Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 61
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Super cool Cluseau! Simuleer je dat met een programma ofzo?

    Ik mis alleen de optocouplers nog en die heb ik besteld dus hoop het volgende week ofzo af te kunnen maken.
    Net wel de versterker getest nadat ik hem qua circuit weer terug naat stock heb gemaakt vorige week. jemig...holy... Ik vond m ervoor al lekker klinken (mooie cleane fender), maar dit is een hele andere dimensie! Een heerlijke overdrive zit erin! Echt zo blij dat ik deze gescoord heb en een goeie beslissing om hem terug origineel te maken.
    Dus ik ben nog even een printje met dat halfgeleider spul aan het maken.

    Ik meet nu nog 'gewoon' de volle biasspanning over die elko. Hij gaat echt pas inzakken na de balasting van de halfgeleiderschakeling?

    LTspice simulatie. Pspice mag ook als het maar een recente versie is.


    Biasspanning (groene curve) zal niks aan veranderen.

    9.5V voeding (rode curve) gaat nog iets inzakken bij aansluiten van optocouplers en IC naar ik hoop voldoende. Mag absoluut niet over de 15V heen anders even begrenzen tot zeker is dat het goed gaat.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 21 december 2018 om 18:42
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #42

    Standaard

    Ik heb 12v zeners. Hoe sluit ik die aan? Moet er nog een serieweerstand bij?
    Maar da's een goeie manier toch om een zekerheid in te bouwen om de rest te beschermen?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ik heb 12v zeners. Hoe sluit ik die aan? Moet er nog een serieweerstand bij?
    Maar da's een goeie manier toch om een zekerheid in te bouwen om de rest te beschermen?

    Met anode aan massa cathode aan plus.

    Moet wel voldoende vermogen zijn hoor, een kwart wattje ga je het niet mee redden. Is idd een perfecte manier om te testen. Als het goed is moet hij onder de zenerdrempel zakken zonder serieweerstand.

    Wat wel link is bij deze schakeling is het contact in de jack. Als dat onderbreekt komt de 680 in de lucht te hangen en zal de boel weer sneuvelen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #44

    Standaard

    Oh das wel iets om rekening mee te houden....
    Dit zou de footswitch zijn:
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In het geval dat daar idd maar 9.5V staat loopt er door de 680 ohm maar 10mA. Is te doen voor de twee ledjes in de footswitch. Ik vraag me alleen af of de hele schakeling voldoende stroom trekt om de zaak te temperen. Volgens de grafiek (rode lijn) zakt hij nu in tot 18V over de 680 Ohm. De effectieve waarde D2 cath is 35V als ik het goed heb. Dan komt de deler 470-680. Houd je over 35/(470+680)x680=~20V=. Dit klopt aardig met de grafiek. De stroom daarbij is (35-20)/470=~32mA. Zak je naar 9.5V dan is de stroom door 470 Ohm (35-9.5)/470=~54mA waarvan nog 10mA door de 680 Ohm gaat. Ik vind 44mA aan de ruime kant voor een IC en wat leds maar het zou kunnen.

    Knal die zener en alle componenten er in dan zien we wel.

    Het vermogen van de zener:

    Ga ik ervan uit dat de 35Veff rieel is dan is de stroom (35-12)/470=~49mA. Het ontwikkelde vermogen in de zener is dan 0.049x12=587mW. Je zou het met een half watt zenertje even kunnen redden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    In het geval dat daar idd maar 9.5V staat loopt er door de 680 ohm maar 10mA. Is te doen voor de twee ledjes in de footswitch. Ik vraag me alleen af of de hele schakeling voldoende stroom trekt om de zaak te temperen. Volgens de grafiek (rode lijn) zakt hij nu in tot 18V over de 680 Ohm. De effectieve waarde D2 cath is 35V als ik het goed heb. Dan komt de deler 470-680. Houd je over 35/(470+680)x680=~20V=. Dit klopt aardig met de grafiek. De stroom daarbij is (35-20)/470=~32mA. Zak je naar 9.5V dan is de stroom door 470 Ohm (35-9.5)/470=~54mA waarvan nog 10mA door de 680 Ohm gaat. Ik vind 44mA aan de ruime kant voor een IC en wat leds maar het zou kunnen.

    Knal die zener en alle componenten er in dan zien we wel.

    Het vermogen van de zener:

    Ga ik ervan uit dat de 35Veff rieel is dan is de stroom (35-12)/470=~49mA. Het ontwikkelde vermogen in de zener is dan 0.049x12=587mW. Je zou het met een half watt zenertje even kunnen redden.
    Okee, dank je wel! Ga ik doen zodra alles er is.
    Wil je nog exacte spanningen weten voor de berekening?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Okee, dank je wel! Ga ik doen zodra alles er is.
    Wil je nog exacte spanningen weten voor de berekening?

    Dit zijn grofweg berekeningen en doe je alleen om een beeld te vormen zodat je weet wat je ongeveer mag verwachten. Exacte berekeningen doe je als je gaat ontwerpen en dat laat ik lekker aan Leo en zijn kornuiten over.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #48

    Standaard

    Nah, Leo is er wel een beetje klaar mee geloof ik
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Nah, Leo is er wel een beetje klaar mee geloof ik
    maar zijn kornuiten gaan door tot het gaatje. Of het er beter op geworden is heb ik zo mijn bedenkingen bij. Geef mij maar een ouwe bak hoor, geen reissue.

  10. #50

    Standaard

    Nou, ik heb echt achterlijk lang op die vactrols moeten wachten (terwijl ze op voorraad zouden zijn) maar uiteindelijk na ruim een maand binnen.
    Ik heb een printje gemaat. Ik kan zelf geen profi printen etsen etc dus op een universele print gemaakt. gaat prima. Ik zal nog wel een fotootje plaatsen.
    Alles tig keer gechecked en uiteindelijk ingebouwd en aangezet. Het resultaat was meteen positief: waar ik dacht dat die halfgeleiders meteen in rook op zouden gaan blijft alles keurig heel en op 2 schoonheidsfoutjes werkt het nog ook.

    De kanaalschakeling werk goed. Behalve als de schakelaar op het paneel op off staat dan branden beide kanaal ledjes. Nog ff checken of dat de bedoeling is.

    De reverb schakeling werkt niet. Groene ledje op de footswitch brandt niet. Reverb footswitch doet ook niks. Maar de reverb is always on (op het overdrive/reverb kanaal). Op het 1e kanaal zit geen reverb volgens mij.

    Dus die reverb wil ik toch wat aanpassen:
    -dat hij gewoon op beide kanalen werkt. Ik bedoel wat een onzin dat ie niet op het cleane kanaal werkt
    -en dat hij met de footswitch on/off te schakelen is incl led op de footswitch

    Ik puzzel er even mee.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top