Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Hi end kabels: ja of nee?

    Ik zit even met het volgende: ik heb nu een paar hele goede (en ook dure) kabels aangeschaft maar is dat eigenlijk wel wat ik moet hebben? Om er achter te komen of het inderdaad is wat ik zoek moet ik natuurlijk even vergelijken met wat andere snoeren en kijken of het geluid me wel/niet bevalt. Dat ligt op zich voor de hand.

    Het punt is een beetje het volgende: het hoog wordt natuurlijk met zo'n high end kabel heel goed weergegeven, maar misschien is dat juist helemaal niet nodig? Sommige van mijn gitaren klinken al scherp van zichzelf (Tele, lp jr met p 90), sommige amps ook, dus wellicht is het helemaal niet zo erg als het snoer een beetje hoog wegsnoept. Iemand die hier gedachten over heeft? Of iemand die ervaring heeft met kabels die vroegah gebruikt werden?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Vind ik een lastige.
    High end is niet per se hoog geprijsd.
    En wat technisch de beste kabel is (lage capaciteit, minste bijgeluiden) hoeft voor jou niet het beste te werken.
    Zo hou ik van mijn monster kabels, maar technisch rechtvaardigen ze hun prijs echt niet; hoge capaciteit en best wat bijgeluiden bij versterker op standje motorhead.
    Maar het klinkt fijn, en het verbaast me nog hoe veel het scheelt (ik gebruik passieve pickups btw).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik heb hier vanalles liggen en gebruik het allemaal door elkaar en ik hoor het verschil niet. Als ik ga spelen en het klinkt niet zoals ik wil ga ik gewoon aan wat knoppen draaien. Het enige waar een kabel wat mij betreft aan moet voldoen is dat hij niet stuk gaat, dus dat ene krulsnoer uit de jaren zeventig is misschien wel de beste kabel die ik heb.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4

    Standaard

    Na een effectpedaal (dat aan staat of gebufferd is en uitstaat) is er doorgaans weinig verschil te horen.
    Van je gitaar naar je amp of pedalboard heeft de kabel zeker invloed op de frequentieresponse van je pickups.

    De kabel is de capacitive load en bepaalt de frequentie van de resonantiepiek. (niet de hoogte van de piek, dat wordt bepaald door de resistive load, nl. de parallele weerstand van je pots en de ingangsimpedantie van je eerste effect of de amp)
    Zie hier wat een verschillende capacitive load en een verschillende resistive load doet met de freqentie respons van een pickup:



    Je kan altijd extra condensators parallel schakelen met de kabel om de piek naar een lagere frequentie te brengen (via een varitone schakelaar bijvoorbeeld)
    Je kan ook altijd de hoogte van de piek aanpassen naar omlaag via je tone pot of een volume pot die gesoldeerd is als loadpot (zoals de volume pots op een Gretsch)

    Andersom gaat niet:
    Je kan de frequentie van de piek niet hoger krijgen (tenzij via een treble bleed of ptb circuit maar dan verlies je output)
    Je kan de hoogte van de piek ook niet omhoog krijgen.

    Als je van bij de start geen of heel weinig verlies hebt kan je nog wat experimenteren door gecontrolleerd zelf wat verlies in te bouwen totdat het klinkt zoals jij het wil.

    Doorgaans zijn de onderdelen al op elkaar afgestemd zodat je standaard een tone hebt die 'normaal' is en goed klinkt.
    Een pickupmaker van single coils gaat er doorgaans vanuit dat ze terecht gaat komen in een gitaar met 250k pots die gaat aangesloten worden op een effect of amp met 1M Ohm ingangsimpedantie en dat er een kabel aan gaat hangen tussen de 1000pF en 2000pF capaciteit (gerekend aan een gemiddelde van 300pF per meter standaard, goede (niet goedkope maar zeker niet dure) kabel)

    Dus als je op één van deze vlakken sterk gaat afwijken gaan dingen waarschijnlijk niet klinken zoals ze ontworpen zijn.

    Dure kabels hebben zeker niet altijd minder capaciteit ,soms zelfs veel meer, waardoor ze 'warmer' klinken...
    Dure kabels horen m.i. een 'normale' lage capaciteit te hebben (90pf per feet of zo'n 300pF per meter)
    Moeten top kwaliteit pluggen hebben en goed gesoldeerd zijn.
    Moeten uitermate duurzaam en handzaam zijn met levenslange garantie.
    Moeten er bij voorkeur 'leuk' uitzien en fijn aanvoelen.

    Aldaar mijn gedacht...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    High end = high price en zegt zelden iets over de kwaliteit. Verder kun je je natuurlijk afvragen waarom juist de kabel zo bijzonder goed moet zijn, tenslotte is je buizenversterker niet echt natuurgetrouw, je speakers nog veel minder en om over de effecten nog maar te zwijgen. Eigenlijk is het ongelooflijk dat onze helden met al die rommel nog iets fatsoenlijks op een magneetband hebben weten te zetten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ja, dat hoog in sommige gitaren kan een dingetje zijn, ik ben dan niet zo dol op de dure hifi snoeren en dan werkt een whirlwind beter die ik sowieso altijd bij me heb want ze gaan niet kapot. Itt veel andere broeders, goedkoop OF duur.
    Ik vind het opvallend hoe snel kabels de geest geven, DAT WAS VROEGER...
    Of misschien ben ik gewoon wat onstuimiger met kabeltjes.
    Ik gebruik nu vooral de Providence kabels, pluggen zijn fijn, kabel is lekker soepel, geluid ok. Kijken hoe lang dat mee gaat.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik heb vooral Spectraflex kabels. Al jaren geen problemen mee.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb echt idioot lang zeker 15 jaar) met een gitaarkabel gedaan, soepel spul met zelf gesoldeerde Neutriks eraan...... en ineens was het gebeurd. Tegenwoordig alleen goedkoop spul van Thomann en consorten. Zo'n euro per meter met plug

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik gebruik tussen mn fx unit en de amp Klotz kabels, 14 euro per stuk van 3 meter. Van gitaar naar amp draadloos.
    Die klotz kabels zijn soepel, gaan niet in de knoop en oerdegelijk. Zeker een aanrader!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Klotz degelijk? Dan hebben ze hun best gedaan tov toen ik 18 was, zo'n 19 jaar geleden. Ik herinner me een verpakking met een pistool waarmee op een kabel geschoten werd. En die dingen gingen nog geen twee weken mee. Kreeg van de winkel wel elke keer netjes een nieuwe, tot ie het zat werd na de zoveelste "wat doe jij toch met die kabel".
    Ik las destijds in het boekje van een Pantera CD dat die gesponsord werden door spectraflex. Dus zo'n kabel maar eens opgesnord, en die kabel leeft ook nog steeds, al is die nylon gevlochten mantel hier en daar zo goed als weg.
    Maar ik vind de Monster fijner.
    Als ik nu een gitaarkabel zou moeten hebben zou ik denk ik de sommer cable spirit llx met neutrik kabel nemen. Fijne kabel, en flink goedkoper dan Monster (alhoewel die een paar jaar geleden nogal duurder waren volgens mij).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top