Hallo gitaarbouwers!

Ik heb mijn 1999-er Ibanez RG7-621 weer eens tevoorschijn getoverd om deze op te gaan knappen.
Ik had de body in 2007 al eens proberen te voorzien van een nieuwe laklaag, maar door onwetendheid over de verfsoorten, was de kleurlak gaan barsten op de grondlaag. Op dat moment had ik ook geen zin meer om de boel opnieuw te schuren, dus heb ik dat altijd maar zo gelaten.

Nu heb ik pas een setje Fishman Fluences gekocht die ik in deze gitaar wil stoppen, maar er moet dan serieus veel verbouwd worden aan de body, dat ik tot de conclusie kwam: laat ik eens een nieuwe body gaan maken!

Jaren terug heb ik al eens een kladblok volgeschetst met ideeën voor bodies, daar ben ik weer eens in gaan bladeren, en heb een 1:1 tekening gemaakt van een vorm die mij aanspreekt.


Deze overgenomen op een mdf plaat, royaal uitgezaagd, en geschuurd tot dat alle vormen en rondingen naar mijn zin waren.

Ik heb bij Fijnhout een mooie, voorgelijmde 2-delige swamp ash plank gekocht, en daar afgelopen zaterdag de body uitgezaagd. Vervolgens met de frees de contouren overgenomen en de boel al licht geschuurd.

Les geleerd: Hou in het vervolg rekening met de richting van de nerf; bij de bovenste hoorn is er wat hout weggeslagen tijdens het frezen. Het is dan wel aan de zijkant, en niet in het zicht, maar jammer is het wel.


Zondag heb ik de neckpocket gefreesd. Dat ging eigenlijk prima zonder slag of stoot, ook het overnemen van de bestaande gaten van de nek in de nieuwe body ging vlekkeloos en op maat.




Echter, omdat de vorm van de hoorns van mijn ontwerp net anders is dan bij de orginele body, en ik de curve van m'n eigen ontwerp heb doorgezet achter de nek, lijkt het alsof de hals niet ver genoeg op de body zit. [foto]



Best stom, want er was genoeg ruimte om de hals 4 - 5mm verder naar achter te zetten. Maarja, soit. Het is een prototype. Ik doe dit juist om ervaringen op te doen zodat ik eindelijk mijn 12 snarige tapper (http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...snarige-tapper) met veel vertrouwen kan gaan afmaken.

Deze week in de avonduurtjes kan ik mooi verder werken aan de freesmallen voor de pickups, plaatsing van de pots + 5way switch en de pockets aan de achterzijde, en ik verwacht eind van de week ook de laatste hardware binnen, dan kan ik dit weekend weer flink doorpakken!



Ik ga proberen van de rest van de bouw meer foto's te maken.

Peter