Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Getordeerde hals

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard Getordeerde hals

    Ik heb (voor weinig) een gebruikte basgitaar overgenomen via een kennis. De actie vond ik nogal hoog, op zich geen groot probleem. Maar zit ook een torsie in de hals; de hals is aan de kant van de E-snaar holler dan aan de kant van de G-snaar.
    Om te beginnen heb ik eerst maar eens de spanning van de snaren gehaald en de halspen wat aangedraaid. Terwijl ik dat een beetje laat settelen schrijf ik jullie maar even dit berichtje.

    Ik heb begrepen dat het verhelpen van een torsie in een gitaarhals heel lastig is. Maar als jullie hier tips voor hebben, of gewoon een opmerking die kan helpen, graag!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Opnieuw vlakken en recrownen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Opnieuw vlakken en recrownen.
    Dank je! Maar dat ga ik niet doen. Het is trouwens een Samick XB4 30-B. Voor 50€ overgenomen. Ik heb hem voor een bandje op de sportclub; we hadden geen bassist en toen heb ik gezegd dan speel ik wel bas. Normaal gesproken speel ik gitaar. Ik moet wel zeggen dat ik het bassen na een paar dagen al zo leuk vind dat ik er misschien wel verder mee wil gaan. Maar dan ga ik mijn geld en tijd besteden aan het kopen van een betere bas en niet aan een moeilijke reparatie van deze.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Als je iets moet laten doen, ben je qua kosten zo over de aanschafwaarde heen.
    Andere passende hals scoren is ook nog een optie, maar kost mogelijk ook nog het nodige.
    Blijft over een leuk projectje om reparaties zelf te leren doen
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    een bekende reparateur ( Dan Erlewine) heeft ergens geschreven dat hij tijdens het aandraaien van de halspen om de hals rechter te krijgen hij altijd gebruik maakt van clamping, oftewel je helpt de hals dmv lijmklemmen richting de juiste stand zodat de halspen (met evt kans op breken) dit niet alleen hoeft te doen.

    je zou kunnen proberen een kleine backbow, dus de hals is iets te ver naar achter gebogen, te krijgen door deze methode en dan de halspen aan te draaien.
    als de boel gaat kraken dan moet je zeker oppassen.
    hierna draai je langzaam de lijmklemmen los en hoop je dat die factie backbow er in blijft door de kracht van de halspen
    hierna de snaren (misschien een nieuw setje of met een andere dikte) aanbrengen, op spanning brengen en dan langzaam aan de hals los draaien totdat je de juiste stand hebt.

  6. #6

    Standaard

    Dat werkt alleen bij een backbow die helemaal symmetrisch is. En niet bij een hals de aan de E zijde hol is en aan de G zijde vlak.

    Ik zou er niet al teveel tijd en energie insteken voor een basje van € 50.


    Ik zie trouwens in dit gedeelte van het forum best vaak gitaristen die voor de lol een basgitaar hebben aangeschaft. En dan een super-goedkoop prulding. Ik begrijp dat niet zo goed. Alsof het bij een basgitaar niet uitmaakt of een instrument goed gebouwd is. Voor 250 euro koop je al een prima basgitaar, waar je jarenlang plezier van kunt hebben, zonder de ergernissen van een prul van 50 waar je eigenlijk niks mee kunt.

  7. #7

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basvarken Bekijk bericht
    Dat werkt alleen bij een backbow die helemaal symmetrisch is. En niet bij een hals de aan de E zijde hol is en aan de G zijde vlak.

    Ik zou er niet al teveel tijd en energie insteken voor een basje van € 50.


    Ik zie trouwens in dit gedeelte van het forum best vaak gitaristen die voor de lol een basgitaar hebben aangeschaft. En dan een super-goedkoop prulding. Ik begrijp dat niet zo goed. Alsof het bij een basgitaar niet uitmaakt of een instrument goed gebouwd is. Voor 250 euro koop je al een prima basgitaar, waar je jarenlang plezier van kunt hebben, zonder de ergernissen van een prul van 50 waar je eigenlijk niks mee kunt.
    ik heb zelf wel meegemaakt dat een hals anders is onder spanning dan zonder spanning, dus daarom mijn idee om het zo te proberen, of bv een andere snarenset qua dikte op de zijde die nu te hol staat.
    vraag is wel of het tordatie is of slijtage van frets zit ik nu aan te denken.

    dat wat betreft gitaristen die wat willen bassen herken ik wel, en dan krijg je toch dat je om te beleven of het iets voor je is je in de eerst instantie voor goedkoop gaat

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basvarken Bekijk bericht
    Ik zie trouwens in dit gedeelte van het forum best vaak gitaristen die voor de lol een basgitaar hebben aangeschaft. En dan een super-goedkoop prulding. Ik begrijp dat niet zo goed. Alsof het bij een basgitaar niet uitmaakt of een instrument goed gebouwd is. Voor 250 euro koop je al een prima basgitaar, waar je jarenlang plezier van kunt hebben, zonder de ergernissen van een prul van 50 waar je eigenlijk niks mee kunt.
    Het is voor een gelegenheidsoptredentje met sportvrienden he, ik vind het al heel wat dat ik überhaupt een bas heb geregeld. Daar ga ik echt geen 250 euro aan uitgeven. En dat een kennis hem voor 5 tientjes aan mij geeft wil nog niet zeggen dat het automatisch prul is. Zij heeft er zelf mee optgetreden. Ik zag de torsie pas na een aantal dagen en ik denk dat zij het zelf nooit heeft gezien. Geluid is prima en ik kan er gewoon op spelen wat ik erop wil spelen. Het is nou ook weer niet dat ik op een kurketrekker sta te spelen.

    Maar het vervolg is dat ik nu merk dat ik er lol in heb, en ik speel met het idee om rond te kijken naar een bas van redelijke kwaliteit. Deze week neemt de drummer de Fender-bas van zijn zus mee zodat ik eens kan ervaren hoe dat voelt.

  10. #10

    Standaard

    Ah kijk dat is mooi. Je bent besmet door het basvirus ;-)
    Als het om een gelegenheidsoptreden gaat, dan lijkt het mij handig om even voor die avond een bas te lenen.
    Maar als je op de bas met de getordeerde hals kunt spelen wat je wil spelen (zoals je nu omschrijft) gewoon spelen en daarna verder kijken.
    Laatst gewijzigd door Basvarken; 25 juni 2018 om 11:47

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top