Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: magnet swap

  1. #11

    Standaard

    Ik heb de afgelopen jaren ook wel wat magnet swaps gedaan. Vooral ceramisch vervangen door A5. Bijv van de gibson 500T, wat ik een waardeloos ding vind met die grote dikke ceramische magneten. Maar dat terzijde.

    De spullen online via ebay besteld, maar nooit helemaal happy ermee geweest.
    Ik heb altijd het idee gehad dat de magneten niet volledig 'charged' waren. Hier de vraag ook wel eens gesteld hoe en wat. Maar nooit duidelijk geworden hoe ik dat kan controleren en evt zelf 'chargen'
    Het wisselen zelf is niks bijzonders aan
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Gezien jouw oorspronkelijke vraag ( en er is ook al wat over gezegd): demagnetiseren is een relatief begrip en volgens hen die het weten kunnen, zou het ternauwernood meetbaar zijn (zeker na de 20 jaar die jouw Ibanez V rondgevlogen heeft).
    Zelf heb ik een vroegere '70-s Ibanez V (zie catalogus 1971 model No 2387) waaraan nogal wat is verbouwd en waarvan met name de Super 70's ergens tegen 1980 door mij zijn vervangen door een setje toentertijd min of meer verplichte DiMarzio's.... Die hebben keramische magneten. en oorspronkelijk 13.6 kOhm. Ik merk vandaag de dag weinig 'achteruitgang' .... maar dat kan ook te maken hebben met andere effectapparaten en amps dan ik toen gebruikte. In m'n andere V heb ik SD 59 en 59 custom Hybrid Trembucker. allebei Alnico V en.. die klinken uitstekend Edoch Sinds medio april heb ik (ook) een Gibson 2016 Flying V T.... de elementen daarvan (57 Classic en Burstbucker 3) hebben Alnico II magneten waarbij de Burstbucker 3 iets meer spoelwindingen heeft waardoor die op 8.5 kOhm uitkomt. Enigszins verrassend vond ik die 57 Classic en de BB3 aanmerkelijk lekkerder klinken dan m'n ouwe DiMarzio's (ff vloeken in de tempel: ik ben achteraf nooit zo kapot geweest van die DiMarzio's ge-hyped als ze waren).... en niet veel 'zwakker' dan de Seymour Duncans..
    Maar ik heb totaal geen verstand van deze dingen dus ik lul d'r ook maar ff tegenan.

    Ik kan me dus voorstellen dat je met magneten wisseling wel wat verschil kunt bewerkstelligen maar het aantal windingen op je spoelen speelt ook een rol.
    Bijkomend aspect: ik lees in toenemende mate dat bezitters en would-be-bezitters van 'vintage' japanse gitaren die dingen volledig origineel willen houden (als ze tenminste nog origineel zijn......) Jouw V zit al (bijna) in de leeftijdscategorie dat ie door sommigen als 'Vintage' wordt beschouwd. Ik zou dus eerder een setje vervangings-elementen kopen met de magneten en spoelen van mijn keuze en de originele elementen d'r niet-gemodificeerd bij houden.

    Happy Sunny Sunday !
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    Die hebben keramische magneten. en oorspronkelijk 13.6 kOhm. Ik merk vandaag de dag weinig 'achteruitgang' ....
    In mijn beleving heeft de lading van de magneten toch niet zoveel te maken met DC resistance van de spoelen die je met je multimeter meet? Zonder de magneet hebben de spoelen ook deze waarde
    Ik zou dus niet weten hoe je de lading van een magneet moet 'meten'.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    In mijn beleving heeft de lading van de magneten toch niet zoveel te maken met DC resistance van de spoelen die je met je multimeter meet? Zonder de magneet hebben de spoelen ook deze waarde
    Ik zou dus niet weten hoe je de lading van een magneet moet 'meten'.
    Met een veldsterktemeter.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Met een veldsterktemeter.
    plus tien tekens
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top