Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 69

Discussie: Torrefied wood DIY

  1. #11

    Standaard

    10 tekens!

  2. #12

    Standaard

    Our factory is climate-controlled to maintain a temperature of 74 degrees and a relative humidity of 47 percent. This consistency causes the wood to equalize at a specified moisture content ideal for building guitars. As the wood’s moisture content changes, so does the size of the wood. Spruce, in particular, shrinks and expands a tremendous amount as it gains and loses moisture. For example, let’s say we condition a spruce top in a room that is 47 percent RH, and then cut that spruce to a width of 16 inches. If we then were to lower the room’s RH to 30 percent, that same piece of spruce would shrink to 15.9 inches in width — shrinkage of almost 1/8 of an inch! If, instead, we were to raise the room’s RH to 60 percent, the spruce would swell to 16.06 inches, an expansion of almost 1/16 of an inch. While our wood drying and conditioning methods minimize this movement, wood is still wood, so even after it becomes a guitar, significant fluctuations in humidity will cause the wood to shrink or grow.
    The reason we prefer 47 percent RH is because it is a very “normal” or “median” humidity. When built at that RH level, a guitar can be exposed to more or less humidity and still perform well. The more extreme the temperature and/or humidity fluctuations, the sooner the guitar will be adversely affected.

    Bij Taylor houden ze het dus op een constante luchtvochtigheid van 47%. Dat lijkt me eigenlijk nog een vrij hoge norm om het instrument achteraf aan een lange, droge winter bloot te stellen. Misschien ook wel een iets te kleine 'reserve' tegen verder uitdrogen door veroudering? En ook in het kader dat krimpen veel meer risico inhoudt dan uitzetten, lijkt het me veiliger om toch een lager vochtigheidspercentage te verkiezen.



    Deze pianobouwer houdt het dus op 22%, voor een periode tussen de negen en twaalf maanden. Met de 35% van mijn oven zit ik dus ergens tussenin..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Landola in Finland was volgens mij het eerste gitaarbedrijf dat zijn hout ging "bakken" (15/20 jaar geleden al) en gebruikt het voor akoustische gitaren

    http://www.landola.fi/

    Treatment

    The Finnish ThermoTonewood® wood treatment is a process whereby wood can be "aged", acquiring the characteristics of wood that has been dried for decades. ThermoTonewood® is manufactured under controlled heating conditions in temperatures of 170° - 230°C. The process involves no chemicals or additives, so it is a natural product. During the ThermoTonewood® process, the cellural structure changes.



    Changes
    These following changes occur during the treatment: A light coloured wood transforms into a brownish hue, which with longer treatment can be enhanced to bring out different nuances. Twisting and warping due to moisture are reduced up to 70 %. The weight of the material is reduced by 5 % to 20 %, depending on the species.


    Effects
    The breaking point of the material decreases, but the stiffness of the material increases considerably, ie the elasticity increases. Depending on the treatment, this process has the ability to reduce EMC (equilibrium moisture content) by up to 50 %. Heat-treated birch and spruce are used on Landola guitars.


    Unique sound

    Thanks to the unique ThermoTonewood®, the great Landola sound is ready whenever you are. ThermoTonewood® gives Landola guitars extra sustain.
    life sucks and then you die

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    vocht, terugkomend item in dit verhaal.
    ik weet nog dat er een gitaarbody fabrikant was die hun geheim niet wilde delen van hun voorbehandeling waardoor de klank/resonatie van hun gitaarplanken zo goed was.

    mijn eerste gedachte toen, en eigenlijk nu nog, wat zou een magnetron doen met een stuk hout?
    in plaats van een lange tijd het hout laten wateren, tenminste ik meen dat men dat zo noemt, dat alle boomsappen uit de boom spoelen door de stammen in water te laten liggen het er nu uit stomen?
    en dan natuurlijk niet op vol vermogen want dan wordt het hout heet van de stoom en gaat het werken.
    of misschien juist wel?

    respect voor je geduld en hoe je alles uitwerkt.

  5. #15

    Standaard

    Vochtigheid is inderdaad een rode draad in dit verhaal, én doorheen zowat de ganse gitaargeschiedenis, Hops.
    Er is een reden waarom een enorm arsenaal van allerlei soorten gitaarbevochtigingsapparaten een markt op zich is.
    Probleem is dat velen denken dat hout ooit uitgedroogd of ‘uitgewerkt’ raakt, maar dat wordt het niet, denk bijvoorbeeld maar eens aan eeuwenoude paneeldeuren en hoe die blijven reageren op winter en zomer.
    Het is bij het bouwen van een massieve gitaar dus zoeken naar een ideaal compromis omtrent luchtvochtigheid. Wat echter opvalt is dat enorm veel gitaarproblemen (barsten, scheuren en afstelling in het algemeen) vooral aan houtkrimp toegeschreven kan worden. Het compromis dat veel gitaarbouwers handhaven mag dus waarschijnlijk wat naar beneden gehaald worden, misschien een beetje meer richting de norm die pianobouwers hanteren?

    Een gelamineerd klankblad of een torrefied top kan ook een oplossing zijn om vochtigheidsproblemen te omzeilen. Nadeel is dan wel dat er in een inventief marketing team geïnvesteerd moet worden om dit klank-gewijs verkocht te krijgen..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #16

    Standaard

    De vervorming van het klankblad bij dit project, wil ik niet alleen op gebied van relatieve luchtvochtigheid aanpakken, maar ook op gebied van constructie.



    Traditionele brugconstructies, waarbij de snaren aan het klankblad trekken (brug met pennen) of de druk neerwaarts op het klankblad terecht komt (zoals bij een archtop), zetten het klankblad onder grote druk, met vaak de nodige nefaste gevolgen.



    Benieuwd naar de daadwerkelijke werking van geen 'gebalanceerde' brug een paar tests opgezet.



    Gemerkt dat er behoorlijke nauwkeurigheid mee gemoeid gaat. Vandaar dat ik op een instelbare constructie zit te broeden (verstelbaar staartstuk en 'tweede/achterste zadel'), maar het werkt!



    Het ‘klankblad’ bij deze test bezit geen enkele versteviging door enige klankbalk of wat dan ook, en toch blijft zo goed als volledig plat onder eender welke snaarspanning..



    Ik daag je uit om deze test eens uit te voeren met een 'traditionele' brug..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #17

    Standaard

    Het uitzagen van het klankgat en het lijmen van de klankbalken gaat slechts stapsgewijs en traag, tussendoor de andere karweien rond en in huis. Tijdens die tussenpauzen gaan rug en bovenblad telkens weer de ‘droogkast/-oven’ in.



    Door het toepassen van een ‘gebalanceerde brug’ wordt de snaarspanning behoorlijk anders verdeelt over het instrument, en kan mijn inziens een flink gereduceerd (geen brugplaat) en lichter balkpatroon worden toegepast.
    De snaarkracht mag dan niet meer óp of áán het klankblad terecht komen, de kracht blijft wel ergens, natuurlijk. In dit geval komt ie eigenlijk op het staartstuk terecht, en dus onrechtstreeks op de zijden en op de lengterichting van het bovenblad. Dat bovenblad dient dus ergens wel een bepaalde basis-stevigheid te bezitten, ook om dat blad enige stabiliteit te geven bij het ‘werken/leven’ van het hout onder de wisselende luchtvochtigheid.
    Maar hoeveel die basis dan wel mag zijn? Ga het hier mee proberen..

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #18

    Standaard

    Mijn ouwe (Bosch) schaafmachine gaf de geest bij een klein karwei, en dus een andere gekocht. Een tweedehandse Makita dit keer. Model 1911B. Omwille van de goeie reputatie dat dit merk/model bezit, maar vooral ook omdat deze machine met een schaafbreedte van 110 mm een mooi stuk breder meet dan de meeste schaafmachines uit dit segment (70 à 80 mm).
    De aankoop werd uiteindelijk een klein project tussenin, omdat ik deze machine ook graag als kleine schaafbank wil gebruiken:

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #19

    Standaard

    Leuk project

  10. #20

    Standaard

    De notelaar die ik overhield van dit project als rug benut voor het huidig experiment.

    De kist kan toe, deel I:

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top