Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Mijn eerste gitaarbouwproject: Brooks LP-SC

    Ik heb al een stuk of wat basgitaren gebouwd, maar nog nooit een gitaar. Tot nu dan. Mijn schoonzus vroeg me om een gitaar voor haar man te bouwen, als verjaardagscadeau. Hij wilde graag een Les Paul Scorpion. De versie met rode streep en gouden hardware. En ik mocht er wel mijn eigen draai aan geven.
    Enfin , ik ben de uitdaging aangegaan. Hieronder een bouwverslag in delen.


    Het begint altijd met het uitzoeken van een mooie plank voor de body. In dit geval mahonie. Gescoord bij de Arnhemse Fijnhouthandel.



    Vervolgens heb ik via Ebay een gebookmatched setje flamed maple gekocht voor de top. Maar bij het uitpakken trok het setje zo krom als een hoepel. Ik heb nog geprobeerd ze vlak te trekken door ze nat te maken en vervolgens tussen rechte balkjes te klemmen. Maar dat mocht niet baten.
    Daarna heb ik de plankjes bij een kennis door de vlakbank laten halen. Maar bij thuiskomst waren ze alweer krom.
    Duidelijk geval van slecht gedroogd hout dat veel te snel verkocht is geworden.
    Ik kreeg overigens zonder al te veel gedoe mijn geld terug van de verkoper uit Kroatië.


    Nadat ik de body in de vorm had gefreesd met behulp van een template, heb ik de eerst gaten gefreesd voor de controls en toggle. Plus een sleuf voor de bedrading. Daarna heb ik een flink aantal gaten geboord om wat gewicht weg te nemen van de body. Want ik had al wel in de smiezen dat de gitaar anders erg zwaar zou worden.



    Bij Holz-Faszination uit Duitsland had ik intussen een heel mooi setje flamed maple gevonden. Dit keer wél goed gedroogd en hartstikke vlak. Lang leve Deutsche Grundlichkeit. Op de body gelijmd en met de bovenfrees de vorm van de body overgenomen.


    Een aardig dikke plak...



    Bij de Arnhemse Fijnhouthandel had ik ook een mooi balkje kwartiers gezaagd mahonie gescoord voor de hals.
    Bij gebrek aan een lintzaag doe ik klusjes zoals het zagen van de hoek van de kop gewoon met de hand...



    Daarna de sleuf voor de halspen gefreesd met een speciaal freesbitje wat een ronde kop heeft. Zodoende ligt de halspen mooi strak in de sleuf en krijg je straks geen irritant gerammel. De opening bij de topkam heb ik zo klein mogelijk gehouden. Dit om de kans op een eventuele fractuur zo klein mogelijk te maken.



    Daarna was de toets aan de beurt. Ik had gekozen voor dot-inlays. Voornamelijk omdat ik block-inlays voor deze gitaar teveel van het goede vond.
    De locatie voor de gaten afgetekend en vervolgens met de kolomboor geboord. Dat is altijd een zenuwenwerkje, want elke millimeter verschil zie je gelijk...


    Daarna de abalone dots ingelijmd met telkens een druppeltje secondenlijm.



    Ik heb nickelsilver jumbo frets gekozen. Die hamer ik het liefste in vóórdat ik de toets op de hals lijm. Ik het ook wel eens gedaan als de toets al op de hals zat. Maar op een of andere manier vind ik dit fijner omdat hals nog vaak in en uit de body moet bij het pas maken van de neckpocket.

  2. #2

    Standaard

    De halsverbinding is met een zogeheten long tenon. Een soort tong die diep in de body wordt verlijmd. Daarvoor heb ik een pocket gefreesd.
    Je kunt op de foto zien dat ik de top al in de juiste hoek had geschuurd, zodat de snaren straks goed uitkomen bij de brug.



    De tenon aan de hals had ik intussen ook al gemaakt. En het precisiewerk van het pasmaken kon beginnen.


    Toen de passing van de hals in de pocket eenmaal voormekaar was, ben ik begonnen met de welving in de body. Er zijn mensen die dat met een bovenfrees doen en een soort terrasjes maken die ze later glad schuren. Maar ik heb een heel fijn vioolschaafje waarmee dat klusje ook prima kan.
    Kost effe wat tijd...



    Gaten voor de elementen gefreesd.



    Even terug naar de toets. Geen plastic binding maar flamed maple.
    Hier in de lijmklemmen


    De "nokjes" zorgen ervoor dat je nooit uitstekende freteindes gaat krijgen. Ze moeten hier nog netjes in de vorm worden geschuurd.


    Toets klaar



    Profiel voor de binding aan de achterkant van de body gefreesd


    Houten flamed maple binding gebogen door telkens te verwarmen en heel voorzichtig in de vorm te dwingen. Dat viel nog niet mee... maar uiteindelijk wel gelukt.


    Toen de body eenmaal de goed welvingen begon te krijgen, ook de gaten voor de potmeters geboord. En de jack output.

  3. #3

    Standaard

    Daarna een stukje ebbenfineer op de kop gelijmd. En een profieltje gefreesd voor een binding.


    De binding rond de kop bestaat uit vier laagjes die ik op elkaar lamineer bij het aanbrengen. Eigenlijk zijn het strookjes van zwart karton en blank hout. Met een beetje gepiel is het uiteindelijk wel mooi gelukt.




    Daarna de toets op de hals gelijmd en de gaten voor de stemmechanieken geboord



    Hals in de pocket gelijmd



    Toen kon het arbeidsintensieve karweitje van het lakken beginnen...
    Mijn zwager wilde een Les Paul Scorpion met rode streep.
    Eerst ben ik begonnen met het afplakken van de hele gitaar waarbij ik alleen de bindingen vrij hield.
    De bindingen heb ik met blanke acryllak gespoten zodat ze geen waterbeits meer zouden opnemen.


    Vervolgens alle tape en karton verwijderd en de achterkant zwart gebeitst. Dat zorgt voor een transparant zwarte finish waardoor je straks de houtnerf nog door het zwart heen ziet schemeren.



    Het lastigste gedeelte van het lakproces was de top.
    Eerst heb ik de top licht mahonie gebeitst. Dit schuurde ik terug om de vlam van het esdoorn te accentueren.



    Daarna de top anderhalve millimeter uit de rand afgeplakt en weer in de blanke lak gezet om zodoende de Paul Reed Smith type faux binding schoon te houden.

  4. #4

    Standaard

    Toen de rode ondergrond gebeitst


    Vervolgens het streeppatroon afgeplakt. Overal waar tape zit komt straks zwarte beits. Om ervoor te zorgen dat de zwarte beits niet op het middelste gedeelte hecht heb ik dat gedeelte ook weer met blanke lak bespoten.


    Daarna het rode strepen gedeelte afgeplakt en zwarte beits over de rest aangebracht.


    Het hele proces heb ik uiteindelijk drie keer(!) opnieuw gedaan voor ik tevreden was...
    Dus telkens terugschuren naar blanco, afplakken, spuiten, beitsen, schuren, afplakken, etc etc :shock:



    Na een aantal laagjes blanke lak konden de waterslide decals van het logo erop


    En op een gegeven moment kon ik de hardware gaan installeren. En testen of alles past.


    En solderen van toggle switch etc


    Topkam passend maken, frets vlakken en polijsten.


    Na veel schuren en polijsten was ie in een keer klaar...

  5. #5

    Standaard

    Nog wat meer plaatjes van het eindresultaat:









  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Reteknap! Super gedaan man

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wow....ziet er goed uit, vakwerk!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Echt heel mooi gemaakt. Gebruik je een tekening? Of heb je de maten van een originele?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door catab Bekijk bericht
    Echt heel mooi gemaakt. Gebruik je een tekening? Of heb je de maten van een originele?
    Dank!
    Ik heb op deze site diverse bouwtekeningen gevonden en telkens met elkaar vergeleken:
    https://www.gitarrebassbau.de/viewtopic.php?f=10&t=6

    En daarnaast heb ik bij Gitabou een template van een 1959 Les Paul gekocht om te gebruiken bij het vormen van de body en de holtes daarin:
    http://shop.gitabou.de/productcatego...lates/?lang=en

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    wat een beauty, prachtige build.
    daar zal iemand zeeeeeeer blij mee zijn ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top