Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Hoofdtelefoon en nagalm

    Ligt dat nu aan mij, of maakt het verschil uit voor de beleving van galm in een mix, of je over speakers of over hoofdtelefoon luistert?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als je over de speakers luistert, hoor je ook de akoestiek van de ruimte waar die speakers in staan. Bij een hoofdtelefoon niet.

  3. #3

    Standaard

    Klopt. Over hoofdtelefoon hoor ik meer galm. Met name bij dingen waar ik veel galm mooi vindt, dan is het over de speakers lekker, maar als je op hoofdtelefoon luistert verzuipt het. Dat zou betekenen dat de ruimte galm vermindert... Op zich luister ik hier altijd in een nearfield situatie. Mijn muziekkamer is simpelweg te klein om ver van de speakers af te zitten.

    Best wel tricky, sommige dingen vind ik dan over speakers weer te droog worden, als je ze aanpast op hoofdtelefoon.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een ruimte absorbeert eigenlijk vrijwel altijd geluid en met name galm zal daar dan gedempt worden. Koptelefoon wordt door velen a;s eerlijker gezien, maar ik denk dat je het meer als een andere vorm van luisteren moet beoordelen. Ik speel de laatste tijd met in-ears maar nog steeds op een echte versterker. Hetgeen ik in m'n oortjes hoor is toch ruim verschillend van wat ik hoor als ik m'n oortjes uitdoe.

  5. #5

    Standaard

    Side issue, ik speel daarom ook helemaal niet graag met hoofdtelefoon op. Ook bij akoestische opnames zet ik de hoofdtelefoon alleen bij overdubs op. Ik hoor zoveel hoog via hoofdtelefoon dat ik er minder goed door speel. Met name omdat daar ook veel van de bijgeluidjes zitten. Het idiote is dat ik er bij terugluisteren dan geen last van heb. Maar als ik met hoofdtelefoon op opneem, heb ik de neiging voor elk piepje en schuifje de opname te stoppen en het opnieuw te doen. Dat werkt niet...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top