.
    Ik dacht dat ik dat ook gedaan had maar blijkbaar bij de verkeerde. Kan een keer gebeuren. Bedankt voor jouw bijdrage aan dit topic.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top