Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Toonregeling

  1. #1

    Standaard Toonregeling

    Okee okee, geen gitaaramp, maar wel een 50s buizenamp ;-)
    Zie onderstaand schema gedeelte.
    Ik zou wat meer laagweergave willen uit de versterker (gewoon ietsje meer) en ik zit naar het schema te kijken. Klopt het als ik denk dat het als volgt werkt:
    Het rood omcirkelde gedeelte lijkt me verantwoordelijk voor de laagweergave. Dan is het volgens mij hoe hoger de stand van de 3-standen schakelaar, hoe meer bas. Volgens mij hoe groter de waarde van de condensator, hoe meer lage frequenties er doorgelaten worden. Maar is het in dit geval zo dat op stand 1 door de grootste condensator de meeste bas weglekt naar de ground? Stand 2 en 3 is alleen een verschil in weerstand. Denk ik goed of juist niet?

    de .02 die naar de grid van V2 gaat zou ik nog kunnen vergroten naar .047 misschien. Maar dan nog zit er hoe dan ook een .01 of een .022 condensator voor, dus wat daar niet doorheen komt krijg ik niet meer terug.

    Hier het stuk schema:
    https://photos.app.goo.gl/9h7LQRJaG8MWV67P7
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Okee okee, geen gitaaramp, maar wel een 50s buizenamp ;-)
    Zie onderstaand schema gedeelte.
    Ik zou wat meer laagweergave willen uit de versterker (gewoon ietsje meer) en ik zit naar het schema te kijken.
    Het is gezien de bijschriften bij de input een platenspeler versterker en ik zie net links van het rood omcirkelde een dubbel versterkertrapje met RC netwerkje dat sterk lijkt op een RIAA voorversterker voor een moving magnet element. Die eerste 2 trapjes versterken volgens mij best veel en dat RC netwerkje laat naar verhouding al heel veel laag door. M.a.w. voor iets anders dan een platenspeler lijkt dit me erg gevoelig en al enorm bassig. Komt dit circuit uit een jukebox of zo?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Klopt het als ik denk dat het als volgt werkt:
    Het rood omcirkelde gedeelte lijkt me verantwoordelijk voor de laagweergave. Dan is het volgens mij hoe hoger de stand van de 3-standen schakelaar, hoe meer bas. Volgens mij hoe groter de waarde van de condensator, hoe meer lage frequenties er doorgelaten worden. Maar is het in dit geval zo dat op stand 1 door de grootste condensator de meeste bas weglekt naar de ground? Stand 2 en 3 is alleen een verschil in weerstand. Denk ik goed of juist niet?
    Met de schakelaar verander je de kantelfrequentie van een filter. Je haalt in stapjes hoog weg (en houdt dan laag over). Das niet hetzelfde als meer laag toevoegen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    de .02 die naar de grid van V2 gaat zou ik nog kunnen vergroten naar .047 misschien. Maar dan nog zit er hoe dan ook een .01 of een .022 condensator voor, dus wat daar niet doorheen komt krijg ik niet meer terug.

    Hier het stuk schema:
    https://photos.app.goo.gl/9h7LQRJaG8MWV67P7
    Ik neem aan dat je de versterker al hebt gehoord i.c.m. waarmee je het wil gebruiken. Als hier nog bas bij moet zou je mogelijk i.p.v. die schakelaar een heel ander circuit kunnen toepassen. Of iets met een Baxandall toonregeling (laag en hoog) op de plek tussen die 2 versterkertrapjes links.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Dank je voor je reactie. Het is idd een jukebox versterker die in mijn eigen Ami zit. Ik heb hem geheel standaard volgens schema gerestaureerd zoals ik er al genoeg andere heb gedaan. Maar die waren net wat krachtiger in het laag. Kan natuurlijk ook gewoon de speaker zijn.
    Ik zal me eens gaan verdiepen in wat je schreef over kantelfreqenties.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top