Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het betreft een Splawn Pro Mod. Maar 300 watt in rust??? Ik ga het niet bestrijden, omdat ik geen enkele kennis van zaken heb, maar klopt dat echt? Normaal gesproken gebruikt men voor een 100 watt versterker ook een 100 watt attenuator. De man van UA raadt wel een 200 watt versie aan voor bijv. een 100 watt plexi, maar da's meer om op zeker veilig te zijn, in het geval je die plexi ook helemaal open wilt draaien. En dan nog zijn er legio die met een 100 watt versterker de 100 watt UA gebruiken, waarvan ze bij UA zeggen dat het nog niet is voorgekomen dat er eentje is uitgebrand, of een versterker heeft gesloopt op die manier. Mijn Splawn zal ik sowieso niet helemaal open trekken, maar wel flink verder dan ergens tussen één en twee, waar ie nu op staat op z'n max. Nogmaals, ik bestrijd het niet, maar ik kan het me slecht voorstellen dat dat echt kwaad zou kunnen.

    Daarnaast ga ik 'm thuis gebruiken voor m'n JCM800 2210 in de 'bedroom' stand, ook voor wat opnemen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Er zit vast wel een typeplaatje op de achterkant, bv. bij de lichtnet entree, waarop een opgenomen vermogen staat vermeld.

    Als de versterker op de lichtnetspanning waarvoor ie is gemaakt 120 Watt RMS kan leveren, is die opgenomen 300 Watt bij dat uitgangsvermogen best reëel. Maar niet in rust. Ik lees nergens dat het een klasse A versterker is.

    Verder lees ik wel dat je de versterker op half vermogen kunt schakelen.

    Maar nogmaals, je gaat de versterker op minder dan de helft van de bedoelde netspanning gebruiken en dan gelden al die getalletjes niet meer.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Of ik die Variac aansluiting ga gebruiken weet ik nog niet hoor, weet niet of dat beter klinkt. Wil het in ieder geval wel 's proberen. De versterker staat momenteel in een hok bij de oefenruimte, maar zal tzt dat eerst maar 's even checken, wat betreft de waardes. Ik ga de versterker tzt ook nog laten ombouwen naar neen Quickrod, maar dan met KT77 buizen. Wordt ie 100 watt, of 50 in de half mode. Misschien moet ik 'm sowieso maar in de 60 watt mode zetten, wellicht wel zo veilig.

    De verkoper werkt, of is eigenaar van Meyer Amps. Die kan ik wellicht ook het e.e.a. vragen. Maar ergens vind ik dat zo lullig cq zeikerig als je iets tweedehands koopt via Marktplaats.
    Laatst gewijzigd door Brum; 5 augustus 2018 om 14:08

  4. #14
    Master of Disaster
    Geregistreerd
    14 december 2001
    Locatie
    Langdorp, Belgie
    Berichten
    3.426

    Standaard

    Tenzij je aan Splawn hebt die voorzien is voor 110v, dus Amerikaans, zal die 100v aansluiting niet werken.
    Als je een 'Europese' versterker hebt die 220-240v verwacht, dan zou ik die niet op de 100v aansluiting hangen.
    In't beste geval werkt je versterker niet goed.

    Variac wordt/werd gebruikt door EVH om zijn 110v versterker te verlagen naar 90-100v.
    Bij een 220-240v versterker heb je dus een variac nodig die je op 180-200v kan instellen.
    "I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted."

    Mijn pedal reviews op effectsdatabase.com

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Of ik die Variac aansluiting ga gebruiken weet ik nog niet hoor, weet niet of dat beter klinkt.

    De verkoper werkt, of is eigenaar van Meyer Amps. Die kan ik wellicht ook het e.e.a. vragen. Maar ergens vind ik dat zo lullig cq zeikerig als je iets tweedehands koopt via Marktplaats.
    Manne, dit is een vrij zinloze discussie zonder metingen te verrichten.

    Er worden hier twee vermogens door elkaar gehaald. Het 120w uitgangsvermogen voor de werkelijke load en en voedend vermogen van de ingebouwde trafo of variac.

    Een buizenamp trekt wel drie keer zoveel vermogen uit het net of in dit geval de 100w uitgang op de UA. Het uitgangsvermogen van de versterker heeft maar ten dele invloed op het opgenomen vermogen van de amp. Veel vermogen gaat op in het voeden van de buizen en is ongeacht de sturing aanwezig.

    Op de 100v uitgang is dat vermogen lager en lastig te berekenen omdat de gloeidraden zich als een PTC gedragen. De snelste manier is even meten in de toegepaste toestand. Ik zou de opgegeven waarde zeker niet te boven gaan want dat kost je het voedingsdeel uit de UA.

    Wat meyeramps betreft, Eric is een geschikte vakkundige kerel en kun je zeker om raad vragen.

  6. #16
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht

    Een buizenamp trekt wel drie keer zoveel vermogen uit het net of in dit geval de 100w uitgang op de UA. Het uitgangsvermogen van de versterker heeft maar ten dele invloed op het opgenomen vermogen van de amp. Veel vermogen gaat op in het voeden van de buizen en is ongeacht de sturing aanwezig.

    Op de 100v uitgang is dat vermogen lager en lastig te berekenen omdat de gloeidraden zich als een PTC gedragen. De snelste manier is even meten in de toegepaste toestand. Ik zou de opgegeven waarde zeker niet te boven gaan want dat kost je het voedingsdeel uit de UA.
    ... da's precies wat ik bedoelde...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LordRiffenstein Bekijk bericht
    Tenzij je aan Splawn hebt die voorzien is voor 110v, dus Amerikaans, zal die 100v aansluiting niet werken.
    Als je een 'Europese' versterker hebt die 220-240v verwacht, dan zou ik die niet op de 100v aansluiting hangen.
    In't beste geval werkt je versterker niet goed.

    Variac wordt/werd gebruikt door EVH om zijn 110v versterker te verlagen naar 90-100v.
    Bij een 220-240v versterker heb je dus een variac nodig die je op 180-200v kan instellen.
    Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb het e.e.a. opgezocht en kom op Amerikaanse fora terecht waarin wordt doorgelinkt naar wat ooit een website van UA was. Op die fora wordt ook gezegd dat het niet is voor 220-240v. Ik ben er gemakshalve en omdat ik niet gehinderd word door enige kennis op dit vlak, er van uit gegaan dat het wel zou werken, maar niet dus. Wel maf van zo'n maker dat ie toch een 100v aansluiting achterop een 220-240v laat zitten. Sowieso is er op z'n huidige site 0,0 te vinden. Geen manual, niks. Alleen een soort reclame site voor z'n apparaatje.

    Wat ik me afvraag, zou het misschien wel werken als ik de versterker zelf op 110v zet? Netstroom zal dan wel nog steeds 220-240v zijn, maar de variac functie zou dat dan moeten omzetten naar 100v?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Manne, dit is een vrij zinloze discussie zonder metingen te verrichten.

    Er worden hier twee vermogens door elkaar gehaald. Het 120w uitgangsvermogen voor de werkelijke load en en voedend vermogen van de ingebouwde trafo of variac.

    Een buizenamp trekt wel drie keer zoveel vermogen uit het net of in dit geval de 100w uitgang op de UA. Het uitgangsvermogen van de versterker heeft maar ten dele invloed op het opgenomen vermogen van de amp. Veel vermogen gaat op in het voeden van de buizen en is ongeacht de sturing aanwezig.

    Op de 100v uitgang is dat vermogen lager en lastig te berekenen omdat de gloeidraden zich als een PTC gedragen. De snelste manier is even meten in de toegepaste toestand. Ik zou de opgegeven waarde zeker niet te boven gaan want dat kost je het voedingsdeel uit de UA.

    Wat meyeramps betreft, Eric is een geschikte vakkundige kerel en kun je zeker om raad vragen.
    Is van Eric inderdaad. Zeker een vakkundige man. Maar hij verkoopt 'm gewoon prive, buiten Meyer Amps om. Ik vind dat dan zo lullig om allerlei technische vragen te gaan stellen over wat niet zijn eigen product is... Maar ik denk ook wel dat hij wel gewoon antwoord zal geven.

    Als ik de Splawn op de 60 watt stand zet, dan ben ik toch ruim binnen de marge? Zonder attenuator vind ik de 120 watt stand wel beter klinken, maar ik wil ook geen schade. En als het werkt en hij gaat er op zich wel beter van klinken...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Wat ik me afvraag, zou het misschien wel werken als ik de versterker zelf op 110v zet? Netstroom zal dan wel nog steeds 220-240v zijn, maar de variac functie zou dat dan moeten omzetten naar 100v?
    Ik zou logischerwijs verwachten van wel.
    Wat ik me wel afvraag, kan het resultaat nog anders zijn op obs 50Hz lichtnet tov 60Hz?

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht

    Wat ik me afvraag, zou het misschien wel werken als ik de versterker zelf op 110v zet? Netstroom zal dan wel nog steeds 220-240v zijn, maar de variac functie zou dat dan moeten omzetten naar 100v?

    Ik wilde me in eerste instantie niet in deze draad mengen omdat ik niet alle ins en outs weet van jouw situatie. Nu ik een beetje mee lees zie ik toch wel wat denkfoutjes voorbij komen.

    1 - je gaat een 120W uitgangsvermogen loslaten op een powerload (attenuator). De amp moet dus echt wel vol vermogen gaan leveren voor hij gaat inkakken. Je amp gaat echt wel die 300W opnemen uit zijn voedingspunt hoor, wees maar gerust. Je gaat de voeding van 100W max dus met een factor drie overschreiden.

    2 - een gelukkie is dat die uitgang maar 100V~ is waardoor je amp niet het volle vermogen uit die voeding zal opnemen omdat je amp is ingesteld op 240V~. Nu Wil jij je amp geschikt gaan maken voor 110V~ wat dicht in de buurt is van de werkelijke voeding. In dat geval zal je amp zeker die 300W~gaan opnemen en is het schone grussen aan de UA.

    Meten is weten he!
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top