Beste collega bouwers en kenners,
Ik koop regelmatig oude snaarinstrumenten op de rommelmarkt die in abominabele staat zijn om ze in mijn atelier weer tot leven te wekken. Zo kon ik recent enkele banjolino's op de kop tikken.
Bij het instrument waar het hier om gaat was de schade gering. vel kapot en snaren er af. De kam was er bij, die was aan de hals getaped.
Nu heb ik het instrument gans opgekuist. En dit instrument heeft een onmogelijke actie. die kan nooit zo bespeeld zijn geweest (hoewel er wel wat sleet op het fretbord zit, dus er is echt wel op gespeeld.)
Ik heb foto's gemaakt om het te tonen. aan de twaalfde fret is er misschien wel 12 mm actie. en achteraan lopen de snaren tegen het vel. het lijkt alsof de opbouw veel te hoog komt. Hoewel ik de metalen opbouw op geen andere manier zie te monteren dan dat het nu is...
Het vel is nu een mylar-tyvek vel. Het zal misschien nog wel een mm of twee indeuken, maar dat lost het probleem echt niet op.
De banjo komt uit een winkel in mijn dorp. De winkel is al dertig jaar gesloten, maar ik kende hem, en hij verkocht geen rommel en was zelf muzikant. Hij zou dit nooit zo verkocht hebben.

Ik kan als gitaarbouwer wel oplossingen bedenken (de blokjes waar de ring op ligt lager plaatsen) Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?????

HELP ik zie het niet.

Groetjes, Hans

origineel:








onderkant



de montage blokjes waar de ringen op komen




de snaren lopen tegen de ringen aan