Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Vasthouden plectrum

  1. #1

    Standaard Vasthouden plectrum

    Hallo gitaarvrienden,

    Als ik met mijn plectrum de snaren van mijn gitaar beroer, merk ik dat de wijsvinger de snaren ook vaak raken.
    Ik klem de plectrum tussen duim en zijkant van de wijsvinger. Deze wijst dan naar beneden terwijl de duim daar haaks op staat.
    Op zich merk ik daar met spelen niet zo veel van, maar vraag me af of dit anders moet.
    Mijn wijsvinger buigen speelt niet echt fijn. Heb dan voor mijn gevoel minder controle.
    Goede tips zijn welkom.

    Met vriendelijke groet,
    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Het puntje steekt er uit en daar zou ik het mee doen, er is geen reden om je vinger daar ook nog eens tussen te proppen?
    Maar met al dit soort dingen, it's more what you call guidelines than actual rules.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Ken wel meer gitaristen bij wie de wijsvingernagel slijt door plectrumspel. Redelijk veel varianten op hoe je een plectrum vasthoudt. En sommige mensen spelen bizar virtuoos op manieren waarvan je denkt dat het niet zou moeten kunnen lukken...

    Santana speelde vroeger met enorme driekhoekige plectrums, die best ver uitstaken, Pat Metheny heeft zijn plectrum ook helemaal bij een puntje vast. Speelt ook nog eens dunne plectrums. Toch heel gecontroleerd en snel. Zappa gebruikt een wat rare beweging vanuit de duim en wijsvinger... en ze maken er allemaal prima muziek mee. Bij mijn weten is er nog steeds niet echt een standaardmethode voor plectrum wat dat betreft. Niet zoals die er is voor klassieke gitaar aanslag.


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht

    Die combi van plain jane sweater, hipster hoedje en die ENORME huisvlijt strap...
    Een AAAAAAAA PRS past daar helemaal bij, da's ook wel weer waar.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik houd mijn plectrum vast zoals deze absolute BAAS op gitaar/muziekgebied:

    https://youtu.be/xhv0xhPpzP4

    Lekkere bluesjam trouwens.
    Dus tussen duim en wijsvinger met de wijsvinger gekromd en de duim die de plectrum haaks daarop stevig vast pakt. Voor mij de ultieme controle en alle noten raak je hiermee. Erg comfortabele techniek vind ik zelf.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wanneer ik mijn plectrum vasthoud is mijn wijsvinger wel gebogen. Dat gaat gewoon vanzelf. In jou geval kun je de plectrum een fractie meer uit laten steken zou ik zeggen, zonder de manier van vasthouden te veranderen wanneer dat voor jou natuurlijk aanvoelt.

    Verder is er niets absoluut behalve ergonomisch advies om blessures en RSI te voorkomen wellicht. John Mcenroe speelde tennis op een manier die tegen alles indruist wat een tennisleraar je zou leren. Je eigen manier vinden en experimenteren lijkt me het beste.
    Laatst gewijzigd door Brad; 29 juli 2018 om 09:40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top