Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard Klankmatige verschillen Fender Twin Reverb's: 65, 68 en GB

    Wat zijn nou de klankmatige verschillen van bovengenoemde Twin's? Qua opbouw lijken ze alle drie hetzelfde, met uitzondering van de speakers en de GB heeft een 12AT7 in de preamp zitten waar de andere twee een 12AX7 hebben. Qua spec's geen echte verschillen, dus het gaat me vooral om de klankverschillen. Kan iemand daar iets zinnigs in plastische bewoordingen over zeggen? Voor de duidelijkheid, het gaat mij om de laatste modellen, die je op dit moment voor rond de € 1500,- in de winkel kan kopen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Nee, niet echt.
    Maar het is geen geheim dat toen Leo weg was men eindelijk kans zag een aantal verbeteringen aan te brengen die Leo tegengehouden had.
    Verbeteringen in de zin van performance en levensduur. Het geluid veranderde wat, wat rechter en strakker, wat minder rond en organisch.
    De Deluxe en Princeton werden met rust gelaten, het ging vooral om de 6l6 amps.
    Bedoel je dat?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nee, niet echt.
    Maar het is geen geheim dat toen Leo weg was men eindelijk kans zag een aantal verbeteringen aan te brengen die Leo tegengehouden had.
    Verbeteringen in de zin van performance en levensduur. Het geluid veranderde wat, wat rechter en strakker, wat minder rond en organisch.
    De Deluxe en Princeton werden met rust gelaten, het ging vooral om de 6l6 amps.
    Bedoel je dat?
    Nee.
    Laat ik het anders uitleggen. Stel, ik heb 1500 te besteden en wil een splinternieuwe Twin Reverb kopen.
    Dan heb ik de keuze uit:
    1. 65 Twin Reverb
    2. 68 Twin Reverb
    3. George Benson Twin Reverb
    Wat zijn de klankverschillen tussen deze drie?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Oja, te facultatief gelezen.
    Niettemin, hij lijkt mij een educated guess om te veronderstellen dat men dezelfde denkwijze heeft aangehouden als bij de Deluxe versies van die lijn.
    Bij de GB hotrod was het verschil een andere speaker, pine cabinet en een lagere versterkingsfactor buisje in de pre amp.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Oja, te facultatief gelezen.
    Niettemin, hij lijkt mij een educated guess om te veronderstellen dat men dezelfde denkwijze heeft aangehouden als bij de Deluxe versies van die lijn.
    Bij de GB hotrod was het verschil een andere speaker, pine cabinet en een lagere versterkingsfactor buisje in de pre amp.
    Kan het nog wat minder facultatief?
    Sowieso ben ik niet op de hoogte van een Deluxe versies. Heb in het verleden wel eens over een red knob Twin gespeeld en een tijdje geleden over een, ik meen, 65 Twin.
    Dat de GB Twin qua hardware iets anders in elkaar steekt, had ik al aangegeven. En de 68 heeft andere speakers dan de 65.
    Het gaat mij om de KLANKverschillen. Dus of en hoe ze qua sound, geluid, klank van elkaar verschillen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Wat ik in demovids hoor, is dat de 68-serie ronder en dus minder spanky klinkt dan de 65-serie. Zowel de Deluxe als de Twin. Ook lijkt de 68-serie eerder in de crunch te gaan.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ok, ik dacht, ik reageer wel omdat ik een van de weinige hier zal zijn die hier uiberhaupt IETS over kan vertellen, starten we het draadje op.
    Maar goed, sorry, niks gezegd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Toen ik een nieuwe versterker kocht, heb ik er een paar geprobeerd. Lijkt me makkelijker dan zo een ingewikkelde topic.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Het zal ook niet veel meer zijn dan een andere speaker en hier en daar een ander weerstandje. Maar zoiets laat zich moeilijk beschrijven en is ook nog eens subjectief. Doe maar eens een a/b test met een stel.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Zou het inderdaad even uitproberen. Als je drie jaren zeventig silverface twins naast elkaar zet klinken ze allemaal (net) anders. Je moet even proberen wat jou het best bevalt. Twin zou ik trouwens altijd 2-e hands kopen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top