Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61
  1. #1

    Standaard Fender 30 channel switching

    Ik heb een Fender 30 uit 1980 gescoord (nou je, ongeveer gekregen eigenlijk). Klinkt eigenlijk erg goed etc maar er is eea aan gemod. Dwz: alles wat met de kanaal schakeling te maken heeft is weg. Dus gewoon twee totaal afzonderlijke kanalen.

    Hier is het schema: http://ampwares.com/schematics/fender_30.pdf

    Dus ik zit me nu een beetje af te vragen wat te doen hiermee. Aan de ene kant zou ik hem helemaal origineel willen maken. Maar alles van de switching is weg. Dus het IC (neem ik aan) SYL-ECG-40938 en alle transistoren er omheen. Maar ik heb geen idee welke types dat allemaal zijn en of er nog iets te krijgen is. Google leert me erg weinig over dan IC bijvoorbeeld.
    Weet iemand daar iets van?

    Ik kan ook geen echt goede gutshots op internet vinden.

    Andere optie zou zijn iets Deluxe Rev-achtigs. En dat zou het vooral gaan om te prachtige tube-tremolo. Maar ja, dan klopt er noks meer van de knoppen layout en belettering. Dus neig toch nog steeds naar origineel maken.

    Die schema's uit die tijd vind ik ook best waardeloos. Het is te lezen, maar het kan duidelijker.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik denk dat de Fender 30 de beste amp was van mijn Fender amps.
    Ik heb nu nog een champ 600, een '71 deluxe en een '76 Princeton, ook goede amps maar geen Fender 30.
    Geen instant gratification amp, het is vrij makkelijk er een kut geluid uit te halen.
    Afijn.
    De switching lijkt me vrij gecompliceerd, het was nieuw territorium voor de techs, een van de eerste amp met channel switching überhaupt. Mesa gebruikte in die tijd een A/B switch, iets wat me voor jou ook de simpelste oplossing lijkt.
    Niet de leukste natuurlijk.
    Die reverb is wel mooi maar deelt een buis met de uittrekbare second channel gain dus eenmaal die geactiveerd lijkt het alsof er een vaatdoek tussen de galmveer vastzit.
    Ik zei al, het was allemaal nieuw voor de jongens & meisjes.
    Bij hun volgende poging voor een soort Mesa amp, de Prosonic, was dat verholpen maar die klinkt dan weer niet zo goed.
    Wel stoer als je hem weer in oude glorie kan herstellen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Weet waar je aan begint, hier zie je een darmplaatje van een 30 die ik had aangepakt, rechts het printje wat je zoekt. Heb je ook geen donder aan natuurlijk maar misschien krijg je een indruk wat je wil gaan maken. Het kan natuurlijk wel maar is het dat wel waard? Prive tijd is misschien niet zo kostbaar maar je kan de kanalen ook op andere manieren schakelen toch.







    btw het IC is niks bijzonders, van de hele moeilijke codering blijft alleen over dat het een 4093 is. Vier dual input NAND schmitt triggers in een blokje, hoe simpel kan het zijn! Onder allerlei vernoemingen overal voor een scheet en drie knikkers te verkrijgen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 juni 2018 om 13:14
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb ook de 75. Gebruik ik echt nooit, maar van mijn vader geerft. Totaal niet mijn ding.
    Maar die is echt compleet anders dan de 30. Ik begrijp ook door totaal andere mensen ontworpen.
    Ik had van de 30 wel een clips gehoord maar is volgens mij in de basis echt wel een erg goed klinkende versterker.

    Het was idd allemaal nieuw in die tijd. Net zo als de jcm800 channelswitchers. De 75 gebruikt opto couplers, maar deze 30 blijkbaar een IC om te schakelen. Ik wil het wel op de originele manier terugbrengen. Maar vraag me echt af of dat IC nog te krijgen is. Of een evt vervanger te krijgen is.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Weet waar je aan begint, hier zie je een darmplaatje van een 30 die ik had aangepakt, rechts het printje wat je zoekt. Heb je ook geen donder aan natuurlijk maar misschien krijg je een indruk wat je wil gaan maken. Het kan natuurlijk wel maar is het dat wel waard? Prive tijd is misschien niet zo kostbaar maar je kan de kanalen ook op andere manieren schakelen toch.







    btw het IC is niks bijzonders, van de hele moeilijke codering blijft alleen over dat het een 4093 is vier dual input NAND schmitt triggers in een blokje. Hoe simpel kan het zijn! Onder allerlei vernoemingen overal voor een scheet en drie knikkers te verkrijgen.
    Dank je, dat printje is idd helemaal weg. Dacht wel dat het daar had moeten zitten, want er zit helemaal niks meer onder die kap.
    Ik ga me verdiepen in de 4093 en kijken wat ik daarmee wil en kan. Dit is iig een goed begin! Dank je!

    Oh, nog een idee welke types torren het zijn?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Maar vraag me echt af of dat IC nog te krijgen is. Of een evt vervanger te krijgen is.
    zie edit hierboven, koop je per kilo



    En die goeie klank komt echt niet door dit chippie hoor. Het domme ding doet niks anders dan schakelen, kan ook met relais hoewel dit IC mijn voorkeur heeft.


    edit:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Oh, nog een idee welke types torren het zijn?
    Die torren schakelen een paar mA bij een heel lage spanning. Een eenvoudige NPN zoals een BC547 zal het perfect af kunnen handelen. Ook per kilo verkrijgbaar
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 juni 2018 om 13:26
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ik heb ook de 75. Gebruik ik echt nooit, maar van mijn vader geerft. Totaal niet mijn ding.
    Maar die is echt compleet anders dan de 30. Ik begrijp ook door totaal andere mensen ontworpen.
    Ik had van de 30 wel een clips gehoord maar is volgens mij in de basis echt wel een erg goed klinkende versterker.
    Ja, de 75 is een hard kil ding, ander soort trafo, ook mijn amp niet.
    De 30 beschouw ik nog als een Silverface, zo klinkt het ook. De serie daarna is Paul Rivera era en dan hoor je dat de eighties begonnen zijn en moet je wachten tot 1992 voordat je weer een fijne amps krijgt zoals de pro junior en de vibrasonic reissue.

    Ken je die YT filmpjes van Will van de 30? Is mijn oude amp. Heb nog wel eens gepolst of ie hem terug wilde verkopen maar no dice.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 7 juni 2018 om 13:35
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht

    Ken je die YT filmpjes van Will van de 30? Is mijn oude amp. Heb nog wel eens gepolst of ie hem terug wilde verkopen maar no dice.
    Als je dit hoort en je ogen sluit lig je ineens in het hoge gras onder een boom in de schaduw. Tussen je tanden een lange grashalm die bij het rollen tussen je tanden hetzelfde geluid maakt als de krekels om je heen. Het is 110 in the shade. Fuck, ik moet maar weer eens aan t werk
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    .. dan voeg ik bij dat beeld nog deze

    Laatst gewijzigd door Pepe; 7 juni 2018 om 15:33
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vier dual input NAND schmitt triggers in een blokje, hoe simpel kan het zijn!
    Sigworthy! A la "duizend bommen en granaten..."
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top