Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard je gitaar een nieuwe kleur geven...maar hoe!

    Allereest is het leuk weer om op gitaarnet.nl te zitten
    das echt jaren geleden toen was er elke maand nog een contest oid waarin je over een backingtrack kon spelen enzo.. en veel geleerd destijds.
    Nu wat jaren later wil ik diezelfde gitaar, waar ik met die contests nooit hoge ogen mee hebt gegooid (of dat nu de gitaar was of mijn speelkunde laat ik in het midden).... pimpen...in de vorm van een swirl effect.

    Nu heb ik de de Lak Faq bekeken , gezocht op swirl en wel het 1 en ander gevodnen. zoals wrs een heleboel mensen voor me.
    echter ik zoe door de bomen het bos niet meer. er zijn zoveel manieren , ideeen ed. en ik geloof dat elke manier zijn voordelen zal hebben.
    Hetgeen ik maar niet op een rijtje krijg........is de volgorde.... en waarmee.
    op facebook lees ik dat ik de gitaar helemaal tot op het hout hoef te schuren ,maar gewoon ruw opschuren en dan een grondlaag erop en daarna trial en error gaan swirlen.

    belangrijkste voor mij is nu als stap 1 de voorbereiding. de schroeven eruit de hals eraf.. etc...
    maar dan!?? schuren, en dan primere en dan een grond laag? en hoeveel lagen van wat?
    ik lees veschillende tijden die tussen elke laag moeten zitten... en daar tussenin goed schuren....

    mocht iemand een soort overizcht hebben of in 2 regels kunnen zeggen welke logische stappen moeten owrden genomen..dan ben ik je meeeeeeeeeeeer dan dankbaar.

    Groetne.
    Geert.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    als je gitaar al gelakt hebt dan zou ik de body alleen maar schoon maken, nergens voor nodig bij swirlen om te schuren (je wilt dat het hout zoveel mogelijk al gesealed is) , je moet wel kijken of je dekkend will gaan swirlen of dat je de kleur van de body will laten doorkomen, is dat laatste niet het geval dan zou ik verder niets aan de body doen .

    voor het swirlen kun je beste bij het tuin centrum een regenton kopen zodat je een stevige bak hebt om het water in te doen,
    deze verf is prima om te swirlen
    https://www.gerstaecker.nl/Verf-Medi...armerverf.html
    (kijk ook op YouTube voor swirl filmpjes)
    druppel de verft (flinke druppel btw) de verf op het water todat het hele oppervlak goed bedekt is (de verf trekt vanzelf over het oppervlakte maar je wilt wel een niet transparante laag opbouwen en dat duurt even ) ik heb met en zonder Borax gewerkt en ik merkte eerlijk gezegd geen verschil.
    daarna met bijvoorbeeld een potlood kun je nog baantjes trekken door de verf om wat Patronen te maken (er blijft zeker wat klodders aan je potlood hangen)
    daarna (je hebt zeker 5 minuten de tijd) ga je de body onderdompelen waarbij je de body van links naar rechts beweegt (hierdoor krijg je een golfpatroon)
    als de body helemaal onder water is haal je met een stuk krant de overtollige verf van het water af en dan pas haal je de body boven water (let op de body heeft de neiging uit het water te springen, als je 2 handen nodig hebt om de body tegen te houden zorg dat iemand je helpt

    1 dag laten Drogen, grote verf klodders zo veel mogelijk proberen weg te snijden met een exactomesje, daarna bijvoorkeur met een 2K lak aflakken, waarom geen Acryl of Cellulose lak vraag je je af ? je zult merken dat het oppervlakte van je body nogal hobbelig is na het swirlen en je zult met de blanke lak een gladde laag op moeten bouwen, dat kan ook met Cellulose bijvoorbeeld maar je bent een week of 2 verder voordat je genoeg lak hebt gespoten
    succes !
    life sucks and then you die

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Zou je de body niet hoeven schuren voor een ietwat ruwer/dof oppervlak (korrel 320 oid?) in verband met hechten van de verf?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Als ik me niet vergis is dit een GN'er:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zou je de body niet hoeven schuren voor een ietwat ruwer/dof oppervlak (korrel 320 oid?) in verband met hechten van de verf?
    dat spul blijft echt werkelijk overal aan plakken dus daar hoef je niet bang voor te zijn
    life sucks and then you die

  6. #6

    Standaard

    echt super bedankt voor de reactie heren!!!
    ik heb net magic marble besteld via aduis.nl. daar stond ook een hele zut.

    nu heb ik natuurlijk de inspiratie van een demente ...dus gebruik ik google.
    om orgineel te blijven wil ik dus zoiets:
    https://www.gbase.com/gear/ibanez-ib...n-black-swirl-

    mijn huidige gitaar is zwart met wellicht een krasje maar meer niet...dus nog orgineel , ook qua lak, al weet ik niet wat voor lak dat dan dus is....
    zou ik voor het effect zoals in de link het gewoon kunnen laten voor wat het is?

    en de lak die haal ik gewoon bij de gamma oid? en hoeveel lagen raad je aan?
    ook daar zeer ik nogal wat regeltjes meerdere lagen binnen een paar uur?

    bedankt wederom!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    bij deze kun je volstaan door alleen groen op het water te gooien echter je zult dan wel een groot hoogte verschil in lak gaan krijgen (de groene Acryl gaat dan boven op de bestaande lak liggen en waar dan geen groen zit ligt de originele lak wat lager. dit kun je weer weg krijgen door heeeeeeel veel blanke lak te gaan spuiten maar beter en zuiniger is om naast de groene verf ook zwarte verf te swirlen, dan kun je nog steeds kleine hooogte verschillen krijgen maar die zijn makkelijker weg te werken)

    anyway, nee de 2k lak is niet bij de Gamma te koop, veronderstellend dat je strat in de fabriek gelakt is mag je ervan uit gaan dat het een Polyurethan is en daar kun je gewoon over heen spuiten
    ik koop zelf mijn 2k in spuitbussen bij Airbrushservices in Almere omdat ik goed ervaring heb met die lak. Zo'n spuitbus is 24 uur na "opening" houdbaar dus de "eerste" laag (die uit meerdere lagen zal bestaan) ga je in 1 dag spuiten. de eerste laag is een dunne nevel laag om een basis te creeren waar de rest van de lak aan zal hechten. Na 20 Minuten ga je om de 20 minuten een laag over de body spuiten net zo lang tot de bus leeg is.
    De lak laat je minimaal 24 uur uitharden, daarna ga je die lak vlak maken (de "eerste" laag zal zeker niet strak zijn) zodra je dat heb gedaan dan gooi je er na 48 na de eerste laag nog een bus tegen aan voor de "tweede" laag die mits goed geschuurd (de eerste laag) al vanzelf grotendeels glad zal trekken.
    de bussen zijn wel eur 25 per stuk maar ze zijn het waard (met andere lak ben je zeker 4 a 5 bussen kwijt en dan ben je net zoveel kwijt en zo'n 8 weken verder.
    als de laatste laag 48 uur uitgehard is dan natschuren (vanaf 600 grit naar 2000 grit) en dan moet je gaan polijsten wat weer een vak apart is
    life sucks and then you die

  8. #8

    Standaard

    Fred wat is deze gemeenschap zonder jou!!! echt super bedankt .
    nu weet ik wat ik moet halen en waar. jij weet waar je het over hebt dus daar vertrouw ik blind op. dit had ik zelf echt nooit kunnen verzinnen, bedenken en vinden in taal dat zelfs ik het snap!!
    voor 50 euro een goeie laag op je gitaar valt mee toch?
    ik wil dd zwart/engroen doen denk dat alleen groen het een beetje een nep effect gaat geven.

    die eerste laag dat moet ook met heeeeel fijn schuur papier volgens mij? of moet dat ook nog in een bepaalde volgorde?
    en waar haalt de meester deze zelf?

    bestaat er wellicht ook een polijst topic of zal ik tst daar maar weer ene mooie voor aanmaken

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de 2k lak wordt erg hard dus het is belangrijk dat je goed schuurpapier gebruikt, ik gebruik zelf SuperAssilex van Kovax maar dat is niet alleen superassilex tis ook superduur (en moeilijk te bestellen). Als alternatief kun je voor de eerste laag de 320 grit van 3m gebruiken (de plastic versie, te koop bij o/a Karwei) dit schuurpapier is vrijstabiel (maakt weinig onverwachtige krassen) de lak hoeft niet mooi te worden maar wel zo vlak als mogelijk.
    gebruik wel een klosje voor het schuren zodat je ook echt een vlak oppervlak krijgt. er zullen wellicht nog wel putjes overblijven maar die verdwijnen nagenoeg bij de 2e laag (en wat dan nog overblijft kun je opvullen met superlijm voor dat je gaat schuren en polijsten.

    voor polijsten, ik gebruik zelf menzerna polijstpasta (de 500 versie, als all-in Pasta https://www.ts24.nl/product_info.php...t-Gloss-FG500/) in combinatie met een schuimpolijstkop op een concentrische schuurmachine (te koop bij o/a de praxis) kun je prima professioneel polijsten.
    mijn volgorde met assilex schuurpapier is; eerst het groene papier, dan geel en dan oranje, dan slijp ik de lak met Tolecut van Kovax en dan slijpt al de krasjes uit de lak en dan is polijsten zelf een eitje
    als je geen assilex hebt dan is het 600 - 800 -1200 1800 en 2000 grit nat schuren voordat je gaat polijsten .
    life sucks and then you die

  10. #10

    Standaard

    Hoplakee !!! super bedankt
    dat polijsten wordt nog wel een dingetje zie ik wel.
    waarschijn moet i kdie stap niet overslaan, onderschatten of te snel willen doen. maar ik weet teminste nu wel wat ik moet doen en welke volgorde....

    dat had ik echt van ze , (lang zal ze leven , lang zal ze leven)... nooi kunnen vindne. ook niet als ik hier op het forum zoek
    trefworden als aflakken 2k ed geven teveel resultaten.
    dus nogmaals bedankt fred! als dit geen vette gitaar wordt.........dna wordt ik het zelf maar!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top