Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 61
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Je bedoelt te zeggen dat je je twijfels heb bij de correctheid van het schema?

    De elco was zoals het schema aangeeft. Dus 1500/15

    Idd en dat hebben we hier toch aangetoont. Ik schat dat de spanning daar zo'n ruim 30V is. In dat geval raakt de elco binnen de kortst mogelijke tijd defect.

    Is de spanning wel 9.5V dan is de 470 ohm aan de beurt met zijn 5.3Watt ipv 2Watt max.

    Ik ben er nog niet uit maar ergens gaat er hier iets goed fout. Maakt het wel interessant natuurlijk want in de praktijk blijkt het te werken. Ik kan niet anders dan aannemen dat er voor de diode gewoon een goeie 40V~ staat dus is de DC waarde op de elco 60V=. Dit wil zeggen 50V= over 470 Ohm en die fikt dan lekker uit.

    Wat zien we over het hoofd

    Edit:
    Zou jij voor de zekerheid de spanning willen meten op de anode en wel met de scoop op DC stand.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 20 december 2018 om 14:44
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ja tuurlijk.

    De spanning over de anode is verre van ideaal. Het is een enkelzijdig gelijkgerichte puls dus de effectieve waarde is veel lager dan we aannemen. Als je het pun 9.5V gaat belasten zal hij flink in gaan kakken en mag je blij zijn als je die 9.5V overhoud. Ik ga nu even naar de afdeling afreageren.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ja tuurlijk.

    De spanning over de anode is verre van ideaal. Het is een enkelzijdig gelijkgerichte puls dus de effectieve waarde is veel lager dan we aannemen. Als je het pun 9.5V gaat belasten zal hij flink in gaan kakken en mag je blij zijn als je die 9.5V overhoud. Ik ga nu even naar de afdeling afreageren.
    Kakt dat dan zo erg in van 60 naar 9?

    Meten mag ook wel gewoon met een fluke toch? ;-) Hoeft toch niet perse met mn scope?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou ik wilde de golfvorm zien ondanks dat ik in mijn achterhoofd gewoon weet dat het een zuivere sinus moet zijn en toen viel het kwartje.

    Gedurende de positieve puls is er spanning. Na 10mSec is er de komende 10mSec niets. De effectieve waarde daarvan is Ut/2 ofwel 25Veff. Dan ga je nog een weerstand van 470 in serie opnemen en dan pas afvlakken met de elco. Klopt als een bus. Dat bedoelde ik met wat zien we over het hoofd want in de praktijk werkt het immers. Soms is het zooooo simpel maar zie je het niet door de eenvoud.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #35

    Standaard

    Ah super! hartstikke bedankt en ik vind het vooral leuk om het zo uitgelegd te krijgen! Top!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Had wel wat meer steun verwacht van de spiceboys maar zeker te druk met zeilen. Dan zelf maar wat gekrast.


    Ruw vervangschema Fender30 bias en +9.5V.

    De plus gelijkrichting werkt anders dan de min gelijkrichting, de cathode wordt namelijk niet direct afgevlakt maar pas na een spanningsdeler. Vandaar het verschil in opbrengst. Ook de geringe load achter de -60V is een belangrijke factor. De effectieve waarde van een enkelfasig gelijkgericht signaal is Utop/2 of in dit geval 70/2=35V. Dan volgt er nog een deler 470 - 680 waarmee de spanning ruwweg nog wordt gehalveerd. Zou de elco direct aan de cathode zitten dan wordt de spanning nagenoeg Utop wat twee keer zo veel is.




    Hier zie je de cathode van D2 waar de halve sinus staat.



    Je ziet dat tussen 10mS en 20mSec geen spanning aan de cap wordt toegevoerd.




    Hieronder de spanningen op C1 (magenta), C2 (groen) en C3 (rood). De 680 Ohm is verantwoordelijk voor het in zakken tot 18V. Waarschijnlijk is de rest van de schakeling voldoende om tot 9.5V te zakken.

    Op C1 staat de ruwe biasspanning en op C2 de gefilterde versie welke naar de biasregelaar gaat. Je ziet dat dit toch wel meer dan -60V is. Dit komt dan omdat toppen van 70V direct in de elco worden gebufferd en de belasting heel laag is.

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    al snap ik er eigenlijk weinig meer van dan dat het een versterker is die de moeite waard is om weer 'armed and ready' te krijgen, vindt ik het mooi om te lezen hoe jullie samen de boel voor elkaar krijgen.
    respect!

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Had wel wat meer steun verwacht van de spiceboys maar zeker te druk met zeilen. Dan zelf maar wat gekrast.
    Hahaha, studie en een jongedame deze keer. Zit niet dag en nacht op GN. Leuke puzzel om te lezen. Had eigenlijk niet gelijk het antwoord moeten lezen, had ik zelf nog wat kunnen vogelen.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    ..... en een jongedame deze keer......

    Alleee, das beter dan zéilen ey
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #40

    Standaard

    Super cool Cluseau! Simuleer je dat met een programma ofzo?

    Ik mis alleen de optocouplers nog en die heb ik besteld dus hoop het volgende week ofzo af te kunnen maken.
    Net wel de versterker getest nadat ik hem qua circuit weer terug naat stock heb gemaakt vorige week. jemig...holy... Ik vond m ervoor al lekker klinken (mooie cleane fender), maar dit is een hele andere dimensie! Een heerlijke overdrive zit erin! Echt zo blij dat ik deze gescoord heb en een goeie beslissing om hem terug origineel te maken.
    Dus ik ben nog even een printje met dat halfgeleider spul aan het maken.

    Ik meet nu nog 'gewoon' de volle biasspanning over die elko. Hij gaat echt pas inzakken na de balasting van de halfgeleiderschakeling?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top