Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Fender Baja Tele - Brom en aarde checken

    Ik heb al een tijdje een Baja uit 2009, heeft vooral aan de muur gehangen maar ik heb hem er eens bijgepakt alleen zit er nogal een brom in!

    Nu zit ik in een oudere flat, geen ge-aarde stopcontacten dus en ik begrijp dat tele's/bajas hier gewoon wel bekend om staan maar toch wil ik even uit zien te sluiten dat er geen aarde probleem is... (Ik heb de jack al losgeschroefd en hier bleek de zwarte draad los te zitten, deze vastgesoldeerd (draden lijken ook in de goede volgorde aangesloten) maar lijkt geen groot verschil te maken.

    De pots en alles er ff uitgehaald, maar alles lijkt ook daar goed te zitten (ook al de pots en switch ingespoten om te reinigen).

    Als ik de snaren/brug/etc aanraak vermindert de brom aanzienlijk (niet compleet weg) en als ik de amp op batterijen draai is het ook weg, als ik de amp aansluit op een geaard stopcontact (in de keuken), ook prima!

    Ik heb een multimeter, alleen zit daar geen 'continuity' setting op. En die wordt voor zover ik lees steeds gebruikt om aarde te checken. Wel heb ik een 'diode' setting, kan ik die soortgelijk gebruiken?

    Simpele vraag, hoe check ik of de aarde goed zit op mijn gitaar (danwel door aanraken onderdelen, danwel met multimeter ZONDER continuiteit setting/toon)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    volgens mij zal in de keuken wel een geaard stopcontact zijn, dus die even gebruiken om te testen lijkt mij handig.

    Ohm is de stand op de multimeter die je zoekt. en als de wijzer niet uitslaat, of je 0 ohm meet zit je goed.
    zet een pen op de brug en op de aarde van de jack (als je een losse jack plug hebt, even de dop eraf halen en kan je zo de meet pen op betreffende aansluiting drukken. je zal het wel weten, maar de punt is het signaal, de + het lange gedeelte op de plug de aarde - )
    kijk ook eens of je verbinding hebt van de jack naar metalen controlplate (dan zijn je pots ook automatisch geaard)

    ga ook eens ergens anders staan met je gitaar, of draai van de versterker af, er kunnen andere apparaten zijn in de buurt die storing kunnen veroorzaken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.567

    Standaard

    Ja, TL-verlichting, adapters, je gitaarkabel die over de trafo van je amp loopt, telefoons, allemaal storingsbronnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4

    Standaard

    Thanks!

    Als hij op een geaard stopcontact niet (of amper) bromt dan is de conclusie dat het wel ok is qua aarde?

    En idd, had die ohm stand wel gezien maar zag dat de minimale stand 200 was en geen idee of dat een te hoge grens was of niet.

    Draaien en dergelijke lijkt geen effect te hebben, nou heb ik een vrij korte kabel (denk 1m of 1.5m) dus kan ook eens zien wat het effect van een langere kabel is.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    Mijn Baja heeft ook last van licht gebrom, maar verdwijnt wel (bijna) helemaal als ik één van de metalen onderdelen aanraak. Ook al is het maar een schroefje van de slagplaat. Ik denk dat dat een beetje eigen is aan die gitaren ...

    Ik had zelfs last van statische lading bij sommige slagplaten, wanneer ik er gewoon over wreef. Een hels gekraak. Heb nu een bakelieten erop gezet, en sindsdien ook geen last meer van gehad.
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top