Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Tijdens of na de opname?

    Algemeen geaccepteerde wijsheid lijkt dat je bij het opnemen met microfoon het allemaal zo goed mogelijk wilt hebben...

    Voor wat betreft het brongeluid, en de plaatsing van de microfoon(s) is dat ook volstrekt helder.

    Maar hoe zit dat met EQ en evt. compressie? Is het niet het meest voor de hand liggend om dat pas NA de opname te doen? Dan heb je het meest ongekleurde signaal op band of schijf lijkt mij.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Dat. Als je teveel compressie tijdens opname hebt gebruikt, krijg je dat achteraf niet minder. Zo goed mogelijk onbewerkt opnemen en dan pas dingen doen die ook nog ongedaan gemaakt kunnen worden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zo onbewerkt mogelijk ja en voldoende signaal insturen.

  4. #4

    Standaard

    Voldoende signaal is digitaal natuurlijk al snel aanwezig... tapesaturatie hebben we niet meer. Zal vast ook wel een plugin voor zijn. Is er eigenlijk al een plugin die de compressie van een cassettedeck digitaal nadoet?

    Compressie lijkt me ook wel duidelijk beter achteraf. Maar hoe zit het met EQ, als je via mengtafel opneemt gok ik dat de meeste opnames niet met alle EQ knopjes neutraal gedaan zijn. Maakt dat nog verschil uit, of je die EQ voor of na de opname doet?

  5. #5

    Standaard

    Waarom zou je dat allemaal willen, als je het achteraf kunt doen ?
    Lijken mij voldoende plug-ins, dan wel standaard effecten voorhanden waarmee je kunt werken.
    Wat je via de tafel opneemt kan je niet meer corrigeren/aanpassen, toch ?
    Het is wat anders als je live speelt. Dan zouden dat soort effecten misschien wel handig/nuttig kunnen zijn.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  6. #6

    Standaard

    Dat vraag ik me dus af, of het qua EQ nog uitmaakt of dat vooral al gebeurt of niet. Heb toch zo'n vermoeden dat er bij het klaarzetten van de spullen in een studio meer gebeurt dan alleen de microfoons ervoor. Met name bij drums kan ik me voorstellen dat er al wat EQ wordt ingeregeld. Ik weet alleen niet of dat dan voor het afluisteren is, of dat het ook gelijk meegaat op de opname.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bij live opnames worden de signalen via de inserts vóór de preamps al afgevangen dus ik kan me zo voorstellen dat droog (zonder eq) toch wel de manier is.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    Maakt wel uit, want 'opgenomen EQ' kun je idd niet zomaar ongedaan maken. En als je mixt wil je toch een zo puur mogelijk signaal om zo flexibel mogelijk te bewerken?

    En volgens mij zijn de EQs van input channels in de studio bij zo'n multitrack veelal alleen maar low en high cut. Op mengpaneel en output channels heb je wel meestal parametrische EQ

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Dat vraag ik me dus af, of het qua EQ nog uitmaakt of dat vooral al gebeurt of niet. Heb toch zo'n vermoeden dat er bij het klaarzetten van de spullen in een studio meer gebeurt dan alleen de microfoons ervoor. Met name bij drums kan ik me voorstellen dat er al wat EQ wordt ingeregeld. Ik weet alleen niet of dat dan voor het afluisteren is, of dat het ook gelijk meegaat op de opname.
    Als je instrumenten individueel beluistert zou ik sowieso nog niks gaan kleuren, dat moet je doen als het plaatje compleet is zodat je het op elkaar kunt afstemmen.

    'We' kennen allemaal het probleem wel dat als je alleen speelt een lekkere sound uit de gitaarversterker komt, maar deze er niet doorheen prikt als de gehele band speelt. Dan moet er alsnog meer mid in.

    Neem je in 1x de hele band op en heb je het totaalgeluid, dan kun je misschien al bij opname wat EQ toevoegen. Ben je spoor voor spoor aan het opnemen dan zou ik vooraf geen EQ gebruiken en pas toepassen als alles compleet is.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Daar is geen enkele reden voor. Gewoon alles recht opnemen met voldoende level (óók belangrijk als je digitaal opneemt) en daarna afmixen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top