Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Wens: Veelzijdige Tele met drie pickups. Welke PU's dan?

    Ik heb een mooie tele body en wil hier een veelzijdige gitaar van maken met drie pickups. De nashville setting is uiteraard een bekende, maar weten jullie wellicht andere opties of hebben jullie goede ervaringen met andere settings?

    Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    veelzijdig wil in mijn optiek zeggen, geen ingebouwd karakter.
    in jouw geval met 3 pickups heb je daarin wel meer mogelijkheden dat je er wel een vanwege zijn specifieke sound in wil hebben.
    dus eigenlijk begint het met, wat voor muziek, sound, styl wil uit een gitaar horen?
    de specifieke tele twang, of juist wat anders?

    ik heb bv gekozen om de 5 way switch anders aan te sluiten.
    brug> brug + neck> neck>neck mid>mid

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik zou neigen naar iets als Duncans "Everything Axe" set maar dan voor een tele.

    Merken zijn niet zo interessant, als je van een aantal basissounds uit gaat, bijvoorbeeld een high output/bluesy/twang/active clean/paf... enz enz je daar een keuze uit maakt die voor jou relevant zijn en die dan direkt voorhanden maakt in je gitaar.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Leuk. Bijzondere body.

    Gezien de routing lijk me dat je snel op een Nashville configuratie uitkomt. Verder kan je alles schakelen zoals je wilt natuurlijk.

    Toevallig ben ik nu met een oude tele die ik niet meer gebruik bezig. komen ook drie pickups in maar Firebird stilo. Dus drie minihumbuckers. De schakeling wordt 5 way Brug > Brug/Middel > Brug/Neck > Middel/Neck > Neck.

    Dit wordt hem:

    prut...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gewoon een setje van 3 Texas specials in je tele prakken. Kan je alle kanten mee op. Die set zie je vaak bij Teles met 3 pick-ups.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik zou neigen naar iets als Duncans "Everything Axe" set maar dan voor een tele.

    Merken zijn niet zo interessant, als je van een aantal basissounds uit gaat, bijvoorbeeld een high output/bluesy/twang/active clean/paf... enz enz je daar een keuze uit maakt die voor jou relevant zijn en die dan direkt voorhanden maakt in je gitaar.
    Dit is een goed uitgangspunt. Daarna kies je een pickup-merk of combinatie van merken die je aanspreken. Ik geef maar eens een voorbeeld van een mogelijk setup van Nederlands fabrikaat: Smitty Phat T telecaster set en de Blues 64 stratpickup in het midden. Dan heb je veel stijlen afgedekt, tenzij het highgain moet zijn.
    Laatst gewijzigd door telerocker; 10 augustus 2018 om 17:22
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    de everthing axe is juist niet veelzijdig. Je kan er maar 1 ding mee: scheuren. Clean? forget about it.

    Wat ik zou doen in een tele... de quarterpound in de brug en de FiveTwo neck pickup. De alnico2 polepieces geven 'm wat verzachting op de dunne snaren, de alnico5 geeft juist wat meer spank. Niks in het midden want de tele is sonisch al perfect. die derde pup verneukt het karakter imho te erg.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    de everthing axe is juist niet veelzijdig. Je kan er maar 1 ding mee: scheuren. Clean? forget about it.

    Wat ik zou doen in een tele... de quarterpound in de brug en de FiveTwo neck pickup. De alnico2 polepieces geven 'm wat verzachting op de dunne snaren, de alnico5 geeft juist wat meer spank. Niks in het midden want de tele is sonisch al perfect. die derde pup verneukt het karakter imho te erg.
    Is dat niet vooral een kwestie van smaak? De nieuwe signature van Johnny Hiland bijvoorbeeld is een tele met drie single coils. Als er iemand traditionele muziek speelt, is hij het wel.

    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Is dat niet vooral een kwestie van smaak? De nieuwe signature van Johnny Hiland bijvoorbeeld is een tele met drie single coils. Als er iemand traditionele muziek speelt, is hij het wel.

    weinig traditioneels aan, met die hipshot hardtail. Prima brug hoor daar niet van. het zijn notabene meer strat pickups qua bouw dan tele pickups.

    soit, 't zal me wat. ik zou in ieder geval voor veelzijdigheid geen hotrail style humbuckers nemen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    weinig traditioneels aan, met die hipshot hardtail. Prima brug hoor daar niet van. het zijn notabene meer strat pickups qua bouw dan tele pickups.

    soit, 't zal me wat. ik zou in ieder geval voor veelzijdigheid geen hotrail style humbuckers nemen.
    De gitaar is niet traditioneel, dat is wel duidelijk maar zijn muziek wel. ;-)
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top