Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Seymour Duncan SH-5 / TB-5 (metal) ervaringen?

    Goedemorgen,

    Ik heb sinds dit weekend een mooie Seymour Duncan TB-5 (=SH-5 maar dan F-spaced) in mijn Jackson Randy Rhoads.

    Het element wordt wel gezien als 1 van de betere/beste metal-pickups.

    Mijn referentie was bijv. Gary Holt (Exodus) die er een geweldig geluid mee heeft.

    Toch ben ik nog erg zoekende...
    Ik vind hem wat bassig... Krijg er nog zeker niet de wauw-factor mee.
    Ben EMG81's gewend en vind hem daarom nu nog niet zo strak en diep.

    Iemand ervaring met dit pickup, liefst (thrash)metal gitaristen?

    En zo ja, wat is jullie pickupheight zo'n beetje? Ik merk dat ik daar ook nog erg mee aan het klooien ben.
    Lager maakt hem geloof ik strakker maar dan ook weer zwakker.


    PS: randvoorwaarden: ja, ik heb ervaren metal-strakheid in mijn handen, ja ik heb een goeie amp & cab en goed geluid, etc. Mijn vraag richt zich echt zuiver op dit pickup.

    Bvd!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Even een algemene rant, niet maar jou persoonlijk. Tegenwoordig is iedereen helemaal los over pickups, alnico, houtsoorten etc etc. Ik zie mensen hele verhalen houden op bijv YouTube over pickups swappen voor die en die etc en dan hoor ik ze spelen en dan denk ik "besteed je geld liever aan lessen". Ja, met extreem kutte pickups zonder definitie kun je geen metal spelen, maar dan hebben we t echt over rommel. je kunt met ALLE Seymour Duncan, DiMarzios, IronGears, Entwistles etc etc eigenlijk wel metal spelen. Je kunt zelf met een Fender djenten. Als je er geen goed geluid uit krijgt, moet je gewoon OEFENEN met sounds maken en niet denken "die en die artiest heeft een dikke sound, dus ik koop 5% van zijn complete signal chain en dan klink ik als hem". Neem bijv zo'n geluidsguru als die Ola Englund, die kriigt uit een hollowbody en een pakje sigaretten nog een dikke sound.

    Verder, nu wel aan jou gericht al eens geprobeerd een dikke low-pass op 50 tot zelfs ergens richting de 200 Hz als eerste in je keten toe te passen? Haal al die bassen eruit vóór de oversturing, en voeg er later weer wat toe? Werkt als een tiet en is min of meer een standaard trucje.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Ik lees nu je PS pas. Feel free om mijn post als offtopic weg te zetten

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.963

    Standaard

    Ik heb de SH5 gehad, vind het niet persee metal pickup bij uitstek. Dan zou ik eerder aan een SH6 denken, ook deze heb ik gehad en voelen veel strakker en meer gedefinieerd aan dan de SH-5 in mijn oren.

    Met de SH5 moet ook zeker een goede metalsound te krijgen zijn, maar ik kan me wel indenken dat het in vergelijking met een EMG een ander beestje is.
    Zelf zou ik denk ik voor thrash metal ook de SH4 een goede optie vinden. Iets minder high output, maar vaak krijg je daar wel wat betere definitie voor terug.

    Element hoogte is gewoon even spelen. Sommige elementen doen het goed kort op de snaren, sommige net wat dieper. En daarnaast heel erg smaak afhankelijk. Te dicht bij wordt het wollig vind ik, te ver af dan ga je hoog kwijtraken.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Als je er geen goed geluid uit krijgt, moet je gewoon OEFENEN met sounds maken en niet denken "die en die artiest heeft een dikke sound, dus ik koop 5% van zijn complete signal chain en dan klink ik als hem".

    Verder, nu wel aan jou gericht al eens geprobeerd een dikke low-pass op 50 tot zelfs ergens richting de 200 Hz als eerste in je keten toe te passen? Haal al die bassen eruit vóór de oversturing, en voeg er later weer wat toe? Werkt als een tiet en is min of meer een standaard trucje.
    Hahaha, helemaal eens hoor, serieus!
    Maar ik hoop gewoon als feit even mee te mogen geven dat ik daar echt wel voorbij ben.
    Nee, ik zoek geen Exodus geluid, ja ik stop erg veel tijd in het "maken" van mijn eigen geluid.
    Juist daarom ben ik ook afgestapt van je suggestie (een tubescreamer oid ervoor dat de bassen al af kapt).

    Ik kwam erachter dat een EMG direct in mijn 5150 en inderdaad vervolgens MOEITE stoppen in het exact opzoeken hoe het perfect klinkt op mijn hand, mijn aanslag, mijn kracht in de arm etc, een veel mooier geluid op leverde.

    Ik hoop er alleen middels de TB-5 nog net iets meer uit te kunnen halen (een zekere extra grom in de mids).
    En, wie weet, is de conclusie dat de EMG gewoon mijn eindhalte is.
    Maar ja, stilstand is achteruitgang he...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JGD Bekijk bericht
    Hahaha, helemaal eens hoor, serieus!
    Maar ik hoop gewoon als feit even mee te mogen geven dat ik daar echt wel voorbij ben.
    Nee, ik zoek geen Exodus geluid, ja ik stop erg veel tijd in het "maken" van mijn eigen geluid.
    Juist daarom ben ik ook afgestapt van je suggestie (een tubescreamer oid ervoor dat de bassen al af kapt).

    Ik kwam erachter dat een EMG direct in mijn 5150 en inderdaad vervolgens MOEITE stoppen in het exact opzoeken hoe het perfect klinkt op mijn hand, mijn aanslag, mijn kracht in de arm etc, een veel mooier geluid op leverde.

    Ik hoop er alleen middels de TB-5 nog net iets meer uit te kunnen halen (een zekere extra grom in de mids).
    En, wie weet, is de conclusie dat de EMG gewoon mijn eindhalte is.
    Maar ja, stilstand is achteruitgang he...
    Nou je mooi dat je t herkent, mooi dat je idd ook je rechterhandtechniek onderkent, en ook mooi dat je je niet aangesproken voelde Succes met de zoektocht!

  7. #7

    Standaard

    De Custom-reeks van Duncan is altijd al mijn favoriete reeks geweest en tot op de dag van vandaag nog steeds. Zowel in Gibsons als in superstrats.
    In Gibsons (LPs) heb ik ook graag een JB opzich, maar de JB in een superstrat is het tot op heden nooit voor me. Daar heb ik eigenlijk allemaal Custom-varianten in. Ik gebruik deze superstrats voor 80s gerichte heavy rock/heavy metal. En gaat meer dan uitstekend kan ik je verklappen.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8

    Standaard

    Nee, nog niet verklappen!!
    Gezocht:
    Peavey Triple X
    Heb je er eentje, inleveren!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top