Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    22 juli 2018
    Locatie
    Ruurlo
    Berichten
    10

    Standaard Hoe houd je je gitaar vast?

    Hallo,

    Ik speel nu ongeveer een half jaar gitaar en ben er nog niet echt uit wat nou de ideale positie is om je gitaar vast te houden. Op je linker been heb je over het algemeen het meeste bereik, maar voelt soms ook een beetje ongemakkelijk. Over je rechter been heb je minder bereik maar kan je dat voor een groot deel weer verhelpen door hem naar voren te wijzen.
    Is er een ideale positie om je gitaar vast te houden (naast 'wat je gewoon fijn vind'), ook wat betreft ergonomie?

    groetjes Bernard

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Hele goede vraag!
    Ik heb eind vorig jaar / begin dit jaar behoorlijke schouderklachten gehad door verkeerde houding (niet alleen bij gitaarspelen). Van vroeger uit gewend om de gitaar op mijn rechter been te zetten, maar dan draai ik mijn schouder, en das weer niet goed.
    Nu speel ik meestal ongeveer zoals de klassieke gitarist vaak doet, dan kan ik mijn schouders recht houden over het bereik van de hals (en mijn bovenarmen laten hangen ipv mijn schouders op te trekken). Nadeel van deze houding is dat het fijner is om je linker voet dan op een verhoging te plaatsen, maar dan zijn je heupen weer gedraaid.

    Ik vraag me weleens af of staand spelen niet gewoon het beste is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gewoon jezelf aanleren zowel tijdens repetities als tijdens optredens staand te spelen.
    Ik houd mn gitaar altijd vrij recht/haaks omgehangen om mn schouders.
    Voor mij de meest ideale relaxte houding. Ook is het, naast een juiste houding en genoeg rust pakken, een kwestie van kilometers maken door veel optreden, waardoor je conditie en uithoudingsvermogen kweekt. Heb nooit spierpijn of rugpijn, wat je ook weleens hoort van gitaristen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Het hangt ook van het gitaarmodel af. Zo is een strat weer heel anders dan een les paul. Of akoestisch, dat is weer heel anders.
    Ik speel zelf graag staand. Wat ik ook fijn vindt is een hoge kruk.
    Deze heb ik, fijne hoogte.
    https://www.bax-shop.nl/meubilair/en...niversary-logo

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    22 juli 2018
    Locatie
    Ruurlo
    Berichten
    10

    Standaard

    Zelf ik ben begonnen met een strat, maar ben overgegaan naar akoestisch. Ik vind het uiteindelijk toch het fijnst om te zitten, omdat je dan goed kan zien wat je doet. Ik ben benieuwd of er nog onderzoeken zijn geweest die hier een iets wetenschappelijker mening over hebben.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Hallo Bernard,

    In welke positie/houding je de gitaar ook bespeelt (je komt er voor jezelf wel achter wat voor jou het beste werkt), ik vind het belangrijk om niet te lang achter elkaar te spelen. Neem af en toe rust door om de zoveel tijd even te pauzeren. Da's uiteindelijk beter voor je gestel.
    Laatst gewijzigd door speulmenneke; 12 augustus 2018 om 00:30
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Zo niet dus..


  8. #8

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    22 juli 2018
    Locatie
    Ruurlo
    Berichten
    10

    Standaard

    Thanks, dit heeft me allemaal wel wat wijzer gemaakt geloof ik.

    Voor zittend spelen ga ik een goed krukje ga kopen/zoeken en ook iets voor onder mijn voet. Zo te zien is je gitaar op je linker been houden het best is dus dat ga ik meer doen.

    Daarnaast denk ik gewoon meer staand oefenen als ik niet te moe ben en meer rust nemen tussen het spelen door.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top