Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard Transparante acryllak kleuren

    Hi allemaal,

    Ik ben van plan een body transparant met een kleur te lakken. Nu heb ik in het verleden dit ook gedaan met beits (clou en rustins) maar vaak wordt dat bij het kopse hout aan de zijkanten wat donkerder en nemen sommige delen minder beits op wat vooral bij lichtere kleuren een wat vlekkerig effect geeft.

    Om dit te voorkomen wou ik dit keer transparante acryllak kleuren en een kleurlaag spuiten die erop ligt ipv dat het in het hout trekt. Dat zou mogelijk moeten zijn omdat acryl waterverdunbaar is.

    Heeft iemand ervaring met het kleuren van acryl? En zo ja wat voor kleurstof kan je gebruiken? Gewone tubes acrylverf? Ecoline? Clou? Graag jullie ervaringen hiermee.

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    12 september 2013
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    49

    Standaard

    Ik heb dat ook wel eens gedaan met transparante cellulose lak. Het maakt denk ik niet uit waar je het mee doet want het onderliggende probleem blijft hetzelfde.

    De kopsekanten en zijkanten nemen door de nerfstructuur altijd meer lak op dus als je het uiteindelijk mooi strak wil krijgen zal er meer lak op moeten.

    Wat misschien een optie is, is overal dezelfde hoeveelheid kleur spuiten. Dat is al lastig met overlap e.d.
    Als de kleur dan overal egaal is maar je nog wel nerven vol moet spuiten, dit met transparante lak te doen

    Succes

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik denk dat dit 1 van de redenen is waarom sunburst is uitgevonden

    Acryl gaat je niet helpen, de beste kans heb je eigenlijk door eerst de Body te sealen, transaparante grondlaag te spuiten en dan een transparant Cellulose te spuiten, de kleur zal dan gelijkmatiger blijven
    hier kun je transaparante lak kopen
    https://www.gitarrenbastler.de/index...gnhpg4udlpvmk3
    life sucks and then you die

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Zelf vul ik eerst de poriën, dan transparante acryl van de Action a 2 euro per bus. Daarna schuren en intro. Werkt ook prima. Ik gebruik getinte intro en dat wordt best mooi egaal.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zelf vul ik eerst de poriën, dan transparante acryl van de Action a 2 euro per bus. Daarna schuren en intro. Werkt ook prima. Ik gebruik getinte intro en dat wordt best mooi egaal.
    zou het kunnen zijn dat de automatische correctie weer parten speelden in de intro ;-)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Oops, nitro dus

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Iets anders maar de strekking blijft hetzelfde, wij hebben onze vurenhouten zoldertrap gebeitst, om een mooi egaal effect te krijgen en geen vlekken van harder en minder hard inzuigend hout, kregen wij van de schilder ook het advies altijd eerst een kleurloze laag op te zetten om te 'verzadigen' en daarna pas je kleur eroverheen te zetten.

    Het kleuren van de lak kun je volgens mij gewoon doen door middel van pigmenten op waterbasis. Dus ecoline zou kunnen denk ik.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 12 juli 2018 om 15:12
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Goeie tips allemaal. Eerst maar eens een paar blanke lagen spuiten. Dan kleurlaag en daarna 2 k spuiten.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    water en lak mengen niet, je zou dan echt met het Pigment moeten werken of met een stain die nog te mengen is (ecoline in ieder geval niet)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Iets anders maar de strekking blijft hetzelfde, wij hebben onze vurenhouten zoldertrap gebeitst, om een mooi egaal effect te krijgen en geen vlekken van harder en minder hard inzuigend hout, kregen wij van de schilder ook het advies altijd eerst een kleurloze laag op te zetten om te 'verzadigen' en daarna pas je kleur eroverheen te zetten.

    Het kleuren van de lak kun je volgens mij gewoon doen door middel van pigmenten op waterbasis. Dus ecoline zou kunnen denk ik.
    life sucks and then you die

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Droge clou erdoor, zou dat werken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top