Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 62
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    @Orpheo en @Plant: oh ja, wist ik wel hoor

  2. #12

    Standaard

    Vandaag alweer de 3e dag. Voltijds bouwen is toch wel erg gaaf, want als ik dezelfde tijd in de weekenden zou hebben moeten spenderen, zou ik alweer een paar weken verder zijn geweest. Behalve dat het erg warm is buiten, maar ook in de werkplaats, heb ik niets te klagen bij De Haan Guitars in Alkmaar!

    Dag 3



    Voorkant en achterkant schuren in de juiste ronding.


    De binnenkant met korrel 180 schuren,.....


    ...... en de gekerfde strips plakken.


    Na het fretboard op ongeveer 2,5mm geschuurd te hebben, konden de fretsleuven worden gezaagd.


    En met hetzelfde gemak kon ik het Palissander fretboard van mijn Blueberry Les Paul ook gelijk even meenemen.


    Hier alvast de braces afgetekend.

    Deze braces heb ik vervolgens op lengte gezaagd en de ronding er in geschaafd, geschuurd. Morgen kan ik dus beginnen met de bracings te plakken!!

    Hieronder nog het de top en achterkant, nu met de cut-away al grof uitgezaagd. Hier was het devies, 3x nadenken, nog een keer nadenken en dan als je er helemaal zeker van bent dat de cut-away aan de juiste kant is afgetekend voor een rechtshandige gitaar, de zaag erin.


    Onder het toeziend oog en na controle door Frank, kon dit natuurlijk niet meer fout gaan, dus de cut-away aan voor en achterkant op de juiste plek,....., toch,...?!

    Morgen meer,....

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Knap. Altijd leuk zo'n bouwverslag!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Hoe zorg je er voor dat de gleufjes voor de frets op de juiste plaats komen. Met de hand zagen begrijp ik het wel maar met zo'n machine toch lastiger af te stellen/ op te schuiven naar de juiste afstand voor de volgende fret.

    Verder mooi stuk vakwerk.

    met vr gr
    Han

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Hoe zorg je er voor dat de gleufjes voor de frets op de juiste plaats komen.
    Zo te zien zit de toets op een soort mal geklemd/getaped. In de mal sleufjes of gaatjes, en iets van een pinnetje aan het vaste deel van de tafel en dan.....go with that banana..

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zo te zien zit de toets op een soort mal geklemd/getaped. In de mal sleufjes of gaatjes, en iets van een pinnetje aan het vaste deel van de tafel en dan.....go with that banana..
    Precies zo inderdaad, weer één van de handigheidjes van de werkplaats in Alkmaar. Het fretboard in wording plak je met dubbelzijdig tape op een metalen template zoals deze. Op de foto met de zaag zie je nog net het pennetje aan de achterkant zitten. Dit pennetje valt in de inkepingen van de mal, zodat je op exact de juiste afstand de frets inzaagt.

  7. #17

    Standaard

    Belofte maakt schuld, dus ook vandaag nog een update. Het was vandaag 'balkjes-dag'.

    Dag 4

    Stripje op het achterblad gelijmd en rond geschuurd.

    Vervolgens was het balkjes, balkjes en meer balkjes. Of bracing, zoals je wilt,.. Nadat de balkjes op lengte zijn gezaagd, is de eerste stap om ze in de juiste radius te schuren. Voor deze OM betekent dit een 50' (feet) voor de top en 15' voor het achterblad. Het achterblad heeft dus een duidelijk kortere radius en dus meer bolling.


    Met het potlood op de radius dish, is het balkje eenvoudig met de juiste radius af te tekenen.

    Het meeste materiaal is eenvoudig met een klein schaafje weg te halen, waarna de finishing touch met een schuurpapiertje op de radius dish plaats vindt. De balkjes zijn toch nog redelijk gemakkelijk wat door te buigen, dus met het schuren niet te hard drukken, anders komt je nooit tot de juiste radius.


    En hier is alles al 'keurig' gelijmd en met spanlatten vastgezet.

    Het 'keurig' toch even tussen aanhalingstekens want ik blijf toch een neiging hebben om teveel lijm aan te brengen, zoals aan de squeeze-out te zien is. Geeft natuurlijk wel een zeker gevoel dat overal lijm zit, maar is toch niet echt nodig en geeft weer veel extra werk om het na even drogen weer weg te steken. Met het bovenblad dus minder lijm onder de balkjes,...

    Maar voordat er gelijmd kan worden aan het voorblad, is er eerst een X-brace te maken.


    De X-brace is al grof in vorm geschuurd en de radius is duidelijk zichtbaar aan de X-brace dat omhoog staat terwijl het topblad op de vlakke tafel ligt.


    En hier de braces op het topblad met al wat minder squeeze-out.


    Als laatste nog de bovenste brace, echter deze is vlak gelijmd en heeft dus geen radius aan de onderkant.

    Als laatste vandaag nog de braces op het achterblad al grof in vorm gebracht,...


    ... de uiteinden met de beitel,...


    ..... en de rondingen met een schaafje en wat schuren.

    Morgen verder met zowel het voor- als achterblad en als het allemaal genoeg opschiet wellicht een kast aan het einde van de dag?!
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 27 juli 2018 om 20:09 Reden: N.a.v. opmerking Tee, correctie voor radius voor en achterblad

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    En hier is alles al 'keurig' gelijmd en met spanlatten vastgezet.

    Het 'keurig' toch even tussen aanhalingstekens want ik blijf toch een neiging hebben om teveel lijm aan te brengen, zoals aan de squeeze-out te zien is. Geeft natuurlijk wel een zeker gevoel dat overal lijm zit, maar is toch niet echt nodig en geeft weer veel extra werk om het na even drogen weer weg te steken.
    Kun je de lijmresten niet direct na het verlijmen weghalen met een vochtige doek?

  9. #19

    Standaard

    "Nadat de balkjes op lengte zijn gezaagd, is de eerste stap om ze in de juiste radius te schuren. Voor deze OM betekent dit een 15' (feet) voor de top en 50' voor het achterblad. De top heeft dus een duidelijk kortere radius en dus meer bolling.."

    Je bedoeld het wellicht omgekeerd, Perkeo?



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #20

    Standaard

    Hi Tee, heel scherp opgemerkt, het zal de warmte zijn geweest. Inderdaad heeft de top de grotere 50' radius en daarmee de mindere bolling ten opzichte van het achterblad, welke een radius van 15' heeft. Ik heb de originele post even aangepast.

    Op deze foto is deze markering ook goed op de radius dish te lezen.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    "Nadat de balkjes op lengte zijn gezaagd, is de eerste stap om ze in de juiste radius te schuren. Voor deze OM betekent dit een 15' (feet) voor de top en 50' voor het achterblad. De top heeft dus een duidelijk kortere radius en dus meer bolling.."

    Je bedoeld het wellicht omgekeerd, Perkeo?



    Tee.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top