Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard Plataan als hout voor body?

    Al enige tijd hier helemaal niets gepost en eerdaags de hobby maar weer eens oppakken.
    En zo kom ik op Plataan...mooi als top en ook wel gebruikt voor hals hout. Maar is er iemand die er ervaring mee heeft als hout voor een complete body? En dan ben ik benieuwd hoe zich dit verhoudt tot Nederlands essen..(zwaarder, bewerkelijker, goed af te werken etc)

    Fred
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik voeg niet zoveel tekst aan dit forum toe als e de p. Maar dat doet niemand henm dan ook na in kwantiteit.

    Over plataan, dat wordt weleens gebruikt in de gitaarbouw vooral als bodyhout, meestal heet het dan sycamore. De toon komt in de buurt van mahonie met iets meer hoog zegt men. Het is meestal licht en niet bijzonder hard en volgens mij wordt het niet vaak voor halsen gebruikt. Wel wordt het bij acoustische gitaren voor achter- zijkanten gebruikt.

    Op aliexpress staan een paar spotgoedkope bodies van plataan dus je kan het zonder al te veel risico zelf uitproberen.

    strat body

    tele body
    Laatst gewijzigd door Napoje; 5 juli 2018 om 15:49

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [QUOTE=Napoje;3376415]Ik voeg niet zoveel tekst aan dit forum toe als e de p. Maar dat doet niemand henm dan ook na in kwantiteit.

    Over plataan, dat wordt weleens gebruikt in de gitaarbouw vooral als bodyhout, meestal heet het dan sycamore. De toon komt in de buurt van mahonie met iets meer hoog zegt men. Het is meestal licht en niet bijzonder hard en volgens mij wordt het niet vaak voor halsen gebruikt. Wel wordt het bij acoustische gitaren voor achter- zijkanten gebruikt.



    Kijk hier heb ik wat aan. Ik zal eerdaags eens een telecaster maken van dit hout. Alles wat ik hier vond over plataan ging anders wel over halzen en niet zozeer over een complete body.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Voor de zekerheid kan je een plataan hals misschien lamineren met een stuk stabiel hard hout ertussen. Als je dat niet mooi vind kan je hem opbouwen uit 2 of meerdere latten waarbij je de nerf omdraaid.

  5. #5
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Kunnen we aub weer ontopic ipv dit kinderachtige geneuzel? Volgende ontvangt een weekje zomerforumvakantie.
    Gezocht: Ibanez DE7

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard



    Hij is binnen de plataan body. Valt niet tegen. Erg licht, mooie tekening. Valt nog wel wat aan te schuren. Nu maar hopen dat het klinkt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top