Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    ideetje Bo Hansén active DI-box

    Tijd voor weer eens een zelfbouw topic om de boel wat op te vrolijken. (Active) DI-boxes zie ik hier nooit, ik heb er al eens een gemaakt maar daarover heb ik zo te zien nooit een topic gestart.

    Uitgangspunt is de Bo Hansén active DI-box, een heel simpel en makkelijk zelf te bouwen ontwerp uit 1975. Dat klinkt bij voorbaat al mojo

    Hier vind je zo’n beetje alles wat erover te melden valt, dus ik zal er niet dieper op in gaan.

    Dit is het circuit.

    De componenten zijn ook behoorlijk standaard en nog makkelijk verkrijgbaar, op de audio transformator na zal de gemiddelde belegen elektronicus alles wel in z’n laatjes hebben liggen.

    Het meest kritisch en dus ook de kostenbepalende factor is de audio transformator die als impedantie omzetter wordt gebruikt. Die heb je in verschillende kwaliteiten en dus ook prijsklassen.

    Als je je een beetje inleest over audio transformatoren krijg je het idee dat er meer fout dan goed kan gaan. Goedkope transformatoren gaan al gauw vervormen bij relatief grote signaalsterkte in combinatie met lage frequenties. Ook bij hoge frequenties kunnen problemen ontstaan. Je zit nou eenmaal met een kern met magnetische eigenschappen als hysterese en verzadiging wat eisen aan het materiaal stelt. De spoelen pikken makkelijk storing op van buitenaf. Kortom, een transformator die het hele audio frequentiebereik vervormingsarm, lineair en storingsvrij omzet wikkel je niet zomaar even.

    Qua constructie wordt daar bij de serieuzere merken als Lundahl, Sowter en Jensen allemaal rekening mee gehouden en ze zijn extreem afgeschermd met mu-metaal, maar aan die hoge prestaties hangt wel een prijskaartje. €60,- à €70,- als startprijs ben je zo kwijt als het wat moet voorstellen.

    Ik wacht nog even met het gebruik van een voorgeschreven transformator, ik heb hier toevallig een ander exemplaar liggen met o.a. 5:1 verhouding. Deze is niet afgeschermd, qua oppikken van storing hoop ik dat de gebruikte behuizing voldoende afschermt. Mocht het niet voldoen of klankmatig tegenvallen, dan is er altijd nog ruimte (op de print) voor een betere transformator.

    Zodra het printje af was heb ik heb het al getest. Ik moest m.b.v. de oscilloscoop ook nog even bekijken hoe ik de secundaire transformator wikkeling zo naar de XLR pinnen 2 & 3 bedraad, dat de audio op de uitgang uiteindelijk in fase is met de ingang.

    Het printje:





    De led zit op de achterkant en steekt verzonken door de behuizing:



    In het bakkie:



    It’s alive:





    Ik heb al even een luistertestje gedaan met m’n bas (lekker in het kritische frequentiebereik ) en hoor zo gauw niks verkeerds. Verder heb ik nog wat afschermings-testjes gedaan:

    1) De DI-box in bedrijf pal bovenop de eindversterker gelegd waar de voedingstransformator zit. Er komt dan nèt een brommetje door. Ik vind dat nog best netjes, het is de vraag of bv. zo’n Lundahl het veel beter doet. Daar kom ik maar op 1 manier achter

    2) Bij wijze van EMC-test m’n telefoon er bovenop gelegd en gaan bellen. Ik kan me nog wel een Crate combo’tje uit de jaren 90 herinneren die daarvan behoorlijk over de rooie ging, maar de DI-box schermt zo te horen deze RF-storing goed af.

    Rest mij nog de DI-box in de praktijk te gaan gebruiken om te zien of ie voldoet
    Laatst gewijzigd door Plant; 8 juni 2018 om 17:00 Reden: Plaatjes werkten niet
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top