Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 62
  1. #31

    Standaard

    De dagen beginnen nu langzaam af te tellen en daarmee neemt ook langzaam aan de druk toe om bepaalde bouwstappen af te ronden. Voorlopig nog geen onoverkomelijke tegenslagen,... Dus vandaag,...

    Dag 8
    Op de voor en achterkant was de binding al gefreesd en nadat gisteren de zwart-wit-zwart strip al was gelijmd, kon vandaag de esdoorn strip worden gelijmd.


    Enkel binding kanaal voor de achterkant.


    Achterkant gelijmd.


    Voorkant gelijmd.

    Tijdens het plakken was het peentjes zweten en heb ik geen tijd gehad om verdere foto's te nemen. De plakkers laat ik er overnacht aanzitten, dus pas morgen kan ik zien of het gelukt is zonder kiertjes te lijmen!

    De kast is de rest van de dag vervolgens met rust gelaten, echter was er genoeg werk aan de nek.


    Dit was de nek na de laatste stap van afgelopen zaterdag.


    En na een aantal stappen was dit het tussenresultaat.

    Dit waren de stappen:
    - hals (fretboard) template aftekenen en de hals met de lintzaag uitzagen
    - hals (fretboard) template plakken en in een aantal stappen de nek uitfrezen
    - headstock template aftekenen en de headstock met de lintzaag uitzagen
    - headstock template plakken en de headstock in een aantal stappen uitfrezen
    - ronding van de hiel grof uitzagen op met de lintzaag
    - hals op de juiste dikte frezen (met klein dikte verloopje)
    - headstock op de juiste dikte frezen
    Headstock op dikte frezen.


    Met al dit freeswerk kon uiteraard ook eenvoudig het fretboard eerst grof met de lintzaag en daarna met de frees in vorm worden gebracht.
    Met de hals in grove vorm kon nu ook de penvorm in de hals worden gefreesd.

    Freesopstelling.


    Mooi acrylaat template van Guitar and Woods, met later de exact passend gat-template voor de body.


    De pen aan de hals.

    Om morgen de hals exact aan de body pas te maken moest eerst het fretboard nog afgemaakt worden. Met een schuurblok heb ik deze voorzichtig op een 16' radius geschuurd, waarna de inlays konden worden gelijmd. Vervolgens de inlays eerst grof en daarna fijn geschuurd. Vervolgens met ebbenstof en secondelijm alle gaatjes weer gevuld.


    Het voorlopige resultaat van fretboard met inlays.

    De dag was alweer tot over vijf uur gevorderd, dus de laatste finishing touch met echt fijn schuren en wellicht nog een laatste gaatje vullen zal tot morgen moeten wachten. Het fretboard vind ik er echter nu al te gek uitzien!!

  2. #32

    Standaard

    Hi Erik, inderdaad is het hout mooi qua 'looks', maar ik heb ook goede hoop dat het goed klinkend hout gaat worden. De AAA-kwaliteit zegt uiteraard het nodige over de looks, maar het zegt ook wel iets over bijvoorbeeld dicht op elkaar liggen jaarringen, wat weer ten goede aan goed klinkend zou moeten komen.

    Maar hoe de gitaar straks gaat klinken en na verloop van tijd wellicht beter gaat klinken valt inderdaad nog te bezien. Ik moet zeggen dat ik deze 'magie' ook wel één van de echt leuke dingen vind bij het bouwen van een akoestische gitaar. Top toch net nog 0,1mm dunner of niet? Tone-bars parallel of toch net schuin weglopend? Wel 'scaloppen' of toch maar niet? Tonebars door laten lopen in de zijkanten of toch maar niet? De X-bracing naar 12mm of toch naar 10mm schuin af laten lopen? Allemaal kleine keuzemomenten waar je je een fantastische voorstelling kan gaan proberen te maken wat de invloed op de klant van de gitaar gaat worden. Maar wat het verschil zou zijn geweest met de andere keuze,.....?! Misschien hierna toch nog maar weer een andere gitaar bouwen om meer uit te proberen?! (ik ben stiekum al op zoek naar een goed GS-Mini plan).

    Voorlopig kan ik alleen maar mijn best doen en zo nauwkeurig mogelijk werken. Vervolgens kan ik alleen maar op een vet-goed-klinkende gitaar hopen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik denk dat daar ook direct de valkuil ligt. Mooi hout is niet automatisch goed klinkend hout, waarom zou het...??

    Dat gezegd hebbende.... ik geloof niet in het toonhout verhaal. Al snap ik dat een mooi verhaal is...!!

    Jouw gitaar gaat er fantastisch uitzien, dat is zeker...!!

  3. #33

    Standaard

    Het grote aftellen is begonnen. Na vandaag zijn er nog drie dagen te gaan. Het is aan de ene kant natuurlijk erg leuk om in twee weken een gitaar te bouwen, maar aan de andere kant betekent dit ook flink doorwerken. Vandaag dus,..

    Dag 9
    De plakkers konden voorzichtig van de gitaar worden gepeuterd waarna er goed zicht op de gelijmde binding mogelijk was. Over het algemeen geen slecht resultaat, maar toch nog een paar kiertjes. Voor een volgende keer loont het dus om nog meer aandacht aan de juiste pasvorm van de houten esdoorn binding te besteden.

    Na vlak schuren van de top en achterblad waren de kiertjes goed te zien. Even wat detail foto's:

    Kiertje 1.


    Kiertje 2.

    Kiertje 3.


    Kiertje 4.

    Echter niet getreurd, dit was gelukkig nog te repareren en wel vrij eenvoudig. Door de binding een heel klein beetje nat te maken en deze vervolgend tegen het buigijzer te duwen, wordt de binding weer soepel, buigt deze in de juiste vorm terwijl tegelijkertijd de houtlijm weer vloeibaar wordt. Na het dichtduwen van de kier op het buigijzer weer een stevig stukje tape plakken, et voilá. Hierna konden alle binding vlak geschuurd worden met zijkant en boven- en onderkant.

    De volgende klus was het gat te maken in de body voor de pen-gat verbinding van de hals. Onderstaande foto is van de eerste keer frezen. De freesmal is keurig op de centerline geplakt, maar bij het passen van de nek, stak het fretboard een millimetertje voorbij de cut-away. Ai, foutje dus in de mal, de cut-away iets te straks uitgemeten. Helaas is hier niets meer aan te doen en was de keuze: 1) de hals twee millimeter off-center te gaan monteren, of 2) het fretboard een klein beetje over te laten hangen.

    Keuze 1 leek ons de beste optie, omdat 2 millimeter off-center echt niet op gaat vallen. Vervolgens de freesmal 2 millimeter verschoven en opnieuw gefreesd. Vervolgens in het gat in de body een 2 millimeter opvulstukje gelijmd. Gaat niemand meer iets van zien!


    Gat voor de hals verbinding.


    Fretboard lijmen.


    Het begint al op een gitaar te lijken!!

    De hals pas maken op de body is de klus voor morgenochtend.

    De hals was nog wel erg 'blok-shape' en daar mocht wel iets meer C, neigend naar D in komen.


    Hals in vorm vijlen.


    Hier is de hals voor 95% gevormd, morgen nog de finishing touch, maar vannacht kan het kop-fineertje mooi even drogen. Zou ik voldoende lijmklemmen gebruikt hebben?!

    Morgen de hals pas maken op de body en de eerste laklagen op de top. De zij- en achterkanten worden in de hard-wax olie gezet.

    Nog drie dagen te gaan!!

  4. #34

    Standaard

    Ben benieuwd wat je bedoeld met 'hals pas maken'..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #35

    Standaard

    Hi Tee, misschien heb ik mezelf niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel eigenlijk de aansluiting van de hiel van de hals op de body. Ik heb nog twee fotootjes die ik zo in het dagverslag zal zetten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ben benieuwd wat je bedoeld met 'hals pas maken'..


    Tee.

  6. #36

    Standaard

    Het lijkt wel hoe verder ik in het bouwproces ben, hoe minder foto's ik maak. Toch heb ik nog een paar plaatjes geschoten vandaag voor het verslag hieronder.

    Dag 10
    In de ochtend ben ik, met assistentie van Frank de Haan begonnen met het pas maken van de hiel van de hals op de gitaar body. Een precies klusje omdat de hiel zonder kiertjes moet aansluiten voor de looks, stevigheid en overbrenging van trillingen? Maar de hals moet ook onder de juiste hoek staan om een fatsoenlijke afstelling in combinatie met de hoogte van de brug mogelijk te maken. Als laatste is de hoek in het platte vlak nog van belang, zodat de brug ook nog eens mooi op de centerline van de gitaar gecentreerd staat.

    Helaas is het maken van foto's er een beetje bij ingeschoten.


    Voor het afstellen worden twee slagmoeren ingelijmd die de hals op zijn plaats gaan houden.


    En hier heeft de feitelijk afstelling eigenlijk al plaatsgevonden.

    De hals en headstock zijn zelf ook verder in vorm gebracht.



    Alvorens de gitaar naar het lakhok kon verhuizen waren nog twee laatste voorbereiden handelingen nodig. Als eerste is uit een mooi stukje ebben een brug in de juiste vorm gefreesd. Deze brug is op de juiste positie op de body afgetekend en afgeplakt zodat de brug na het spuiten van de top op het kale hout kan worden gelijmd.

    Op onderstaande foto is verder nog een opening gefreesd. Onder het fretboard wordt nog eenzelfde formaat blokje hout gelijmd, waar ook een kleine slagmoer in komt, zodat het fretboard ook nog strak naar beneden op de body wordt vastgemaakt.


    Laatste voorbereidingen voor lakken.

    Nadat vervolgens de gitaar is opgeschuurd tot korrel 320, konden de eerste nitro-cellulose laklagen op de top worden aangebracht.

    De brug in basisvorm kon ik vervolgens verder vorm geven tot een afgewerkte brug.




    Brug in bijna finale vorm

    In dit vooraanzicht van de brug is te zien dat de bovenkant nog recht is. Sommige bruggen hebben ook de ronding van de brug in de bovenkant geschuurd. Ik twijfel nog om dit te doen, omdat ik niet zeker ben dat ik de schuine lijnen (top aanzicht) nog weer echt strak krijg. Hier vannacht nog maar een nachte over slapen.


    Body met zes laklagen.

    Alleen na de eerste laklaag is de body weer glad geschuurd met korrel 800. Bovenstaande foto is na zes laklagen zonder verder schuren.

    Morgen ga ik eerst de top weer glad schuren voordat de laatste (matte) laklagen kunnen worden aangebracht. De zijkanten en achterkant worden in de hard-wax olie gezet.

    Morgen is nog één laatste dag voor de laatste afwerkingen:
    - hals afmaken
    - hielplaatje lijmen
    - blokje onder fretboard lijmen
    - fretten slaan, levellen, etc.
    - tunergaten boren
    - en waarschijnlijk nog veel andere zaken die ik nu vergeet

    Vervolgens wordt de zaterdag besteed aan opbouw en afstelling.

    Nog twee dagen te gaan,......

  7. #37

    Standaard

    Morgen nog een laatste korte dag en dan zit de bouw van een OM met Palissander er alweer op. Vandaag waren er nog wel wat klusjes te doen, maar kon het tempo van werken wat lager liggen. Vandaag dus een relaxte,...

    Dag 11
    Gisteren waren er al een aantal laklagen op de top gespoten. Deze is eerst met korrel 800 weer geheel mat geschuurd, waarna er een mooie matte laatste laklaag is gespoten.

    Toen deze laklaag na een uurtje weer droog was, heb ik de zijkanten en achterkant een laatste keer, ook met korrel 800, opgeschuurd om vervolgens de eerste laag hard-wax olie aan te brengen.


    Wow, wat een kleur komt er dan tevoorschijn!!


    Als het voor een vloer goed genoeg is, dan moet dat toch ook voor een gitaar lukken?


    Voorkant in de mat lak en zijkanten in de hard-wax olie.



    En de achterkant, tijd om te laten drogen.

    Nu de body hangt te drogen, was er tijd om weer verder met de nek te gaan, om te beginnen met de frets.


    Stewmac 148, medium-medium frets hameren met een drupje secondelijm eronder.

    Na de hals de laatste bewerkingen aan de brug.


    Onderkant met radius 15' schuren, zodat er een goede passing op de body ontstaat.


    En een stukje been mooi passend gemaakt.

    Dit stukje been is hierna nog met een 16'' radius aan de bovenkant geschuurd (gelijk aan de radius van het fretboard) en een bol bovenkantje. Klaar voor morgen voor de afstelling.

    Inmiddels was de body alweer opgedroogd en kan de brug gelijmd gaan worden.


    Tape eraf pulken om op het mooie blanke ongelakte hout te kunnen lijmen. Nu is ook mooi de minimale dikte van de laklaag te zien.


    En na een dry-run een gelijmde brug na wegvegen en poetsen van de squeeze-out.


    Bij het lijmen van de brug is gekozen om 'genoeg' lijm te gebruiken zodat overal een squeeze-out te zien is en daarmee controle te hebben dat onder de gehele brug genoeg lijm is gebruikt.


    Na een tweede laag hardwax-olie hangt hier alles te drogen tot morgen.

    Morgen is de laatste dag, maar is er nog voldoende te doen:
    - serienummer in de headstock slaan (haha, naast de Blueberry Les Paul volgen er vast nog meer)
    - blokje met slagmoer onder fretboard lijmen
    - frets vlakken en fretboard olieen
    - hals monteren
    - hardware monteren
    - setje snaren monteren

    ... en dan... hopen dat het allemaal een beetje klinkt!

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Thumbs up

    Respect hoor Het ziet er allemaal zo makkelijk uit. "Bouw eigenhandig in 12 dagen je droomgitaar." Goed materiaal, gereedschap en de juiste begeleiding is natuurlijk het halve werk, maar toch. In mijn ogen verzet je elke dag bergen en ik hoop dat het eindresultaat er mag zijn want dat verdien je!
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Respect hoor Het ziet er allemaal zo makkelijk uit. "Bouw eigenhandig in 12 dagen je droomgitaar." Goed materiaal, gereedschap en de juiste begeleiding is natuurlijk het halve werk, maar toch. In mijn ogen verzet je elke dag bergen en ik hoop dat het eindresultaat er mag zijn want dat verdien je!
    Helemaal mee eens...... Ik heb het redelijk vaak van dichtbij gezien (er ook gemakkelijk over geluld) maar het is een vak...!!

  10. #40

    Standaard

    Op de valreep het laatste korte verslag van,...

    Dag 12
    Vandaag moest de gitaar af, tenminste het is officieel de laatste dag van de twee weken gitaarbouw cursus bij Frank de Haan in Alkmaar. De laatste twee weken is er ook hard genoeg voor gewerkt en hoewel er nog de nodige zaken op het programma stonden was er een sluitend programma voor de laatste dag.

    Dat kleine blokje hout, waarmee het fretboard vlak op de body wordt getrokken moest nog even worden gelijmd.



    Na het drogen kon ik beginnen met het vlakken van de fretten.

    Ook hier weer zo'n klein handige jig. Stelt niets voor, maar oh zo gemakkelijk om direct van start te kunnen gaan!


    En duidelijk zichtbaar de gevlakte fretten.

    Nu de brug nog voorbereiden op passende brug pinnen.

    Gaten naar de juiste basis maat boren en dan met de reamer (hoe noem je zoiets, gat ruimer?) totdat de pin goed past.

    Hierna kwam alles een beetje in een stroomversnelling en dus weer geen moment genomen om wat meer plaatjes te schieten. De benen brug en kam in basisvorm goed zetten, tuners monteren, gitaar besnaren. Toch de gitaar halshoek nog een klein beetje aanpassen. Trussrod plaatje monteren, gitaar nog een beetje oppoetsen en dan,....

    Zit het er op met een schitterende en nu al fantastisch klinkende gitaar. Niet te geloven dat dit alles in twee weken bouwen is gelukt. Ook hier dan nog eens een dank je wel voor Frank, Floris en Ruben van De Haan Guitars / Stoney Creek Guitars voor twee fantastische weken en een schitterende nieuwe aanwinst. Overigens is er zondag 2 september tussen 14u-17u open dag in Alkmaar, dus voor geïnteresseerden een mooie kans om een kijkje in de keuken te nemen.

    Ter afsluiting nog twee plaatjes van de gehele gitaar. Ik zal morgen met daglicht nog een paar mooie plaatjes en wat details proberen te schieten om hier te plaatsen.




 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top