Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Treble bleed op es 335

    Hallo allemaal ff kort voorstellen ik ben een ouwe rocker bijna 60 en Alvin Lee fanaat.
    Op mijn Alvin Lee es 335 zitten 57 classic p.u .
    Aangezien ik geen pedalen gebruik is het voor mij erg belangrijk dat bij het terug draaien volume mijn toon helder / clean wordt
    Nu heb ik bij Elferink guitars wel al een treblebleed laten plaatsen maar het resultaat blijft niet helemaal lekker wel iets beter .
    Nu de vraag wat is de beste treble bleed bij een classic 57 p.u

    Ik speel over een Marshall 74 top non master vol.+Power brake .
    Bedankt alvast Hein Henderson

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    De werking van je treble bleed heeft aux principe niks te maken met je pickups of amp maar met de waarde die je gebruikt voor je bleed.
    Je kan zelf experimenteren maar er is ook genoeg over te lezen. Het is meer een kwestie van finetunen wat je zelf goed vind werken.

    Om maar eens wat te noemen:
    Mijn Jaguar verliest vrij snel zijn tophoog wat in die gitaar goed werkt
    De TVJones in mijn Carmalita heeft een treble bleed die absoluut geen toonverandering geeft
    Mijn Les Paul heeft een 50's wiring zodat ik daar helemaal geen treble bleed nodig heb
    Bij een paar teles en strats heb ik de load verwijderd, bij een paar andere gebruik ik een treble bleed.

    Je ziet er zijn meerder wegen die naar Rome leiden en het hangt er ook van af of je met de auto, de fiets of lopend bent.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 20 mei 2018 om 19:46
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Het is idd geen 'one size fits all' oplossing. De tonesuck wordt bepaalt door hoe je gitaar zich onder belasting gedraagt. Voornamelijk kabelcapaciteit (condensatorwerking) en die laatste hangt af van kabelfabrikaat en lengte van de kabel. Een kabel heeft namelijk een capaciteitswaarde per meter, bijv. 100pF/m.

    Met de treblebleed condensator compenseer je als het ware de kabelcapaciteit en moet je afstemmen op de kabel die je gebruikt. Heb je een optimale treblebleed condensatorwaarde voor een bepaald merk kabel van 3 meter erin gesoldeerd en gebruik je vervolgens zo'n kabel van 1 meter of 5 meter dan krijg je overcompensatie (het geluid wordt zelfs helderder bij terugdraaien) of te weinig compensatie (nog steeds wat tonesuck).

    Belangrijk is dus afstemmen op de kabel en die altijd gebruiken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het is idd geen 'one size fits all' oplossing. De tonesuck wordt bepaalt door hoe je gitaar zich onder belasting gedraagt. Voornamelijk kabelcapaciteit (condensatorwerking) en die laatste hangt af van kabelfabrikaat en lengte van de kabel. Een kabel heeft namelijk een capaciteitswaarde per meter, bijv. 100pF/m.

    Met de treblebleed condensator compenseer je als het ware de kabelcapaciteit en moet je afstemmen op de kabel die je gebruikt. Heb je een optimale treblebleed condensatorwaarde voor een bepaald merk kabel van 3 meter erin gesoldeerd en gebruik je vervolgens zo'n kabel van 1 meter of 5 meter dan krijg je overcompensatie (het geluid wordt zelfs helderder bij terugdraaien) of te weinig compensatie (nog steeds wat tonesuck).

    Belangrijk is dus afstemmen op de kabel en die altijd gebruiken.
    Bedankt voor je reactie ik ben met kabels aan het experimenteren geslagen maar hier merk ik toch erg weinig verschil hoor het blijft doffig niet helder .
    Groet Hein

  5. #5

    Standaard

    Ik heb zelfs al een 50ties wiring laten plaatsen in Antwerpen bij de Guitar bar werd het ook niet beter van .
    Dat fine tune zal het inderdaad wel zijn maar is een rot klus bij een es 335 .
    Bedankt voor je reactie trouwens groet Hein

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top