Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 62
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Echt super gedaan en met bewondering je werk gevolgd. Ik vraag me alleen af je zegt uit te gaan van een Taylor model maar als ik die foto zie dan stopt het fretboard boven het klankgat bij jou model loopt het net iets over het klankgat. heb je daar bewust voor gekozen of heeft dat een andere reden.

    En heb je er ook zij dots in gemaakt of heb je aan de inlays genoeg.
    Met vr gr
    Han

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Heel mooi gebouwd hoor...! Is de klank en bespeelbaarheid zoals je verwacht of gehoopt had?

  3. #53

    Standaard

    Hi motorhan, de Taylor is inderdaad als uitgangspunt gekozen, met name formaat, houtkeuze, Iinays en binding.

    Het is echter geen kopie want zoal je terecht opmerkt zijn er verschillen. De keuze van het fretboard is gekomen tijdens het bouwen. Het fretboard had bij aanvang van de bouw een overlengte en op dat moment heb ik alle fret slots gezaagd, ik geloof totaal 24.

    Bij het inkorten van het fretboard had ik de keuze om de Taylor te volgen, dus afkorten na de 20e fret, dan had ik hem echter op de 21e (ingezaagde) fret moeten afkorten. Het fretboard eindigt dan niet mooi op de body en zou een deel van de bovenkant van het rozet laten zien waar de abalone en strips samenkomen en de aansluiting niet altijd 100% is.

    Het gevolg is dat ik de 21e fret heb laten staan (Taylor heeft er 20). Esthetisch heb ik er toen voor gekozen om het fretboard bij de 22e fret af te zagen zodat een gelijke lengte boven en onder de laatste fret zichtbaar is. Het fretboard komt daarom gedeeltelijk over het klankgat.

    Ook heb ik een inlay op de 17e fret, waar de Taylor eindigt met een inlay op de 15e fret. Bij elke inlay heb ik ook MOP sidedots geplaatst, een dubbele op de 12e.

    De keuze is dus feitelijk gemaakt toen ik niet ben gestopt na 20 fretslots zagen. Weer een les voor de volgende bouw.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Echt super gedaan en met bewondering je werk gevolgd. Ik vraag me alleen af je zegt uit te gaan van een Taylor model maar als ik die foto zie dan stopt het fretboard boven het klankgat bij jou model loopt het net iets over het klankgat. heb je daar bewust voor gekozen of heeft dat een andere reden.

    En heb je er ook zij dots in gemaakt of heb je aan de inlays genoeg.
    Met vr gr
    Han

  4. #54

    Standaard

    Hi Erik, de gitaar klinkt prima, maar een vergelijking qua klank is lastig. De klank schijnt ook nog echt te kunnen veranderen na verkoop van tijd, dus ik ben benieuwd.

    De bouwwijze is vrij conservatief en veelal volgens bekende spec met formaat, bracing patroon, etc. Volgens mij is een slecht klinkende gitaar dan ook haast niet mogelijk.

    Wat de potentie was geweest met iets dunnere top of de zijkanten van de top dunner zoals bij Taylor of lagere en dunnere bracing? Ik zal het nooit weten, tenzij ik er nog één ga bouwen,....

    De bespeelbaarheid bovenin is prima. Misschien dat ik over een paar maanden de halshoek nog eens bekijk om de actie onderin nog iets te verbeteren. Nu is de actie al in orde, maar lager is denk ik nog mogelijk. Hierin zal ik echter het advies van Frank de Haan volgen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Heel mooi gebouwd hoor...! Is de klank en bespeelbaarheid zoals je verwacht of gehoopt had?

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Hallo Perkeo












    Hallo,
    Bedankt voor je reactie en uitleg, helemaal duidelijk. Je zegt in een andere reactie dat je wellicht de halshoek nog gaat/kan aanpassen.

    Maar ligt het fretboard toch niet meer vlak op de klankkast. Heb je nu een lage of gemiddelde actie. en kun je de actie niet aanpassen met de hoogte van de brug/kam/snaargeleider.

    Met vr gr
    Han

  6. #56

    Standaard

    Hi Han,

    Met een aanpassing aan de kam, pas je in principe alleen de acties op de bovenste frets aan. De uitwerking op de lagere frets is minimaal. De aanpassing op de lagere frets is meer door aanpassing van de brug hoogte. Beide staan nu optimaal (de brug kan niet meer lager omdat anders de snaren de zijkant van de brug zouden raken).

    Een iets lagere actief zou nog mogelijk zijn door de nekhoek licht te wijzigen. Het fretboard zou dan minmaal omhoog komen, maar kan met de bout weer strak op de body getrokken worden.

    Deze afstellingen zijn uiteraard pas nadat eerst alle basis afstellingen zoals trussrod en vlakken van fretten in orde zijn en over een paar maanden weer gecontroleerd zijn.

    Ik ben nog geen expert op het gebied van afstellen, maar begin er een klein beetje gevoel voor te krijgen.

    Over een paar maandjes bespreek ik het uiteraard graag nog even met mijn cursusleider Frank de Haan, die we gerust wel expert mogen noemen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Hallo Perkeo












    Hallo,
    Bedankt voor je reactie en uitleg, helemaal duidelijk. Je zegt in een andere reactie dat je wellicht de halshoek nog gaat/kan aanpassen.

    Maar ligt het fretboard toch niet meer vlak op de klankkast. Heb je nu een lage of gemiddelde actie. en kun je de actie niet aanpassen met de hoogte van de brug/kam/snaargeleider.

    Met vr gr
    Han

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Een iets lagere actief zou nog mogelijk zijn door de nekhoek licht te wijzigen. Het fretboard zou dan minmaal omhoog komen, maar kan met de bout weer strak op de body getrokken worden.
    Maar dan klopt de curve (holling) van je toets toch niet meer?
    Overdreven heb je dan toch een gigantische actie bij je hogere frets als je de hals achterover gaat zetten en vervolgens de toets weer strak op de body trekt?

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Dat omhoog brengen en dan aantrekken lijkt me geen goed idee want het fetboard ligt an niet meer in lijn en kun je denk ik niet oplossen met de frets vlakken.

    Ik had bij 1 van mijn klassieke gitaren ook het probleem dat de brug eigenlijk iets te hoog is. het benen geleider in de brug maximaal afgevijld en nu is het acceptabel maar ik zou hem liever nog iets lager hebben. maar dan zou ik aan de voorkant van de gleuf in de brug iets weg moeten halen.
    Bij mijn 2e klassieke is het verlagen van de brug inleg net genoeg.

    Is het dan een beter idee om b.v. bij het bouwen van een nieuwe gitaar de houten brug een paar mm lager te maken waardoor je meer kan variëren met het inleg stuk.

    Met vr gr

  9. #59

    Standaard

    Wat een schitterend mooie 'reportage'. En idem resultaat.
    Mooie vloeiende bocht in de 'inham'.
    Mis alleen nog 1 detail..... de headstock inlay. Of hou je die voor jouzelf ?
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ontzettend mooi ! Ik ga hier nog vaak in bladeren. Ik ben net begonnen met wat oefeningen om ooit zelf zo iets moois te kunnen maken. Maar zo’n cursus lijkt me erg leuk !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top