Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: HSS bedrading

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard HSS bedrading

    Ik ga mijn london city stratje van een HSS configuratie voorzien maar zit een beetje met de bedrading.
    Humbucker wil graag 500k pots en single coils 250k pots. Ik zat te denken aan 2x volume, 1x tone.
    Humbucker een 500k volume pot, single coils samen een 250k volume pot en dus 1 tone.
    Ik vond dit schema al:


    Maar hier zit dus een master tone op. In hoeverre beïnvloed een 500K tonepot de tone van een single coil en in hoeverre een 250k tonepot die van een humbucker? Is het met een paar weerstanden zo te maken dat de singles 250k zien en de humbucker 500K? Als dat niet te doen is dan heb ik liever de tonepot alleen voor de single coils, of de humbucker. Wat moet ik in dit schema aanpassen om de tonepot dus niet voor beide te krijgen?
    Laatst gewijzigd door Jasper.; 22 mei 2018 om 22:42

  2. #2

    Standaard

    Is het niet eenvoudiger om 1 volume en 2 tone pots te doen? Bij het standaard HSS schema hebben de neck en middle pups dan beide een eigen tone regeling en de bridge geen.

    Seymour Duncan heeft wel schema's op de site voor zo'n beetje elke mogelijke config.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Nee want dan heb ik een master volume en dat is iig een compromis qua 500k/250k

    SD site heb ik al gekeken. Qua Hss bedradingen valt het aantal me daar wat tegen.

    Edit: Als ik naar dat schema uit de eerste post kijk, is het dan zo simpel om de tonepot van de switch los te maken en in plaats daarvan aan de volumepot van de humbucker of single coils te solderen?
    Laatst gewijzigd door Jasper.; 22 mei 2018 om 22:49

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Edit: Als ik naar dat schema uit de eerste post kijk, is het dan zo simpel om de tonepot van de switch los te maken en in plaats daarvan aan de volumepot van de humbucker of single coils te solderen?
    Ja.

    De tonepot zit in het schema goed beschouwd parallel over de output jack en heeft overal invloed op.
    Door de hot van de tonepot naar de output (middelste lug) van een volumepot te solderen, is de tonepot alleen werkzaam op die potmeter en dus alleen op de humbucker of alleen op de 2 single coils.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    En toch he....probeer ook eens de 500k bij je single coils.
    Ik ben geen single coil connaisseur, maar mijn hss strat (bare knuckle nailbomb & 2 irish tours) knapte enorm op met een mastervolume op 500k.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Humbucker wil graag 500k pots en single coils 250k pots.
    Dit is geen wet hè. Je kunt prima 500k gebruiken voor single coils.
    Je belast met 500k een element wat minder en dat zal op de maximale stand wat meer hoog opleveren. Bij terugregelen van volume, zul je met name midden in het bereik (hoogste uitgangsimpedantie) juist extra hoog verliezen. Die impedantie vormt met je kabelcapaciteit een hoog-af filter en dat snoept dan bij 500k weer meer hoog weg dan met een 250k potmeter.

    En andersom voor 250k i.p.v. 500k.

    Het zal afhangen van de gebruikte elementen en je smaak wat je fijn vindt klinken en regelen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Als dat niet te doen is dan heb ik liever de tonepot alleen voor de single coils, of de humbucker. Wat moet ik in dit schema aanpassen om de tonepot dus niet voor beide te krijgen?
    Het lijkt erop dat je de functie van de tonepot helemaal niet belangrijk vind, "als ie maar ergens aanhangt waar de waarde klopt".
    Als je hem dan toch niet gebruikt, maar wel het gat dicht wil hebben, laat hem dan onaangesloten of laat hem master tone met 500k zodat ie vol open zo min mogelijk invloed heeft en je hem toch nog overal op kunt gebruiken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Of 1 volume, 1 tone en een switch om je pots te by-passen. Of een kill-switch afhankelijk van je stijl.
    Je kan ook denken aan het splitten van je humbucker (switch)...

    Het bypassen van de pots levert het 'echte' pickup geluid (minus invloeden van je kabel). Je zal horen dat het net weer wat helderder gaat klinken. Ik ben een fan

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Nee want dan heb ik een master volume en dat is iig een compromis qua 500k/250k

    SD site heb ik al gekeken. Qua Hss bedradingen valt het aantal me daar wat tegen.

    Edit: Als ik naar dat schema uit de eerste post kijk, is het dan zo simpel om de tonepot van de switch los te maken en in plaats daarvan aan de volumepot van de humbucker of single coils te solderen?

    Het (standaard)idee is natuurlijk om 500k volumepot te gebruiken en het hoog bij de singles te beteugelen met ieder een eigen tonepot hè.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het lijkt erop dat je de functie van de tonepot helemaal niet belangrijk vind, "als ie maar ergens aanhangt waar de waarde klopt".
    Als je hem dan toch niet gebruikt, maar wel het gat dicht wil hebben, laat hem dan onaangesloten of laat hem master tone met 500k zodat ie vol open zo min mogelijk invloed heeft en je hem toch nog overal op kunt gebruiken.
    Dit wilde ik graag weten. 500K tonepot heeft dus niet heel veel invloed op de sound.

    Bedankt iedereen voor de input. Food for thoughts. Ik denk dat ik gewoon lekker ga experimenteren. Ik begin de switch ook iets beter te begrijpen.
    Heb ook al aan een 250k/500k concentric pot gedacht. De link van telerocker kan ik niet bekijken maar ik heb de Suhr wiring ook al voorbij zien komen. Leek me nog wat ingewikkeld.
    Laatst gewijzigd door Jasper.; 23 mei 2018 om 12:05

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top