Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Gouden tip voor Floyd Rose eigenaressen & eigenaren

    De Floyd gebruiker herkent het vast wel:
    dat geklooi met stemmen.
    Je loopt je snaren na en tegen de tijd dat je bij de dunne e bent, kun je door het krachtenspel tussen veer en snaar weer opnieuw beginnen bovenaan.
    Eenmaal gestemd is het fijn, maar de route er naar toe is soms om gek van te worden.
    Soms schroef je de locking nuts maar weer eens los in de hoop dan maar weer van begin af aan te werken.
    Etc etc, tot je gillend en met je vuisten beukend over de grond wil rollen. God vervloekend, met het voornemen voor straf pizza te bestellen. Of lekker hard met je hoofd tegen de muur bonken terwijl je bezeten gilt: "Daar!! Daar Floyd Rose!!! DAT zal je leren HIER!! NOG EENTJE!!!"
    (Ok, wellicht overdrijf ik enigszins...)

    En dan dit:
    https://youtu.be/-juyFAG1f4I

    Enfin, ik vond het een heel erg nuttige tip.
    Gezocht:
    Peavey Triple X
    Heb je er eentje, inleveren!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Bij mijn 'floyd' kan ik er een potlood onder doen (bovenzijde) zodatie niet terug gaat als ik alle snaren eraf haal...
    Na 4 a 5 keer stemmen isie er meestal wel weer...

    Ik heb het nooit als een probleem ervaren...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Wat mij enorm frustreert is dat ie thuis prima makkelijk en snel te stemmen is, ook met nieuwe snaren. Maar live als t warm wordt enzo dan lijkt alsof dezelfde spanning anders over de snaren wordt verdeeld oid en dan moet ik de dikke E altijd weer omhoog stemmen de dunne E en de B wat omlaag, zoiets. Irritant.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JGD Bekijk bericht
    De Floyd gebruiker herkent het vast wel:
    dat geklooi met stemmen.
    Je loopt je snaren na en tegen de tijd dat je bij de dunne e bent, kun je door het krachtenspel tussen veer en snaar weer opnieuw beginnen bovenaan.
    Eenmaal gestemd is het fijn, maar de route er naar toe is soms om gek van te worden.
    Soms schroef je de locking nuts maar weer eens los in de hoop dan maar weer van begin af aan te werken.
    Etc etc, tot je gillend en met je vuisten beukend over de grond wil rollen. God vervloekend, met het voornemen voor straf pizza te bestellen. Of lekker hard met je hoofd tegen de muur bonken terwijl je bezeten gilt: "Daar!! Daar Floyd Rose!!! DAT zal je leren HIER!! NOG EENTJE!!!"
    (Ok, wellicht overdrijf ik enigszins...)
    Ik heb dat echt nooit en zeker 10+ Fr gitaren.
    Op het moment dat de brug exact evenredig aan de body staat blokkeer ik de trem en dan kun je normaal stemmen. Als hij gestemd is toplocks vast en voorzichtig de veren aandraaien tot blokkade eruit valt.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ik heb dat echt nooit en zeker 10+ Fr gitaren.
    Op het moment dat de brug exact evenredig aan de body staat blokkeer ik de trem en dan kun je normaal stemmen. Als hij gestemd is toplocks vast en voorzichtig de veren aandraaien tot blokkade eruit valt.
    ik doe het zelfde met een floyd rose back stop en een schaller sureclaw (met de sureclaw draai je de veren met een imbus strakker (of losser) en dat werkt wat constanter dan de schroeven in de tremclaw aan te draaien
    life sucks and then you die

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Wat mij enorm frustreert is dat ie thuis prima makkelijk en snel te stemmen is, ook met nieuwe snaren. Maar live als t warm wordt enzo dan lijkt alsof dezelfde spanning anders over de snaren wordt verdeeld oid en dan moet ik de dikke E altijd weer omhoog stemmen de dunne E en de B wat omlaag, zoiets. Irritant.
    Daar heb ik nou nooit echt problemen mee. Meestal zijn de snaren ontstemd omdat er 1 snaar niet klopt. En meestal heb ik gelijk de goede snaar te pakken zodat de rest ook weer goed staat na het stemmen van die ene snaar.

    Het trucje van de OP kende ik al. Werkt inderdaad erg goed.

  7. #7

    Standaard

    Bedankt! De truc van de snaarvolgorde kende ik niet. Ik heb 4 a 5 keer stemmen ook nooit echt als een probleem ervaren maar als je hiermee in 1 of 2 keer klaar bent dan is dat wel mooi meegenomen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb slechts 2 gitaren met een FR en gebruik er maar eentje. Beide ontstemmen vrijwel niet als ik de locknut aandraai en ik denk dat daar al een deel van het probleem getackeld wordt. Met nieuwe snaren moet ik na wat inspelen (of domweg aan de arm rukken) de locknut eenmalig loshalen en herstemmen. De rest doe ik met de finetuners maar da's bijna niet nodig. Fineliners draai ik altijd bijna volledig uit dus omhoog.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top