Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 62
  1. #21

    Standaard

    Hi D3nnis, naast het wegsteken als de lijm een klein beetje uitgehard is, is het weghalen met een vochtige doek een tweede optie. In dit erg poreuze hout is de kans echter vrij groot dat je met het weghalen van de lijm een veel grotere vlek gaat maken. In dit geval heb ik hier heel bewust niet voor gekozen. Ook heb ik twijfels wat de gewijzigde vochtbalans met het hout doet tijdens het drogen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Kun je de lijmresten niet direct na het verlijmen weghalen met een vochtige doek?

  2. #22

    Standaard

    Vandaag de vijfde dag, wat normaal gesproken het einde van de werkweek betekent om na afsluiten van de dag het weekend in te luiden. Echter niet bij De Haan Guitars in Alkmaar. Morgen, op zaterdag gaan we vol voor dag zes!

    Dag 5
    De hele dag heeft zo'n beetje in het teken van het vormgeven van de balkjes van het achterblad en de top gestaan.

    Aflopende kanten met de beitel steken.


    Vandaag wat weinig foto's genomen, hier is het merendeel van de balkjes al gevormd.

    De lange poten van de X-brace zijn ge-scalopped, net als de onderste tone-bars. De korte (bovenste) poten van de X-brace lopen alleen iets taps toe, net als de finger braces aan de zijkant. De bovenste tonebar is alleen rond geschaafd.

    Dit is uiteraard de eerste ruwe vorm, morgen wordt alles verder geschuurd en ge-finetuned.


    Het kwartet aan gereedschap dat is gebruikt voor het vormgeven van de balkjes.

    Ondertussen heeft Ruben van Stoney Creek Guitars bijzonder goed werk verricht met één van de meest recente aanwinsten in de werkplaats, een mooie CNC machine.

    Na eerste de inlays op de CNC al op maat te hebben gemaakt, opperde hij het idee om de CNC in te zetten om ook het fretboard te frezen voor een perfecte pasvorm en uitlijning van de inlays. Helaas ook hier alleen de foto van het proefstukje. Ik plaats later nog wel een fotootje van het gehele fretboard.


    Tsja, een Taylor 812ce achtige kopie vraagt om gelijk lijkende inlays. De headstock zal overigens uiteraard niet de naam Taylor dragen.

    Aan het eind van de dag nog het achterblad en top passend gemaakt, waarbij het laatste stukje van de top morgen afgemaakt gaat worden. Ook hier blijf ik jullie de foto's van het eindresultaat nog even schuldig.

    Aftekenen van de balkjes op de zijkant.


    Tegenoverliggende uitsparingen met elkaar verbinden, zodat de uitsparingen onder de juiste hoek worden gemaakt.


    En met de dremel de ongeveer 1,5mm diepe uitsparing gefreesd.

    Vervolgens is het de kunst om de balkes die doorsteken op precies 1,5mm hoogte af te steken, zodat er een nette aansluiting vormt als het achterblad en top gelijmd wordt.
    Ik zal morgen nog wat foto's maken van het achterblad en top.

    To be continued,.....

  3. #23

    Standaard

    Met deze 'werkdag' eindig ik de eerste week van de twee-weekse gitaarbouwcursus bij de Haan Guitars in Alkmaar.

    Dag 6

    De dag begon waar ik gisteren mee geëindigd was, namelijk met het pas maken van de de X-brace welke door de zijkant steekt.


    Bovenblad pas maken op de zijkant.

    De bouwwijze van Frank de Haan zijn gitaren is met een afneembare hals. Toevallig is dit eenzelfde constructie die ook op Taylor gitaren toegepast. Deze OM-style is immers losjes naar voorbeeld van een Taylor 812ce. De hals is bevestigd met twee bouten, één door het blok aan de voorkant en één bout die door het bovenblad gaat. Er is uiteraard geen bevestiging aan het bovenblad mogelijk, daarom wordt er nog een verstevigingsblokje op gelijmd.


    Versteviging t.b.v halsbevestiging

    Voordat het topblad gelijmd kon worden, zijn alle braces tot korrel 180 gladgeschuurd. Wellicht ter referentie voor ergens in de toekomst heb ik alle braces nog opgemeten. Niet dat ik er waarschijnlijk veel aan ga hebben, maar nu kon het nog.








    Overzicht fotootjes van de bracings.


    Lijmen van het topblad.

    Hetzelfde vervolgens na een uurtje drogen nog een keer voor het achterblad.


    Verstevigingsbalkjes op het achterblad.


    Lijmen van het achterblad.

  4. #24

    Standaard

    Dag 6 - vervolg

    Tijdens het drogen van het achterblad was vervolgens de nek aan de beurt. Deze heeft een 14 graden scarf-joint en een eendelig hielblok.


    Lijmen van hielblok en scarf-joint.


    En de truss-rod sleuf gefreesd.

    Week één geëindigd me een kast. Voor de zekerheid heb ik de kast over het weekend nog maar even in de mal gelaten.





    Vandaag dus flink opgeschoten en na week één ligt de bouw nog op schema om aan het einde van volgende week een afgebouwde gitaar te hebben!!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wauw, supermooi!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dat gaat wel wat worden zeg...!

  7. #27

    Standaard

    Na één dag pauze is vandaag de 2e bouw week begonnen. Als alles een beetje volgens plan blijft verlopen is zaterdag a.s. de gitaar af!!


    Dag 7
    De top en achterblad heeft een hele dag kunnen drogen in de mal, dus de dag begon met een plechtig moment om de gitaar uit zijn mal te bevrijden.

    Na het glad schuren van de zijkanten was dit het resultaat.


    Glad schuren van de zijkanten.

    Als afwerking van de twee aansluitingen van de zijkanten heb ik gekozen voor een stripje ebben, wat vervolgens weer terug komt in de toets en brug.


    Opstelling om V-tje op de achterkant te frezen.


    Na frezen.


    En het resultaat aan de voorkant bij de cut-away.



    Na lijmen en schuren van het ebben met een zwart-wit binding.

    zd
    En hetzelfde bij de cut-away. Aan de voorkant is alleen het stripje ebben te zien, maar deze zal in zijn geheel of gedeeltelijk afgedekt zijn door de hals.

    Aan het einde van de dag nog de binding gefreesd. Aan de achterkant komt een enkele esdoorn strip, gelijk aan de middelste esdoorn strip van de bookmatch. Aan de voorkant komt een esdoorn strip met een zwart-wit-zwart binding die weer terugkomt in het rozet rond het klankgat.


    Het lijmen van de zwart-wit-zwart binding.

    Ondertussen heet Ruben nog op de CNC aan de inlay op de headstock gewerkt en heb ik tussen de bedrijven door nog een soort van Taylor mal van de headstock gemaakt.



    Ook vandaag vloog de dag weer voorbij. Morgen verder met de esdoorn bindings!!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Zo dat gaat een mooie gitaar worden zeg!

  9. #29

    Standaard

    Dank je Fusion. Aan het mooie hout zou het niet liggen!!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Zo dat gaat een mooie gitaar worden zeg!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat daar ook direct de valkuil ligt. Mooi hout is niet automatisch goed klinkend hout, waarom zou het...??

    Dat gezegd hebbende.... ik geloof niet in het toonhout verhaal. Al snap ik dat een mooi verhaal is...!!

    Jouw gitaar gaat er fantastisch uitzien, dat is zeker...!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top