Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Smoorspoelen en uitgangstrafo's

    Gewoon 's een stellinkje om oeverloos over te lullen en zo. Ik heb zelf al ondervonden dat het vervangen van een uitgangstrafo en/of smoorspoel, of het toevoegen van een smoorspoel van betere kwaliteit, behoorlijk wat invloed op het geluid, of beter, de 'feel' heeft. In mijn geval betrof het een Mercury Magnetics trafo en smoorspoel in een Marshall 2266. Ik heb, aan de hand van die ervaring, ook wel 's zitten denken aan de Heyboer trafo en spoel in m'n Splawn te vervangen voor Mercury Magnetics. Ik ga het niet doen, gaat me net even te ver en Heyboer schijnt ook wel echt topspul te zijn. Maar ik ben wel 's nieuwsgierig hoe mensen denken over het vervangen en de impact ervan. Er zijn wel wat kampen in deze weet ik. Zeg het maar. Kurksnuiverij? Of juist niet? Of geen kurksnuiverij, maar de uitgave is het niet waard?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Volgens mij is een spoel zeker de moeite waard! Maar een spoel is een spoel, en wat anders dan een trafo, de goedkoopste die je kunt vinden met de juiste waarden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Volgens mij is een spoel zeker de moeite waard! Maar een spoel is een spoel, en wat anders dan een trafo, de goedkoopste die je kunt vinden met de juiste waarden.
    Beetje kort door de bocht vind je niet?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Ja? Weet ik niet, blik lijkt me moeilijker van slechte kwaliteit te krijgen dan goed materiaal, of is dat niet zo? Maar ik moet niks van MM hebben, way too expensive, hou ik niet van. Ga misschien wel een AC30 OT bij ze halen, kan ik binnenkort stereo AC30'en.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    'Way too expensive' vind ik dan weer geen maatstaf voor kwaliteit. Andersom ook niet trouwens. MM heb ik wel als kwaliteit ervaren hoor. Ik ben ook meestal wel van de centjes, maar als het een goeie investering is, want veel betere kwaliteit, dan heb ik het er wel voor over. Mits nog wel binnen budget uiteraard. Of een choke weinig uitmaakt, behalve het toevoegen er van, ik ben technisch weinig onderlegd, maar er zal toch wel enig kwaliteitsverschil zijn?

    Dit is wat Dr. Tube op z'n site zegt over MM choke en trafo wissel:

    * Minder "scherp" geluid (geen "oorpijn" hoog meer) vooral bij hogere volumes.
    * Betere tonale balans tussen het laag, mid en hoog.
    * Minder "gruis".
    * De harmonischen zijn beter te horen.
    * Palm muted notes zijn beter te horen.
    * Flagioletten & feedback gaan "zingen" in plaats van "gillen".
    * Het verschil tussen de verschillenden merken en typen buizen (en andere componenten) is (veel) beter te horen.
    * In een live situatie "snijdt" het gitaar geluid beter door de mix zonder dat de amp harder hoeft.

    Ik moet eerlijk zeggen, ik heb het ook wel zo ervaren. Maar wat de meeste invloed had, ik heb geen idee. Een choke toevoegen maakt al verschil, maar hoeveel, geen idee... Mijn ervaring was in ieder geval zeer zeker erg positief wat betreft MM.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Moet wel onzin zijn wat dr.tube schrijft
    De uitgangstransformatoren zijn van zeer mooie kwaliteit, heb ik altijd begrepen, als je het hoort is het die paar honderd euro extra altijd waard. Hammond maakt ook goed spul, misschien als je 'm naar specs laat wikkelen dat je goedkoper uit bent. Dat zal Trump leren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top