Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 69

Discussie: Torrefied wood DIY

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    die vlakbank ziet er gaaf uit, en zo lang je geen wijde mouwen gebruikt is het gebrek aan beveiliging niet zo erg ;-)

  2. #22

    Standaard

    Geenszins een pleidooi tegen beveiligde machines, Hops, maar mijn generatie behoort nog tot een tijd waarin beveiligde machines eerder uitzondering dan regel waren, en zo leerden mijn leeftijdsgenoten er ook mee werken, zelfs op school. Op het filmpje zie je me de haakse geleider op de vlakbank verplaatsen bij het haaks schaven (en dus de smallere kant) van het werkstuk, de reden voor deze handeling stamt nog uit deze schooltijd. De leerkracht gaf ons destijds immers de tip om bij een schaafbank de haakse geleider als een soort beveiliging te gebruiken, en deze dus slechts iets breder in te stellen dan het te schaven werkstuk (op die manier blijft het 'vrij-draaiend' gedeelte van de schaafmessen ergens verstopt en onbereikbaar achter de geleider).
    Verder kregen we ook de raad om werkstukken -indien mogelijk- zo veel mogelijk met gesloten hand aan te duwen; met de hoek gevormd tussen duim en (gesloten) wijsvinger:




    Laatst gewijzigd door loose-fur; 16 juli 2019 om 15:16
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #23

    Standaard

    Intussen is de kist gesloten.



    En kan de nieuwe boven-/kantenfreescombinatie getest worden.



    De recent aangekochte schaafmachine wist me reeds te overtuigen om opnieuw voor dit merk te kiezen.




    Een eerste gebruik laat alvast een goeie indruk na..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Geenszins een pleidooi tegen beveiligde machines, Hops, maar mijn generatie behoort nog tot een tijd waarin beveiligde machines eerder uitzondering dan regel waren, en zo leerden mijn leeftijdsgenoten er ook mee werken, zelfs op school. Op het filmpje zie je me de haakse geleider op de vlakbank verplaatsen bij het haaks schaven (en dus de smallere kant) van het werkstuk, de reden voor deze handeling stamt nog uit deze schooltijd. De leerkracht gaf ons destijds immers de tip om bij een schaafbank de haakse geleider als een soort beveiliging te gebruiken, en deze dus slechts iets breder in te stellen dan het te schaven werkstuk (op die manier blijft het 'vrij-draaiend' gedeelte van de schaafmessen ergens verstopt en onbereikbaar achter de geleider).
    Verder kregen we ook de raad om werkstukken -indien mogelijk- zo veel mogelijk met gesloten hand aan te duwen; met de hoek gevormd tussen duim en (gesloten) wijsvinger:
    klopt helemaal, alleen moest ik denken aan een gebreide trui die als voorbeeld aan de muur bij de vlakbank hing waar ik mijn opleiding kreeg.
    weide slobber mouw die , gegrepen werd door de messen en de arm richting de messen werd getrokken.
    diegene was snel genoeg om zich lost te scheuren, gelukkig.
    maar juist de door jou genoemde maatregelen helpen allerlei soorten van ellende te voorkomen

  5. #25

    Standaard



    Vier spanschroeven, twee eindjes keper en enkele blokjes zacht (ceder)hout.



    Een erg simpele opstelling.



    Maar erg doeltreffend.



    Stabiel en muurvast.



    En geen geworstel meer om de kist in een goeie positie vast te zetten.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #26

    Standaard



    In samenwerking met een primitief freesstatief



    Doet de nieuwe boven-/kantenfreescombinatie het ook prima



    Om een randinleg uit te voeren

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #27

    Standaard



    Gemerkt dat mijn primitieve gitaarklem niet alleen geschikt is om een gitaar stevig op zijn plaats te houden, maar ook erg van pas komt als freesmal-maatje.



    Nieuwe kantenfrees in z'n bovenfrees-jas.



    Erg tevreden, zowel over de machine



    Als over de nieuwe freesmallen



    Als over de zwaluwstaart.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 3 augustus 2019 om 13:05
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    heb het al vaker benoemd, maar ik geniet van je vernuft en vakmanschap, niet alleen met het maken van de instrumenten maar ook met je manier je eigen gereedschap te maken. respect!

  9. #29

    Standaard

    Nogmaals dank, Hops!



    Ik blijf hier posten in de hoop dit bouwgedeelte een beetje levend te houden, daar ik ook maar al te graag zie en lees hoe anderen hun projecten aanpakken. Echter een beetje tevergeefs, want het lijkt soms alsof wij de enige overlevenden zijn hier. Jammer.



    Ga de hals van een toetsondersteuning voorzien, zoals bij een archtop. Ervaar de 'traditionele' ondersteuning bij een flat top (door de kist zelf) toch een beetje als een 'mankement'.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    U bent niet alleen hoor.
    Ik kijk, lees, bewonder en geniet in stilte, wetende dat het mij niet alleen aan tools en skills onbreekt, maar ook aan fantasie en doorzettingsvermogen. Droeg ik een pet, dan deed ik 'm nu even af.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top