Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard Tube positions V1 - V2 - V3 - ... Wat betekent dit?

    Mornin', my friends!

    Ik ben eens aan het kijken geweest voor een nieuwe setje lampen voor mijn Marshall SL-5,
    en ik zie bijvoorbeeld dat er samengestelde setjes verkocht worden op de site van Tube Amp Doctor.
    (http://www.tubeampdoctor.com/en/shop...hall_SL_5_4777)

    Nu staan er 3 verschillende pre-amp tubes, telkens met de vermelding van position V1, position V2, ...

    Hoe zit het juist met die posities? Is er een algemene regel?
    Is het altijd van L naar R, of van R naar L? Verschilt dat van amp tot amp?


    Grtz!
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Normaal gesproken van links naar rechts. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar bij Marshall weet ik niet beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    V1 is het verste van je eindbuizen af, V2 de middelste buis en V3 degene het dichtst bij je eindbuizen. Volgens mij is dat de standaard.

  4. #4

    Standaard

    Het grappige is, als alle posities dezelfde buizen verlangen (vb. 12ax7), dat het technisch gezien niet uitmaakt waar je je buis steekt. Het zal werken.

    Wat je wel hebt is dat je kleine verschillen in geluid en mogelijk ruis gaat hebben. Daarbij heeft V1 de meeste impact.

    Maar dat zijn doorgaans zo'n kleine verschillen dat het geen reet uitmaakt vind ik.

    Een 12ax7 vervangen door vb een 12au7 af 12at7 geeft uiteraard wel een verschil.
    Laatst gewijzigd door dejohan; 5 juli 2018 om 14:47

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    Uiteraard, als ik 3 dezelfde JJ's bestel maakt het inderdaad niks uit in welk gat ik ze steek.
    Maar omdat ze hier setjes verkopen met 3 verschillende 12AX7's ga ik ervan uit dat dit soundwise de beste combinatie is.

    En ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar die V-posities, technisch ken ik niet zoveel van tube amps ... ;-)
    Altijd handig om zo'n dingen bij te leren, vind ik.
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Methoxy7 Bekijk bericht
    Uiteraard, als ik 3 dezelfde JJ's bestel maakt het inderdaad niks uit in welk gat ik ze steek.
    Je weet wel dat ik dat niet bedoel.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AoDf Bekijk bericht
    V1 is het verste van je eindbuizen af, V2 de middelste buis en V3 degene het dichtst bij je eindbuizen. Volgens mij is dat de standaard.
    Heb zelf nog wat zitten neuzen op andere fora, daar wordt dit ook zo gezegd ja.
    En ook dat de V1 (bijna) altijd het dichtste bij de input jack zit.

    Voor mijn SL-5 wordt dat dus: Powertube - V3 - V2 - V1.
    Dan klopt dat met beide stellingen.
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
    Je weet wel dat ik dat niet bedoel.
    Tuurlijk niet ... Snap wel wat je bedoelt hoor ... :-D
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Methoxy7 Bekijk bericht
    Heb zelf nog wat zitten neuzen op andere fora, daar wordt dit ook zo gezegd ja.
    En ook dat de V1 (bijna) altijd het dichtste bij de input jack zit.

    Voor mijn SL-5 wordt dat dus: Powertube - V3 - V2 - V1.
    Dan klopt dat met beide stellingen.
    V = Valve, dus er wordt eigenlijk gezegd buis 1, buis 2 en buis 3. Buis 1 is de eerste versterkingstrap, 2 de tweede trap, 3 de derde enz. Bij een Twin heb je dan nog 4 en 5 voor de tremolo en 6 voor de reverb (of net omgekeerd of zoiets of twee buizen voor de reverb i.p.v. 2 voor de tremolo.

    Verder weet ik er niks van. Er zijn genoeg amp guru's hier op het Forum die je verder kunnen helpen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    V = Valve, dus er wordt eigenlijk gezegd buis 1, buis 2 en buis 3. Buis 1 is de eerste versterkingstrap, 2 de tweede trap, 3 de derde enz. Bij een Twin heb je dan nog 4 en 5 voor de tremolo en 6 voor de reverb (of net omgekeerd of zoiets of twee buizen voor de reverb i.p.v. 2 voor de tremolo.

    Verder weet ik er niks van. Er zijn genoeg amp guru's hier op het Forum die je verder kunnen helpen.
    Ja, het verschilt toch van amp tot amp. Net eens gezocht naar de tube positions voor mijn vox AC10, en daar vind ik dan wel een schema voor, en wat de preamp betreft klopt het wel dat je moet beginnen met de buis die het dichste bij de input zit.

    Kan je hier bijvoorbeeld zien op foto: http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ac10c1_hood.html

    OK, we zijn weer wat slimmer geworden ...
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top