Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Discussie: Boss ME-5

  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard Boss ME-5

    Even een ode aan één van de weinige programmeerbare multi-effect floorprocessors die gebaseerd is op (de sound van) stompboxes.
    Ik heb het even nagevraagd bij een technicus. Het apparaat heeft een analoog signaalpad en de digitale delay/galm sectie (de enige digitale effecten in het apparaat) wordt wanneer men deze gebruikt parallel toegevoegd.

    Edit: Het is wel een oudje uitgebracht in 1988 en veel exemplaren vertonen gebreken door de ouderdom. Als je echter een goed exemplaar hebt en het is jouw ding dan heb je er een goede kameraad aan.





    Laatst gewijzigd door Brad; 15 augustus 2018 om 17:03

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Hier twee cleane sounds van de ME-5 die ik zelf heb gemaakt. De eerste sound is een cleane sound met wat compressie en hall reverb. De tweede is een cleane sound wat compressie en chorus.

    Het is opgenomen met een erg helder klinkende humbucker in de brugpositie en met een Orange micro terror versterker.

    https://soundcloud.com/brad-52492642...lean-soundswav
    Laatst gewijzigd door Brad; 15 september 2018 om 16:05

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Het was volgens mij sowieso de allereerste vloerprocessor ooit en gebouwd als een tank. Toen het ding uitkwam MOEST ik 'm hebben. Ik verkocht al mijn pedaaltjes (stuk of 10) en betaalde 1650 gulden voor dat ding. Nooit spijt van gehad. Althans, niet van de aanschaf van de ME-5, wel van de verkoop van mijn pedalen, want daar zaten een paar klassiekers bij die nu niet meer te betalen zijn en waanzinnig goed klonken, terwijl de ME-5 geen reet meer waard is. Was ook een redelijk veelzijdig ding, als je je bedenkt dat er een aparte effectsloop op zat om externe effecten aan te sluiten, midi om andere midi apparaten aan te sturen, of te syncen, een aparte uitgang voor een apart aan te schaffen pedaal om te schakelen tussen de banken, de keuze om te gaan voor presets, of om de pedalen als losse elementen te gebruiken, een uitgangsvolume per gefabriceerd geluid, en dan nog wat dingen die ik vergeten ben. En het geluid was zeer ok. Heel lang heel blij mee geweest.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik kan mij goed voorstellen dat je er lang blij mee bent geweest. Goed geluid en zeker in die tijd de enige multi-effect processor die je sound nagenoeg intact hield. Een strat blijft klinken als een strat en een tele als een tele.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    578

    Standaard

    Ik heb hem vroeger ook gehad, gekocht bij eigenhuizen in Nijmegen. Tof ding. Maar toen kwam de GP-16 van Roland en toen moest ik die hebben...

    Ik heb nog wel de manual van de ME5 ergens liggen, voor de liefhebber...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6

    Standaard

    Klinkt wel een beetje als dat typische Boss geluid en je moet er wel van houden want het is niet echt open. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat een dergelijke compressed sound wel lekker speelt bij solos. De sound kwaliteit is imo te eenzijdig. Ze hadden het kastje bruin moeten schilderen ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 22 oktober 2018 om 22:23

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ja en nee.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roger Bekijk bericht
    Ik heb hem vroeger ook gehad, gekocht bij eigenhuizen in Nijmegen. Tof ding. Maar toen kwam de GP-16 van Roland en toen moest ik die hebben...

    Ik heb nog wel de manual van de ME5 ergens liggen, voor de liefhebber...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Leuk dat jij hem ook tof vond. Maar die GP-16 is een heel ander apparaat, volledig digitaal. Hoe beviel die?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Destijds was het een baanbrekend apparaat, maar eigenlijk vind ik alleen de highgain solosounds wel ok. Gecompressed, eighties hairmetal, dat doet ie best goed, al zal het onder je vingers niet voelen als een dynamische amp.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    578

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Maar die GP-16 is een heel ander apparaat, volledig digitaal. Hoe beviel die?
    Super! Ik had een marshall valvestate stereo chorus combo toen, ik heb er jaren mee gespeeld in het amusements circuit. GP 16 in de effect loop. Dat was rond 2000 ongeveer. Ik kreeg vaak complimenten over mijn mooie sound...;-)

    Daarna (rond 2006) naar de classic rock gegaan en de GP16 ingeruild voor losse pedalen, ook veel pedalen zelf gebouwd. En nu sinds een jaar of 5 alweer een TC Electronic Nova System met zelfbouw OCD pedaal.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top