Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Des13(#11) oplossen in C7

    Welke greep gebruik je voor een Des13#11 die moet oplossen in een C7?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Welke jij maar geschikt vindt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peit Bekijk bericht
    Welke greep gebruik je voor een Des13#11 die moet oplossen in een C7?
    13 van de Des = 7 van C (bes) en de #11 van Des = 5 van C (g) dus die laat je liggen.
    Alleen de des daalt naar c. De f en de as van Des zou ik weglaten.

    xxx686 - xxx586 - xxx565 (VI - V - I)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Sorry maar als je al zulke rijke akkoorden tot 3 noten wilt reduceren, dan ga je toch niet de kwint gebruiken?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    13 van de Des = 7 van C (bes) en de #11 van Des = 5 van C (g) dus die laat je liggen.
    Alleen de des daalt naar c. De f en de as van Des zou ik weglaten.

    xxx686 - xxx586 - xxx565 (VI - V - I)
    Dank voor je reactie Schrevel. Ik vind het op zich een goede oplossing, ik mis echter de kleine zeven in deze vingerzetting.

    (Overigens fiets jij meteen door naar de 1 = F, zie ik? Het stuk staat echter in Es)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    De analyse van Schrevel klopt ook helemaal niet, want ten eerste kun je aan die 2 akkoorden die je geeft niet afleiden waarin t stuk staat (ik zou eerder aan Dd of Ab denken, maar ook die zijn niet erg logisch) en ten tweede is een Dd in F geen VI maar een vi. Dan zou t stuk ook eerder in F mineur staan, maar ook dat kan niet.

    De akkoorden die je geeft horen eigenlijk niet diatonisch in één majeur of mineur ladder. Ook niet in Eb

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Als je bedoelt welke vingerzettingen je voor deze twee akkoorden zou kunnen gebruiken dan zou je het zo kunnen spelen:

    Des13 (#11)
    Lage E snaar 9e fret middelvinger, D snaar 8e fret wijsvinger, G snaar 10e fret pink en B snaar 8e fret wijsvinger.
    note: je legt met je wijsvinger een kleine barré op de D,G en B snaar op de 8e fret en met je middelvinger demp je de A snaar af.

    C7
    Lage E snaar 8e fret duim, D snaar 8e fret wijsvinger, G snaar 9e fret ringvinger en B snaar 8e fret wijsvinger.
    note: die kleine barré laat je staan en met de duim demp je de A snaar.
    Laatst gewijzigd door Brad; 11 juni 2018 om 01:50

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ook hier geldt: context. Waar staat t stuk in? F harmonisch mineur? Eb melodisch mineur? Maar vooral... Wat zijn de akkoorden ervoor en erna? Wat is het tempo? Speelt er een bas mee? Spelen er andere instrumenten andere noten mee?

    Dan pas kun je een zinnig antwoord geven.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Als je bedoelt welke vingerzettingen je voor deze twee akkoorden zou kunnen gebruiken dan zou je het zo kunnen spelen:

    Des13 (#11)
    Lage E snaar 9e fret middelvinger, D snaar 8e fret wijsvinger, G snaar 10e fret pink en B snaar 8e fret wijsvinger.
    note: je legt met je wijsvinger een kleine barré op de D,G en B snaar op de 8e fret en met je middelvinger demp je de A snaar af.

    C7
    Lage E snaar 8e fret duim, D snaar 8e fret wijsvinger, G snaar 9e fret ringvinger en B snaar 8e fret wijsvinger.
    note: die kleine barré laat je staan en met de duim demp je de A snaar.
    Dank je wel Brad, dit is een antwoord waar ik wat aan heb :-). Ik heb inmiddels ook een vingerzetting bedacht die redelijk ok is, (Des 13 #11): EX-A4-D5-G4-B4-E6 en dan naar (C7): EX-A3-D2-G3-(B3)-E3

    Het enige nadeel is dat er in dit geval veel nadruk komt op de overgang van de 13 (van Des13#11 is bes) naar de 5 (van C7 is g).

    Bovendien mis ik de overgang van de 9 (van de Des13#11 is es) naar de 3 (van C7 is e). Ik zou de 13 in de bas kunnen spelen, maar dan wordt de spanning tussen de lage bes en de b in het akkoord nogal dissonant.

    Het betreft hier overigens de jazz-standard "Fly me to the moon" van B.Howard. En dan de eerste twee akkoorden van het coda.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    Damn deze titel ziet er ingewikkeld uit, tot zover mijn nuttige bijdrage.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top