Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard Carbon halsversteviging

    Carbon versteviging van een hals ipv een truss rod, is dat deugdelijk ?

    Praktisch gaat het over een resonator/tenorgitaartje met een mahoniehalsje ; kam tot blad is 250 mm lengte ( mensuur 50 cm ), Toets wordt wengé of palissander.
    Vier snaren, dus amper noemenswaardige spanning.

    'k Vraag me zelfs af of er een truss-rod in moet ? Veel valt er niet te regelen.

    Zou het zinvol zijn om een stuk carbon 300 x 3.6 x 8 mm rechtop in de hals vast te zetten (gefreesd kanaal+epoxy) of lijkt zelfs dat totaal overbodig ?
    F.

  2. #2

    Standaard Carbon versteviging zinvol ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    Vier snaren, dus amper noemenswaardige spanning.
    Hallo F.,

    Eigenlijk geeft je zelf het antwoord al - voor de trekkracht van de snaren heeft het nauwelijks zin.
    Maar waar je wel aan zou kunnen denken is mogelijk kromtrekken of torderen van het gebruikte hout.
    Ik weet niet wat de herkomst is van het hout dat je voor de hals gaat gebruiken, maar hout van de reguliere houthandel is minder grondig gedroogd dan wat normaal voor instrumentenbouw gebruikt wordt. Dus de stabiliteit is minder goed te voorspellen.

    Een carbon versteviging zou dit risico kunnen verkleinen.

    Greetz,

    Han.
    --
    dadgad (and other open tunings).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dadgad Bekijk bericht
    Maar waar je wel aan zou kunnen denken is mogelijk kromtrekken of torderen van het gebruikte hout.
    Toch denk ik dat dit nogal overschat wordt.
    Ik heb verkeerd gemonteerde houten planken stalen kokerframes om zien buigen, en kromtrekkend hout lijmtangen kapot zien trekken.
    Als het hout een heel klein beetje trekt zal het best wat doen, maar als het hout echt wil? Dan hou je dat niet, of het hout scheurt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    't hout ligt hier al dertig jaar stof te vangen, dus 'k reken erop dat het intussen z'n gangen gegaan is, en hopelijk ver uitgeblust.
    't Is meer uit principe - zoals de gedachte dat naar 't weerbericht luisteren zin heeft - dat ik er éen of andere stabilisatie zou inproppen.
    Bedankt voor de bevestigende input, weer een kwartier gewonnen.
    F.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top