Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard Piezo combineren met gewone pick-ups.

    Hallo!

    Even een vraagje voor de zekerheid:
    Als ik een piezo met een gewone singlecoil wil combineren, maar wel met beide een eigen, aparte jack, is dat gewoon een kwestie van een toggle switch?

    Groet,
    Jeroen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Misschien moet je eerst even uitleggen wat de bedoeling is.

  3. #3

    Standaard

    Misschien inderdaad wat onduidelijk.
    Ik heb een gitaar met een piezo en een magnetische pickup. Nu samen op dezelfde ingebouwde preamp op de gitaar. Maar ik wil de singlecoil naar een aparte versterker sturen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Dus 2 aparte elementen (SC + piëzo), 2 aparte jacks en 2 aparte versterkers. En dan wil je ergens (in de gitaar?) kunnen schakelen. Moet dat dan SC / SC + piëzo / piëzo zijn?

    Bedenk wel dat je als je 1 van beide schakelt, je de andere mute en niet een signaalpad onderbreekt en een versterkeringang open laat.

    edit: Delen de elementen nu 1 preamp? Dan moet je dus zowel voor als na de preamp omschakelen.
    Laatst gewijzigd door Plant; 20 mei 2018 om 19:10
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Of een potmeter tussen de 2.

  6. #6

    Standaard

    Hoi Plant en Erik.

    Sorry voor de late reactie, maar kreeg geen email dat er een reactie was geplaatst :-)

    Ik wil inderdaad schakelen tussen de SC en de piezo. Ik wil ze niet samen aan. Dus de een of de ander.
    Nu delen ze inderdaad een pre amp op de gitaar. Maar de SC mag daar vanaf en direct naar een aparte output (desnoods nog via een volumepot).
    Dus ik denk dan een tweewegschakelaar na de preamp (waar alleen de piezo nog op zit).
    Of is dat te simpel gedacht?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SNiXMusic Bekijk bericht
    Hoi Plant en Erik.

    Sorry voor de late reactie, maar kreeg geen email dat er een reactie was geplaatst :-)

    Ik wil inderdaad schakelen tussen de SC en de piezo. Ik wil ze niet samen aan. Dus de een of de ander.
    Nu delen ze inderdaad een pre amp op de gitaar. Maar de SC mag daar vanaf en direct naar een aparte output (desnoods nog via een volumepot).
    Dus ik denk dan een tweewegschakelaar na de preamp (waar alleen de piezo nog op zit).
    Of is dat te simpel gedacht?
    Een blendknop? Naar links piezo, helemaal naar rechts single coil.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8

    Standaard

    Zou kunnen. Zelfde principe als een schakelaar. Maar dan vind ik een schakelaar fijner.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Kun je dat niet beter in een pedaaltje bouwen?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SNiXMusic Bekijk bericht
    maar wel met beide een eigen, aparte jack, is dat gewoon een kwestie van een toggle switch?
    Een simpele oplossing zou dus zijn om de gitaarkabel uit de ene output jack te trekken en in de andere te steken...
    Maar...:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SNiXMusic Bekijk bericht
    Maar ik wil de singlecoil naar een aparte versterker sturen.
    dan zou de piezo ook naar de versterker voor de single coil gaan...
    Ik veronderstel dat dat de reden is dat je twee output jacks wil?

    Ik zou een toggle 'killswitch' maken die of de piezo of de single coil mute.
    Een simpele SPDT toggle switch waarbij de massa van beide pickups op de middelste lug hangt en de signaaldraden van de twee pickups ieder op een buistenste lug.
    Op die manier is het alsof beide pickups een volumeknop hebben waarbij je met de switch het volume van één helemaal naar 0 draait.

    Als je een ON/ON switch gebruikt zijn er twee standen en is altijd één van de twee pickups gemuted.
    Als je een ON/OFF/ON switch gebruikt dan heb je een 'middelste' stand waarbij je beide pickups tegelijk kan gebruiken want de middelste lug met de massa is dan aan geen van de twee signaaldraden verbonden.

    Indien dat een aardelusprobleem oplevert moet je een DPDT switch gebruiken waarbij je de signaaldraden schakelt zodat in één stand de ene outputjack verbonden is en de andere niet en in de andere stand net omgekeerd.
    Laatst gewijzigd door jan7; 22 mei 2018 om 14:07

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top